شناسهٔ خبر: 36362 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقدهای تلویزیونی و سینمایی نعمت الله سعیدی منتشر شد

مجموعه نقدهای تلویزیونی و سینمایی نعمت الله سعیدی در کتاب «دین در دام درام» از سوی دفتر نشر معارف منتشر ‌شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کتاب «دین در دام درام» به همت امید باقری و محمد محمودی گردآوری و در سه فصل «تلویزیون و مسأله دینداری»، «سینما و مسأله جشنواره زدگی» و «ماهواره و تئاتر و نقدی بر عملکرد نهادهای فرهنگی کشور» تدوین شده است.

یادداشت‌های نویسنده به صورت موضوعی در یک از فصل‌ها آمده است. در فصل اول، یادداشت‌هایی درباره برنامه‌های مذهبی تلویزیون، برنامه‌های مذهبی ماه مبارک رمضان، نقد سیاست‌های جذب مخاطب صداوسیما، برنامه راز نادر طالب زاده و... آمده است. در بخش دوم، یادداشت‌های نویسنده درباره فیلم‌های دوره‌های اخیر جشنواره‌های فیلم فجر، برخی مستندهای جشنواره عمار، فیلم‌هایی چون «به نام پدر»، «چ»، «زندگی مشترک آقای محمودی و بانو»، «خانه پدری»، «قصه‌ها»، «عصبانی نیستم» و... می‌آید و در انتها هم مقالات انتقادی نویسنده درباره ماهواره، تئاتر و عملکرد نهادهای فرهنگی و هنری کشور ارائه می‌شود.

در بخشی از مقدمه نویسنده که با زبان طنز نوشته شده، می خوانیم: «نقد و نقّادی در دنیای امروز فقط محدود به دکان‏های زرگری و طلافروشی و فوق آخر شعر و ادبیات فارسی نیست. در دنیای معاصر از جای خودت جُنب بخوری نقد می‏شوی نخوری نقد می‏شوی! بچّه به دنیا می‏آید مردم می‏گویند قدم نو نقیده مبارک! و پدر کسی مرحوم می‏شود می‏گویند فلانی چشم از انتقاد فروبست و... نقد مثبت به قبرش ببارد و... نقد منفی آخرتان باشد و... ما را هم در غم خود انتقادپذیر بدانید و... به همین مناسبت مجلسی برای جدایی سره از ناسره بر مزار آن مرحوم برگزار خواهد شد و... یعنی خلاصه نقد و تفکر انتقادی دنیا را برداشته...»

نویسنده در بخش دیگری از این مقدمه یک ویژگی مهم این کتاب را مروری بر تاریخ سینمای ایران در یک دهة اخیر خصوصاً جشنوارة فیلم فجر عنوان می‌کند.

نعمت‌الله سعیدی، نویسنده، پژوهشگر، شاعر و طنزپرداز، متولد ۱۳۴۵ در اسدآباد همدان است که تاکنون نزدیک به صدها مقاله و یادداشت در حوزه‌های ادبی، هنری، طنز دینی، فلسفه، مبانی نظری هنر و  معماری اسلامی در روزنامه‌های مختلف منتشر کرده است.

چاپ اول «دین در دام درام» در ۳۱۶ صفحه، قطع رقعی، شمارگان ۱۰۰۰نسخه و قیمت ۱۲۰۰۰ تومان از سوی دفتر نشر معارف منتشر شد.

نظر شما