شناسهٔ خبر: 36487 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نامزدهای کتاب اول جایزه «گاردین» معرفی شدند

ناشران مستقل فهرست اولیه نامزدهای کتاب اول جایزه ادبی روزنامه «گاردین» انگلستان را منتشر کردند. کارشناسان براین باورند که تنوع محتوایی این فهرست، که از رمانی غریب تا کتابی کاملا جدی و ترسناک درباره «ولادیمیر پوتین»، رییس جمهوری روسیه در آن به چشم می‌خورد، از جدیت و جسارت این جایزه در سال جاری نشان دارد.

۶به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب از ۱۰ اثر انتخاب شده برای جایزه ۱۰ هزار پوندی کتاب اول «گاردین»، در سال ۲۰۱۵ توسط ناشران مستقل منتشر شده‌اند؛ این درحالی است که دو عنوان از این فهرست پس از آن‌که توسط موسسات کوچک به چاپ رسیده‌اند، توسط غول‌های صنعت نشر انگلستان بازنشر شده‌اند.

یکی از شگفتی‌های فهرست ۲۰۱۵ کتابی با نام «دیوارخزک» (wallcreeper) است که توسط «نل زینک»، نویسنده امریکایی تنها در چهار روز نوشته شده است. این نویسنده پس از آن که متنی درباره پرندگان در معرض خطر را برای رمان‌نویس امریکایی «جاناتان فرانزن» ارسال کرد، به تشویق او وارد عرصه نگارش کتاب شد.

«ماکس پورتر» که پیش از این به عنوان ویراستار نویسندگان بزرگی چون برنده جایزه «بوکر»، «الینور کاتن» شناخته می‌شد، با کتاب «غم و اندوه تنها چیز پرها» از دیگر نام‌های فهرست «گاردین» است. این کتاب داستان نیمه‌بلند اندوه‌بار خانواده‌ای پس از مرگ مادر است.

از دیگر اسامی منتخب، کتاب «ماهیگیران» است که توسط نویسنده نیجریه‌ای، «چیکوزی اومبیومبا» نوشته شده است. این کتاب که جزو فهرست نامزدهای جایزه ادبی «من بوکر» نیز است، داستان چهار برادر را روایت می‌کند که از مدرسه فرار می‌کنند تا به سفری پرمخاطره برای ماهیگیری بروند.

«انسان علیه طبیعت» نوشته «دایان کوک»، مجموعه داستان‌های کوتاه از که نام آن در فهرست جایزه «گاردین» به چشم می‌خورد. این کتاب داستان زنی بدون فرزند است که تلاش می‌کند فرزندان دیگران را برباید و بگریزد.

«سارا باوم» ایرلندی نیز با کتاب «جوش و خروش فالتر ویدر» پس از آن که توسط خوانندگان کتاب پیشنهاد شد، توسط ناشران مستقل در درون فهرست جای گرفت. این کتاب حکایت رابطه سگی ناآرام و مردم‌گریز با تنها صاحب خود است.

«خانم انگلس» نوشته «گاوین مک‌کرآ» یکی دیگر از نامزدهای انتخاب شده است. این کتاب داستان تخیلی درباره ازدواج دختر آسیابانی با نام «لیزی برنز» با «فردریش انگلس» فیلسوف را روایت می‌کند.

از دیگر اسامی حاضر در این فهرست می‌توان به کتاب «جسمانی» نوشته «اندرو مک‌میلان» اشاره کرد. کتاب درباره اشتیاق یک نوجوان پسر به پرورش‌اندام برای نشان دادن مردانگی خود داستان‌پردازی کرده است. داوران این جایزه این داستان را مجموعه‌ای شاعرانه توصیف کرده‌اند.

هم‌چنین کتاب «نردبام ماهی» نوشته «کاترین نربری» نیز از جمله نامزدهای جایزه «گاردین است. این کتاب غیرداستانی خاطره‌نویسی نویسنده درباره سفر او به همراه دختر ۹ ساله‌اش از کنار دریا به سرچشمه رودخانه‌ای است که به دریا می‌رسد.

از دیگر کتاب‌های غیر داستانی موجود در فهرست «هیچ چیز حقیقت ندارد و همه چیز ممکن است» نام دارد که توسط «پیتر پمرانتسف» درباره «ولادیمیر پوتین»، رییس جمهوری روسیه، به نگارش درآمده است.

«ساحل» نوشته نویسنده امریکایی «سارا تیلور» است که داستان آن در مجموعه جزایر واقع در سواحل «ویرجینیا» در دوره زمانی بین قرن نوزدهم و آینده‌ای ویران‌شهری می‌گذرد.

در فهرست جایزه «گاردین» که برنده نهایی آن اواخر ماه نوامبر معرفی خواهد شد، نام کتاب‌های داستانی بیش از آثار غیرداستانی به چشم می‌خورد که در این میان مجموعه داستان‌های کوتاه حضور پررنگ‌تری دارند.

نظر شما