شناسهٔ خبر: 36512 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امروزه دفتر یادداشت به یک رسانه بدل شده است

حاجیان زاده با بیان اینکه امروز دفتر یادداشت به یک رسانه تبدیل شده، گفت: فرهنگ وارداتی از ما پیشی گرفته و ذائقه فرزندان ما به سمت دفاتر فانتزی سوق پیدا کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ار شبستان؛ علیرضا حاجیان زاده، در مراسم رونمایی از ۴۰ نوشت افراز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان که امروز ۲۵ مرداد در کانون برگزار شد ضمن تبریک ولادت حضرت معصومه (س) و روز دختر گفت: در انتقال پیام به کودکان تصویر یکی از بهترین رسانه هاست؛ سریع، موثر، ماندگار و باتخیل کودکانه سازگار است.

حاجیان زاده ادامه داد: تصویر مخاطب را به تفکر وا می دارد و بسیاری از مفاهیم آموزشی می تواند در بطن تصویر نهادینه شود. تصویر رسانه ای است که می تواند فرهنگساز باشد و در شکل گیری شخصیت کودکان موثر باشد.

وی تصویر را یک رسانه فرهنگی و اثرگذار دانست و افزود: جنبه منفی تصویر با عناصر خشونت و برهنگی رشد می کند، از طرفی تصویر می تواند فرهنگ سازنده با پشتوانه دینی را ترویج کند. ما عناصر دینی و ملی را می توانیم از طریق تصویر نشان دهیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان با بیان اینکه در قدیم دفترچه ها حاوی تصویر نبودند، اظهار داشت: امروز دفترچه ها تبدیل به یک رسانه فرهنگی و اثرگذار شده اند. متاسفانه فرهنگ وارداتی از ما پیشی گرفته و ذائقه فرزندان ما به سمت دفاتر فانتزی و فرهنگ وارداتی سوق پیدا کرده است؛ این خطر می تواند فرزندان ما را تهدید کند.

حاجیان زاده تصریح کرد: در سه سال اخیر نهادهای فرهنگی از جمله کانون نسبت به طراحی و تولید دفاتر و نوشت افزارها اهتمام داشته اند و وارد تجربه جدید شده اند. ما نیز در کانون در تلاشیم با استفاده از جلد دفاتر فرهنگ ایرانی – اسلامی را ترویج دهیم.

وی با بیان اینکه در کانون در سه سال اخیر هر سال رویکرد جدیدی در طراحی دفاتر داشتیم، عنوان کرد: نگاه در کانون این است که حرف های دفاتر مفهومی و خلاقانه باشد، پشتوانه فکری داشته باشد و مخاطب پسند با رویکرد روانشناسی کودک و آمیخته با فرهنگ و هنر باشد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خاطرنشان کرد: طرح های سال قبل ما برای دفاتر حاوی نقوشی برگرفته از میراث فرهنگی بود. در سال قبل ۴۰ طرح ما همین یک جهت گیری را داشت، جهت گیری امسال ما با نظرسنجی و مطالعه ای که داشتیم چند گروه را برای طرح ها انتخاب کردیم که حاوی مفاهیم متفاوت، علایق و سلایق مختلف است.

وی با بیان اینکه امسال ۶ طرح را برای دفاتر تعریف کردیم، گفت: اولین نوع طرح برگرفته از معماری ایرانی اسلامی با نمادهایی مثل خوشنویسی و کاشیکاری است؛ این طرح خاطره های ماندگاری نام دارد.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عنوان دومین طرح را هزار و یک شب اعلام کرد و افزود: دومین گروه طرح هایی حاوی تصاویر از کتاب هایی است که در کانون منتشر شده است. اسم تصویرگر و نویسنده کتاب در این طرح لحاظ شده است و ما مسئله کتاب و کتابخوانی را در نظر داشتیم.

وی اظهار کرد: سومین طرح گلستان نام دارد که حاوی حکایاتی از بزرگان ادبیات همچون سنایی، فردوسی و مولوی است. حکایاتی از آثار این بزرگان انتخاب کردیم و بخشی از آن پشت دفتر همراه با تصویرگری مناسب آمده است. عنوان طرح چهارم دارا و ساراست که عکس های این دو شخصیت بر روی دفاتر درج شده است.

حاجیان زاده ادامه داد: پنجمین گروه طرح دفاتر اردیبهشتی نامیده شده است، طرح هایی حاوی تصاویر زیست محیطی اعم از حیوانات، حیوانات خشکی و آب، حشرات و گل و گیاه بر روی جلد دفاتر آمده است. عنوان طرح ششم اتاق آبی است دفاتر ساده ای که طرحی ندارند و برای گروه سنی کودک و نوجوان در نظر گرفته شده اند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با بیان اینکه ما در این شش طرح هم ذائقه های مختلف را در نظر گرفتیم و هم جهت گیری های کانون را بیان کرد: فرهنگ، هنر، ادبیات، بازی، سرگرمی، معرفی شخصیت، معرفی سرزمین، آشنایی با خلقت الهی را در فعالیت های خود از جمله در این شش طرح مدنظر داشتیم.

حاجیان زاده یادآور شد: ما در این چند سال دفترچه تولید کردیم، جامدادی و کالاهایی نظیر آن، برنامه بعدی ما تکمیل این بسته است. برای تهیه یک بسته کامل نیاز به کار بیشتری داریم. 

وی از برگزاری نمایشگاه نوشت افزار و لوازم التحریر از ۲۷ مرداد تا ۶ شهریور در کانون خبر داد و افزود: آمارها نشان می دهد مخاطبان بیشتری جذب این نوع دفترها شده اند و با همکاری سایر دستگاه ها در کانون برگزار کنیم. در واقع هم تولیدات کانون و هم تولیدات سایر دستگاه ها عرضه می شود.

وی اظهار کرد: تلاش می کنیم از لحاظ قیمت گذاری حمایت از مصرف کننده را مدنظر داشته باشیم، علاوه بر این نمایشگاه در سایر نمایشگاه هایی که در تهران و شهرستان ها برپا می شود، شرکت می کنیم. نوشت افزارها و دفترچه ها در فروشگاه های کانون نیز عرضه می شود.

نظر شما