شناسهٔ خبر: 36566 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هادی عامل هاشمی: هنرمندان هم کم‌کاری کرده‌اند / نمایش ایرانی همچنان به پژوهش و بازیابی نیازمند است

هادی عامل هاشمی کارگردان تئاتر معتقد است که نمایش ایرانی همچنان و به شدت به پژوهش و بازیابی نیازمند است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ هادی عامل هاشمی نمایش "اخککندو" به نویسندگی محمد مساوات را در بخش میهمان هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی کارگردانی می‌کند.

این کارگردان تئاتر درباره این نمایش به خبرنگار هنرآنلاین گفت: نمایش "اخککندو" از یک طرح اجرایی بر روی داستان "اهمیت ارنست بودن" اثر اسکار وایلد شروع شد. برای همین طرح را با محمد مساوات در میان گذاشتم و قرار بر این شد که او اقتباسی از این داستان بنا به طرح اجرایی من انجام دهد. که البته بخاطر درگیری مساوات در همین جشنواره متاسفانه در شکل کاملش انجام نشد. ابتدا برای اینکه متن درستی نداشتم از حضور در جشنواره منصرف شدم اما چون طرح اجرایی‌ام را خیلی دوست داشتم داستان را با گروه در میان گذاشتم و بنای متن را به پیشبرد بر اساس بداهه‌پردازی گذاشتیم. در طول تمرینات به کلی از داستان اسکار وایلد فاصله گرفتیم و متن اولیه‌ای که محمد مساوات برایم نوشته بود را اساس کار قرار دادیم که البته باز هم با ادامه تمرین‌ها به آن متن نیز نتوانستم وفادار باشم.  بطور کلی نمایش شکل دیگری به خودش گرفت تا جایی که حتی اسم متن که در ابتدا "دروغ نگو" بود هم به "اخککندو " تغییر کرد.

کارگردان نمایش " افسانه ببر" در خصوص روند تمرین و طرح اجرایی این نمایش ادامه داد: در واقع ما کمی دیرتر از بقیه گروه‌ها شروع به تمرین کردیم. زیرا هدایت هاشمی از سر فیلم تلویزیونی "پایتخت" دیر به تهران  برگشت و همانطور که گفتم مبنای تمرین‌ها بر اساس اتودهایی بود که سر تمرین می‌زدیم. اما شیوه اجرایی این نمایش تخت حوضی است ولی کاری که من انجام دادم این بود که برای نشان دادن جن به سراغ بازی‌های قدیمی ایرانی مثل "بقال بازی" و "دیگ به سر" رفتم. در بازی "دیگ به سر" معمولا یک دیگ را روی سر بازیگر می‌گذارند و با ترکه و چوب به دست و شکم او می‌زنند و رو شکم او نقاشی می‌کنند و بازیگر با حرکت ماهیچه‌های شکمش تصویر را حرکت می‌دهد و یا اشکال دیگری می‌سازد. این بازی‌ها قدیم‌تر در عروسی‌ها و جشن‌های دیگر اجرا می‌شد. من سعی کردم هردو را اول به تماشاگر معرفی کنم و از هرکدام یک نمونه‌اش را در نمایش "اخککندو" اجرا کنم.

وی در ادامه به محدودیت‌های اجرایی پرداخت و گفت: البته محدودیت‌هایی هم در اجرای این بازی‌ها وجود دارد که امروز امکان به اجرا درآوردن این بازی@ها را کمی سخت می‌کند. بطور مثال ما نمی‌توانیم شکم بازیگر را برهنه در صحنه نشان بدهیم ازین رو من مجبور به استفاده از اسفنج و عروسک شدم ولی در کل بخاطر اینکه با این نمایش می‌توانم بگویم، جن‌هایی که در نمایش ایرانی وجود دارند از کجا می‌آیند! مثلا از یک بازی و یا یک آیین به نمایش ما سرریز شده‌اند! و این یکی از انگیزه‌های من برای اجرای نمایش "اخککندو" بود.

این کارگردان تئاتر در مورد طرح داستانی نمایش با توضیح این سطر که "اخککندو" اسم یک جن است که در یک خانه قدیمی باعث آزار و اذیت همه شده است؛ بسنده کرد و در خصوص دیگر عوامل نمایش گفت: هدایت هاشمی، حمید رحیمی، میثم یوسفی، ملودی آرام‌نیا، مریم سالمی، امیر اوره‌ای، میلاد آریانفر، هدی اساسی و مائده تقوی بازیگران نمایش هستند. فیروزه قاسم‌پور طراح لباس، آرش عزیزی و هادی عامل موسیقی، امیر خدامی عکاس، آناهیتا آذری نائی دستیار کارگردان، فرشته قاسم‌پور مدیر صحنه و فاطمه موسوی به عنوان منشی صحنه از دیگر عوامل اجرایی نمایش "اخککندو" هستند.

کارگردان نمایش " حساب پرداخت نمیشه" در خصوص برگزاری جشنواره نمایش های آیینی و سنتی گفت: به نظر من این جشنواره مهمترین جشنواره تئاتری ایران است و ای کاش بیشتر به آن بها داده می‌شد. ای کاش جشنواره آئینی سنتی دوسالانه نبود و هر سال برگزار می‌شد. من فکر می‌کنم هنرمندانی که با این شکل و شیوه نمایش کار می‌کنند نیازمند حمایت بیشتر هستند. قصد ندارم تک بعدی و سطحی به موضوع نگاه کنم ما هم باید بپذیریم که به عنوان هنرمندان این بخش کم‌کاری کرده‌ایم. من هنرمندانی رو می‌شناسم که اصول و شیوه نمایش‌های آیینی و سنتی را خوب فراگرفته‌اند و به نوعی استاد شده‌اند. اما در طول این سال‌ها دائما در حال تکرار همان چیزهایی هستند که آموخته‌اند. به نظر من وضعیت فعلی نمی‌تواند تمام پتانسیل نمایش ایرانی باشد و معتقدم که نمایش ایرانی همچنان و به شدت به پژوهش و بازیابی نیازمند است. اما از طرفی شاید وقتی هنرمند هم حمایتی نمی‌بیند برای پژوهش بیشتر انگیزه‌ای پیدا نمی‌کند. به نظرم یک حمایت دوطرفه از سوی هنرمندان و مسئولان باید برای این نوع نمایش ها صورت بگیرد.

به گزارش هنر آنلاین هفدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از ۴ تا ۱۰ شهریور ماه ۱۳۹۴ به ریاست علی نصیریان و دبیری داوود فتحعلی بیگی در تهران برگزار می‌شود.

نظر شما