شناسهٔ خبر: 36320 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

˝دست نامرئی˝ آدام اسمیت در کتاب‌فروشی‌ها

˝دست نامرئی˝ اثر آدام اسمیت منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ دست نامرئی" اثر آدام اسمیت در سری آثار "از مجموعه ایده‌های بزرگ" نشر روزگار نو منتشر شد.

رساله آدام اسمیت درباره بازار آزاد نقطه عطفی برای هموار کردن مسیر سرمایه‌داری نوین بود. با این استدلال که رقابت موتور حرکت یک جامعه مولد است و این که تلاش در جهت منافع شخصی در نهایت به شکل دستی نامرئی باعث غنی شدن کل جامعه خواهد شد.

در اقتصاد و نظریه لیبرالیسم اقتصادی (بازار آزاد) دست نامرئی هماهنگ‌کننده منافع شخصی و منافع اجتماعی است. این اصطلاح را نخستین بار آدام اسمیت به کار برد. در نظر او، دست نامرئی در جامعه‌ای دارای بیشترین کارآیی خواهد بود که از شرایط رقابت کامل برخوردار باشد.

به نظر اسمیت نفع شخصی مهمترین عامل محرک فعالیت‌های اقتصادی است.اگر افراد در کسب نفع شخصی آزاد گذاشته شوند و هر فرد بتواند بدون مانع نفع شخصی خود را تامین کند، آنگاه منافع اجتماع هم به بهترین شکل حاصل خواهد شد.زیرا اجتماع چیزی جز مجموع افراد تشکیل دهندهٔ آن نیست.بنابراین منافع فرد و اجتماع هماهنگ و همسوست.برخورد نیروها و منافع افراد در بازار رقابتی موجب ایجاد هماهنگی اقتصادی و ایجاد تعادل می‌شود.در واقع به اعتقاد اسمیت این همان دست نامرئی است که بازار را تنظیم می‌کند و به کمک مکانیسم قیمت‌ها آن را به سوی تعادل می‌کشاند.

آدام اسمیت اصطلاح دست نامرئی را با نوشتن کتاب ثروت ملل باب کرد ولی او این اصلاح را در معنی محدود تجارت بین‌الملل استفاده کرد و تعمیم آن با اقتصاددانان بعدی بود.

نخستین استفاده آدام اسمیت از این اصطلاح در کتاب نظریه عواطف اخلاقی هفده سال قبل از کتاب ثروت ملل بود. مراد او در اینجا دست خداوندی بود که آمال درونی ما را در توازن با همدردی ما با دیگران قرار می‌دهد.

اسمیت استفاده سومی هم از این اصطلاح در کتاب تاریخ نجوم در یک معنی خرافی کرده است؛دست نامرئی ژوپیتر!

کتاب "دست نامرئی" را مرضیه خسروی ترجمه و انتشارات روزگار نو به چاپ رسانده است.

نظر شما