شناسهٔ خبر: 36498 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تحلیل «شیطان و خدا» از منظر پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی

کتاب «پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی» نوشته صمد رستمی منتشر شد. در این کتاب ضمن معرفی و شرح «پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی» به عنوان روش فکری‌ــ‌فلسفی ژان پل سارتر، متفکر و ادیب فرانسوی، نمایشنامه «شیطان و خدا» وی نیز از این منظر تحلیل شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ صمد رستمی گفت: ژان پل سارتر فیلسوف و ادیب فرانسوی از دو اندیشمند مطرح قرن بیستم یعنی ادموند هوسرل، بنیانگذار «پدیدارشناسی» و مارتین هایدگر، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین فلاسفه پدیدارشناس و همچنین اگزیستانسیالیست، تاثیر بسیاری پذیرفت. وی از این دو به عنوان معلم‌های اصلی خودش یاد می‌کند.

وی افزود: کار مهم سارتر ترکیب کردن دو نحله فلسفی «پدیدارشناسی» و «اگزیستانسیالیسم» و وارد کردن آن در ادبیات و درام است. من این مساله را در کتاب «پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی» مورد واکاوی قرار داده و نمایشنامه «شیطان و خدا»ی سارتر را تجزیه و تحلیل کردم. در واقع کتاب به این موضوع می‌پردازد که پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی که مختص سارتر است، چگونه در نمایشنامه «شیطان و خدا» خود را نشان داده و بر روند شکل‌گیری شخصیت‌ها تاثیر گذاشته است.



رستمی درباره ساختار و فصل‌بندی کتاب گفت: کتاب پنج فصل دارد. فصل نخست کتاب به معرفی «پدیدارشناسی» و مفاهیم مربوط به آن و همچنین شرح تفکرات ادموند هوسرل اختصاص دارد. در ادامه تفکرات مارتین هایدگر در پدیدارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در فصل دوم کتاب نیز نحله «اگزیستانسیالیسم» شرح و بررسی شده و نظریه‌پردازان مهم آن معرفی می‌شوند.

این نویسنده ادامه داد: فصل سوم کتاب به بررسی دیدگاه سارتر درباره اگزیستانسیالیسم و شرح و بررسی «پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی» اختصاص دارد. در فصل چهارم نیز به زندگی و دوره اجتماعی سارتر و چگونگی شکل‌گیری منظومه فکری این متفکر پرداخته شده است. در نهایت فصل پنجم کتاب نیز تحلیل نمایشنامه «شیطان و خدا» بر اساس «پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی» است.

رستمی همچنین با اشاره به این نکته که ترجمه ابوالحسن نجفی از نمایشنامه «شیطان و خدا» را برای تحلیلش مورد استفاده قرار داده است، گفت: مخاطبان اصلی این کتاب کسانی هستند که هم به فلسفه و هم به درام علاقه دارند. در این میان دانشجویان تئاتر نیز که اهل مطالعات عمیق باشند، می‌توانند از این کتاب لذت ببرند. متاسفانه در این دهه اخیر بسیاری از دانشجویان تئاتر از مطالعه فلسفه روی برگردانده‌اند و به عنوان مثال حتی واژه «پدیدارشناسی» را نشنیده‌اند.

وی اضافه کرد: فلسفه از هیچ علمی جدا نیست و ما باید در هر رشته‌ای که تحصیل یا تدریس می‌کنیم باید با فلسفه آشنا باشیم. با فلسفه جهان خوبتر و بهتر دیده می‌شود و وقتی این اتفاق می‌افتد می‌توان نمایشنامه‌های خوبی را نیز برای مطالعه و حتی کارگردانی کردن انتخاب کرد. فلسفه و درام از بدو پیدایشان مکمل همدیگر بوده‌اند و حتی خاستگاه هر دو یکی است. بزرگان فلسفه نیز تئاتر و درام را خوب درک کرده‌اند و حتی اولین نقاد درام در طول تاریخ تفکر ارسطو بوده است.

«پدیدارشناسی اگزیستانسیالیستی» نوشته صمد رستمی در ۱۴۴ صفحه و بهای ۱۰ هزار تومان از سوی انتشارات نوین پویا روانه کتابفروشی‌ها شده است.

صمد رستمی عضو هیات علمی گروه نمایش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن است. «دیالکتیک فلسفه هگل و درام برشت» و مجموعه داستان کوتاه «نقطه چین» نام دیگر کتاب‌های منتشر شده رستمی است.

نظر شما