شناسهٔ خبر: 36485 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«شب دایرةالمعارف تشیع» برگزار می‌شود

مجله فرهنگی و ادبی بخارا در ادامه برگزاری سلسله شب‌های بخارا، «شب دایرةالمعارف تشیع» را برگزار می‌کند. در این نشست جلد پانزدهم «دایرةالمعارف تشیع» رونمایی می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ «شب دایرةالمعارف تشیع» با رونمایی از جلد پانزدهم این دایرةالمعارف و سخنرانی مهدی محقق، بهاءالدین خرمشاهی، کامران فانی و حسن انوشه به‌عنوان سرپرستان علمی آن برگزار می‌شود.
 
«دایرةالمعارف تشیع» دانشنامه‌ای فارسی است که در چندین جلد، به موضوع‌های مختلف دینی اعم از کلامی، اعتقادی، فقهی، اصولی، تاریخی، جغرافیایی، علمی و فرهنگی جهان تشیع می‌پردازد.

توصیف و تحلیل کلمات اساسی قرآن، نهج‌البلاغه و آثار امامان شیعه؛ شرح احوال چهارده معصوم، شیعیان، صحابه و رجال حدیث؛ مسائل فقه و اصطلاحات اصول، تفسیر و کلام؛ زندگانی علما، حکما، عرفا، شعرا، خوشنویسان و معماران زبردست شیعه؛ تاریخ و جغرافیای تشیع؛ دانشمندانی که توجه خود را به علوم محض و یا به تهذیب نفس معطوف داشته‌اند؛ توصیف و معرفی کتاب‌های مهم شیعه؛ توضیح و تحلیل اصطلاحات در کلیه معارف تشیع؛ معرفی آثار و ابنیه مهم و معرفی خاندان‌های مهم شیعه از جمله اهداف تدوین این دایرةالمعارف است.

منابع مورد استفاده در دایرةالمعارف تشیع، در درجه اول، منابع شیعه‌ است؛ اما در صورت ضرورت و برای تحقیق و تطبیق، به منابع سنی نیز مراجعه شده‌ است. سعی پدیدآورندگان این اثر بر عدم استفاده از مقاله ترجمه‌شده در آن است.

تدوین این دانشنامه از سال ۱۳۶۰ آغاز شد و تا کنون ۱۵ جلد از آن منتشر شده است. جلد اول آن، پس از استعفای دکتر مهدی محقق و سرپرستی دکتر احمد صدر حاج‌سیدجوادی در سال ۱۳۶۶ انتشار یافت ولی ادامه انتشار مجلدات دیگر، به دلیل فوت حامی مالی انتشار دایرةالمعارف ــ سیدابوالفضل طاهر (تولیت بنیاد طاهر) ــ با مشکل مالی مواجه شد تا این که فهمیه محبی با فروختن منزل شخصی خود و صرف مال موروثی به‌جا‌مانده از همسرش (سرگرد خلبان رضا محبی) و فرزند دانشجوی ناکامش (سعید محبی) هزینه‌های دایرةالمعارف تشیع را تا آخرین روزهای حیات خود پرداخت.

شمار مقالات تألیفی دایرةالمعارف تشیع در سال ۱۳۶۴ به ۲۰ هزار مقاله رسید و ابوالقاسم رفیعی‌ مهرآبادی، عباس زریاب‌ خویی، محمدحسین مشایخ‌ فریدنی، پرویز ورجاوند، سید مهدی حائری‌ قزوینی و حسن انوشه از جمله نویسندگان سرشناس این دانشنامه بودند.

«شب دایرةالمعارف تشیع» با نکوداشت یاد و خاطره احمد صدر حاج‌سید‌جوادی و فهمیه محبی عصر یکشنبه 25 مرداد 1394 از ساعت 17 در محل بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به نشانی تهران، خیابان ولی عصر (عج)، سه‌راه زعفرانیه، خیابان عارف‌نسب (بخشایش)، کوچه لادن، شماره 6 برگزار می‌شود.

نظر شما