شناسهٔ خبر: 36410 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نقد و بررسی کتاب «محمد(ص) و آیات خدا» برگزار می‎شود

نقد و بررسی کتاب «محمد(ص) و آیات خدا» در سرای اهل قلم برگزار می‎شود.

فرهنگ امروز: سرای اهل قلم برگزار می کند؛ نشست نقد و بررسی کتاب «محمد(ص) و آیات خدا»

تالیف: نصر حامد ابوزید، فؤواد سزگین

 

با حضور:

عبدالله نصری، قاسم پورحسن

علی بهرامیان، محمدحسین رفیعی

 

زمان: دوشنبه ۲۶ مرداد / ساعت ۱۷-۱۹

 

کتاب «محمد(ص) و آیات خدا: قرآن و آینده اسلام» اثر مشترک نصر حامد ابوزید و هلال سگزین، با ترجمه‌ای از فریده فرنودفر، چندی پیش از سوی نشر علم منتشر شد. مقدمه و حواشی انتقادی این کتاب به قلم دکتر عبدالله نصری، دانشیار گروه فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی است.

 

این اثر شامل ۱۴ فصل است که عناوین آن به ترتیب عبارتند از: «فهم به جای دفاع»، «اعراب پیش از اسلام»، «سرآغازهای وحی»، «مکه و مدینه؛ محمد (ص) در مقام رهبر معنوی و سیاسی»، «صداهای متعدد قرآن»، «محکمات و متشابهات؛ راه‌های تفسیر»، «وجوه مختلف الوهیت»، «خلقت و نشانه‌های آن»، «انسان، طبیعت و شیطان»، «مسئله خشونت»، «تساوی یا سلسله مراتب؟ مناسبات میان دو جنس»، «شریعت، عدالت و سیاست»، «اصول عقاید و باب اجتهاد» و «بنیادگرایی و هویت مسلمان کنونی».

 

این کتاب در واقع شامل گفت‌وگوهای ابوزید با هلال سگزین است که سگزین برای انتشار آن کتاب را از حالت گفت‌وگو در آورده و پاسخ‌های ابوزید را در قالب فصول ۱۴ گانه کتاب تدوین کرده است. لازم به توضیح است که کتاب «محمد (ص) و آیات خدا» آخرین کتاب منتشر شده ابوزید در دوران حیاتش است که در آن چکیده‌ای از تمام آرای قرآنی‌اش در طول زندگی علمی خود را درج کرد.

 

عبدالله نصری نیز در این کتاب برخی از نظریات ابوزید در در فصل‌های مختلف را نقد کرده است؛ به‌عنوان مثال یکی از نظریه‌های ابوزید که در فصل دوم این کتاب با عنوان «اعراب پیش از اسلام» مطرح شده، بحث تاریخ‌مند بودن قرآن است که نصری این مطلب را با دلایلی متقن در حاشیه صفحه ۲۷ کتاب به نقد می‌کشد.

نظر شما