شناسهٔ خبر: 36509 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وضعیت دانشگاه ها در ۵ قاره مشخص شد/ جدول برترین ها

رئیس بخش علم اطلاعات و دانش شناسی‌ دانشگاه شیراز گفت: بر اساس جدیدترین نتایج نظام رتبه بندی شانگهای در سال ۲۰۱۵ میلادی وضعیت دانشگاه ها در پنج قاره مشخص شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دکتر جعفر مهراد افزود: نظام رتبه بندی شانگهای نتایج رتبه بندی سال ۲۰۱۵ میلادی را منتشر کرده است و بر اساس این رتبه بندی، ۵۰۰ دانشگاه ممتاز جهان طبق معیارهای کمی‌ علمی‌ معرفی‌ شده است.

این استاد علم اطلاعات افزود: در جدول کلی‌ رتبه بندی نام دو دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران مشاهده می‌‌شود. دانشگاه تهران با رتبه‌ای در دامنه ۳۰۰-۲۰۱ و دانشگاه صنعتی‌ شریف در رتبه‌ای در دامنه ۵۰۰-۴۰۱.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: رتبه‌های اول تا پنجم به ترتیب به دانشگاه‌های هاروارد، استنفورد، انستیتو فناوری ماساچوست ، برکلی، و کمبریج تعلق دارد. به گفته مهراد، رتبه‌های ششم تا دهم نیز در اختیار دانشگاه‌های پرینستون، کلتک، کلمبیا، شیکاگو، و آکسفورد است.

رتبه جهانینام دانشگاه/ کشور
۱هاروارد/ آمریکا
۲استنفورد/ آمریکا
۳انستیتو فناوری ماساچوست/ آمریکا
۴برکلی/ آمریکا
۵کمبریج/ انگلستان
۶پرینستون/ آمریکا
۷انستیتو فناوری کالیفرنیا/ آمریکا
۸کلمبیا/ آمریکا
۹شیکاگو/ آمریکا
۱۰آکسفورد/ انگلستان
۱۱ييل/ آمریکا
۱۲کاليفرنيا در لس آنجلس/آمریکا
۱۳کورنل/ آمریکا
۱۴کاليفرنيا در سان ديه گو/ آمریکا
۱۵واشينگتن/ آمریکا
۱۶جان هاپکينز/ آمریکا
۱۷پنسيلوانيا/ آمریکا
۱۸کاليفرنيا در سانفرانسيسکو/ آمریکا مشترک با کالج لندن/ انگلستان
۱۹سان فرانسیسکو/ آمریکا
۲۰موسسه فناوری زوریخ/ سوئیس
۲۱توکیو / ژاپن

مهراد گفت: در فاصله رتبه‌های ۱۱ تا ۱۷، هفت دانشگاه از آمریکا، رتبهٔ ۱۸ مربوط به یونیورسیتی کالج لندن، رتبهٔ ۱۹ مربوط به دانشگاه سان فرانسیسکو، و رتبهٔ بیست نیز مربوط به موسسهٔ فناوری زوریخ است.

وی ادامه داد: از قاره آسیا، دانشگاه توکیو نخستین دانشگاهی است که در جایگاه ۲۱ نشسته است. در قاره اروپا نیز، دانشگاه کپنهاگ، و دانشگاه پییر و ماری کوری، به ترتیب رتبه‌های ۳۵  و ۳۶ را در اختیار دارند. در منطقه اقیانوسیه، دانشگاه ملبورن حائز رتبه ۴۴ است. نخستین دانشگاه آلمان، دانشگاه هایدلبرگ، رتبه ۴۶ را به دست آورده است.

چهره ماندگار علمی‌ کشور خاطرنشان کرد: در منطقه جنوب غرب آسیا، دانشگاه عبری اورشلیم، رتبه ۶۷ را در اختیار دارد. در این منطقه دانشگاه‌های ملک عبدالعزیز و ملک سعود، رتبه ای در دامنه ۲۰۰-۱۵۱ دارند. سومین دانشگاه عربستان سعودی دانشگاه علوم و فناوری ملک عبداله، در دامنه‌ای بین ۴۰۰-۳۰۱ قرار دارد.

وی یادآور شد: دانشگاه قاهره نخستین دانشگاه مصر است که آن‌ نیز رتبه‌ای در دامنهٔ  ۵۰۰-۴۰۱ دارد. از عربستان سعودی چهارمین دانشگاه این کشور، دانشگاه نفت و معدن ملک فهد است، که آن نیز، رتبه‌ای در همین دامنه دارد.  

مهراد با اشاره به رتبه دانشگاه‌های ترکیه افزود: از این کشور تنها دانشگاه استانبول که رتبه‌ای در دامنه ۵۰۰-۴۰۱ دارد در این نظام رتبه بندی مشاهده می‌‌شود.

نظر شما