شناسهٔ خبر: 36433 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد از ترکیب سیاستگذاران نمایشگاه کتاب/ امید به مشورت داشتیم

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی با تقدیر از توجه وزارت ارشاد به حضور نمایندگان تشکل‌های نشر در شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب از حضور برخی چهره های نامرتبط با نشر در این شورا انتقاد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هفته گذشته طی حکمی، سیزده نفر را به عنوان ترکیب تازه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب معرفی کرد. 

میثم نیلی مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی درباره این ترکیب اظهار داشت: وزارت ارشاد درباره معرفی نماینده‌ای از مجمع ناشران انقلاب اسلامی در ترکیب شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب سال آینده از ما نظرخواهی کرد و ما نیز یک گزینه، یعنی آقای محمد حمزه‌زاده، رئیس هیئت مدیره مجمع را به آنها معرفی کردیم که خوشبختانه در ترکیب شورا قرار گرفت.

نیلی در ادامه با اشاره به تغییر تعداد اعضای شورا از یازده به سیزده نفر، گفت: با وجود این تغییرات و نظرخواهی صورت گرفته از تشکل های نشر، ما این ترکیب را کماکان متوازن نمی‌دانیم و ایراداتی جدی به آن وارد می‌دانیم و البته امیدوار بودیم وزارت ارشاد درباره این ترکیب نیز از تشکل‌های نشر مشورت می‌گرفت.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی ادامه داد: در ترکیب فعلی شورا ما شاهد حضور عناصری هستیم که فعالیت عمده و شهرت آنها در حوزه‌هایی غیر از کتاب و نشر است. مثلا برخی از افراد فعال در حوزه میراث فرهنگی را به ترکیب وارد کرده‌اند و یا دو نفر از یک شرکت توزیع و پخش کتاب در ترکیب قرار داده‌اند که به نظر نمی‌آید درست باشد. اما در این شرایط نفس نظرخواستن از تشکل‌ها و درخواست معرفی نماینده توسط آنها برای حضور در این شورا با وجود نامرتبط بودن برخی دیگر از اعضا جای تقدیر دارد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی که آیا با این ترکیب می‌توان به ایجاد تحولاتی بنیادی در نگاه بدنه دولت به نمایشگاه بین‌المللی کتاب امید داشت یا خیر، با ذکر این نکته که باید تحول در نمایشگاه را از بدنه نشر کشور مطالبه کرد و نه دولت، گفت: تحول در نمایشگاه کتاب را باید از کل بدنه نشر و در پی ارتباطات فکری و هم اندیشی میان تشکل های نشر و ناشران انتظار داشت. این تعامل است که می تواند بیان کننده واقعیات موجود بر بازار کتاب و بیان کننده نظرات کارشناسی و مسائل اصلی در این زمینه باشد.

نیلی در پایان افزود: امیدوارم این شورا بتواند بستری برقرار کند تا چنین تعاملی صورت پذیرفته و تشکل‌ها قادر به بیان مشکلات اصلی خود و برنامه‌ریزی برای برپایی مطلوب نمایشگاه شوند. اگر این اتفاق در شورای سیاستگذاری رخ دهد می توان امید داشت که نمایشگاه کتاب مانند سال قبل یکسویه نگر نشود و نمایشگاه آینده وضعیتی به مراتب بهتر از نمایشگاه امسال داشته باشد.

نظر شما