شناسهٔ خبر: 36426 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دلایل کاهش انگیزه طلاب/ اهمیت تخصصی شدن دروس

استاد سطوح عالی حوزه علمیه گفت: با توجه به گرفتاری‌های عصر حاضر و مشكلات مالی طلاب، انگیزه طلاب برای شرکت در دروس كاهش یافته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین آیتی اظهار کرد: مسائل مستحدثه با توجه به جدید بودن آن، وقت و زمان زیادی را می‌گیرد، بنابراین تحقیق و تفحص در آن، احتیاج به زحمت بیشتری نسبت به دیگر مسائل دارد. همین موضوع باعث كمتر وقت گذاشتن و عدم توجه لازم از سوی اساتید حوزه شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اساتید درس خارج، توجه كافی و لازم را نسبت به حضور طلاب و شاگردان ممحض و فاضل خود دارند؟ گفت: در زمان قدیم، طلاب با علاقه و شور خاصی در كلاس‌ها حاضر می‌شدند، اما امروزه طلاب، با توجه به اینكه باید یك حداقل تعداد جلسه‌ای در درس خارج حضور داشته باشند، همین اجبار، موجب شده تا از میزان علاقه و اشتیاق مستمعین كاسته شود.

این استاد سطوح عالی حوزه خاطرنشان كرد: با توجه به گرفتاری‌های ایجاد شده در عصر حاضر و وجود مشكلات مالی برای طلاب و خانواده‌شان، به نظر می رسد حوزه علمیه آن گونه كه باید، پاسخگوی نیازهای جدید نبوده و همین موضوع در كاهش اخلاص طلاب و در نتیجه كاهش انگیزه آنان برای شركت در درس موثر واقع شده است.

حجت‌الاسلام آیتی گفت: مرحوم آیت‌الله میلانی اگر در زمان تدریس، طلبه‌ای مطلب می‌نوشت، ناراحت می‌شدند و علت آن هم حساسیت زیاد ایشان، نسبت به یادگیری و دقت طلاب در زمان تدریس و داشتن پیش مطالعه قبل كلاس بود. اما متاسفانه امروز برخی از طلاب سر كلاس‌ها حاضر نمی‌شوند، جزوه هم نمی‌نویسند و در پایان سال یك متن را از منابع دیگر انتخاب و همان را رونویسی می‌كنند.

وی در مورد اهمیت تخصصی شدن دروس اظهار کرد: فقه و اصول، پایه و مبنایی برای قوی‌تر كردن قوه استدلال و استنباط طلاب است. این درس پیش نیاز علوم دیگری مثل كلام و تفسیر و دیگر مباحث جدید است، كه باید به آن بیش از پیش بها داده شود.

نظر شما