شناسهٔ خبر: 36568 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آرش عباسی: برای اجرای ˝زیر زمین˝ در تضاد نویسندگی و کارگردانی قرار گرفتم

آرش عباسی می‌گوید: برای اجرای نمایش ˝زیرزمین˝ دو نفر شدم، دو نفری که کاملا با هم در تضاد بودنند آرش عباسی نویسنده و آرش عباسی کارگردان؛ نویسنده‌ای که پیشنهادهای جزیی در صحنه‌پردازی و رفتار و دیالوگ‌های آدمهایش می‌دهد و کارگردانی که تصمیم گرفته همه چیز را فشرده کند و به حداقل برساند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ آرش عباسی نویسنده و کارگردان نمایش "زیر زمین"  درباره اجرای این نمایش گفت: ایده اولیه اثر مربوط به سال‌ها پیش است من حدود دوازده سال پیش این نمایشنامه را نوشتم. در آن روزها من با یک شیوه غریبی به نوشتن تئاتر فکر می‌کردم که البته بعدها آن شیوه را کنار گذاشتم. آن روز من طرح کاملی از داستان و روند نمایشنامه نداشتم و همه چیز بر اساس یک تصویر شکل می‌گرفت که با مشاهده اطراف شکل کلی اثر کامل می‌شد. من در ابتدا با تصویر یک خواهر و برادر در یک زیر زمین مواجه بودم و پیشرفت شخصیت‌ها چنان مرا شیفته خود کرد که فکر می‌کنم مهمترین دلیل من برای ادامه دادن نمایشنامه بود. هر چند که این شیوه برایم بسیار سخت بود چون طرح درست و کاملی پیش از شروع نداشتم من در نمایشنامه‌های بعدی سعی کردم با یک طرح کامل‌تری به نمایشنامه‌نویسی بپردازم.

وی افزود: زمانی که تصمیم گرفتم که بعد از اجراهای متعددی که در طول این سال‌ها از نمایشنامه "زیرزمین" شده؛ خودم به عنوان کارگردان این اثر را اجرا کنم دیگر خیلی دغدغه‌های اثر برایم جذابیتی نداشت و این مهمترین مسئله بازدارنده من بود! پس از اول نمایشنامه را در هم ریختم و الان فکر می‌کنم این نمایشنامه در اجرا نمی‌تواند همان نمایشنامه‌ای باشد که سال‌ها پیش نوشته‌ام.

وی در خصوص شیوه اجرایی نمایش ادامه داد: نمایشنامه "زیرزمین" یک نمایشنامه واقع‌گرا است با دیالوگ‌های واقعی و پیشنهاد‌های صحنه واقع‌گرا که من از همه آنها و حتی از خودم در تجربه‌های گذشته‌ام در کارگردانی فاصله گرفتم. من در این نمایش دو نفر شدم، دو نفری که کاملا با هم در تضاد بودنند آرش عباسی نویسنده و آرش عباسی کارگردان. نویسنده‌ای که پیشنهادهای جزیی در صحنه‌پردازی و رفتار و دیالوگ‌های آدمهایش می‌دهد و کارگردانی که تصمیم گرفته همه چیز را فشرده کند و به حداقل برساند. من در این تجربه تصمیم گرفتم به عنوان کارگردان از همه قدرتم به عنوان مولف دوم اثر استفاده کنم و به یک اجرای مینی‌مال برسم که البته این از دیده‌ها و تجربه‌های من در این سال‌ها برخاسته این را هم بگویم این کار برای من ریسک بالایی داشت چون زمان زیادی نداشتم ولی فاصله‌ام با گروه بسیار زیاد بود و چون خیلی قصد خطر کردن نداشتم از بچه‌های گروه خودم استفاده کردم؛ چون مطمئن بودم با همه توان پای کار خواهند ایستاد کما اینکه هنوز هم ایستاده‌اند. البته این را هم بگویم که در نزیکی‌های اجرا مجبور به تعویض بازیگر شدم و دستمریزاد به الهام شعبانی می‌گویم که در سخت‌ترین شرایط و با از خود گذشتگی که این روزها کمتر شاهدش هستیم خودش را به کار رساند و بار سنگین نقش زن نمایش را به دوش کشید.

کارگردان نمایش "نویسنده مرده است" در خصوص انگیزه اجرای نمایش گفت: اول اینکه دوست داشتم امسال هم کارگردانی کنم اما چرا این نمایش و چرا در ایران دلیلش نگرانی‌ام از فراموش شدن بود. من بعد از سال‌ها تلاش تماشاگرانی را برای نمایش‌هایم جذب کرده بودم و ترس از پاک شدن از ذهن آنها مهمترین انگیزه من را ساخت. اما تماشاگر غیر ایرانی که ممکن است خیلی هم از نمایش‌ات استقبال کنند اما برگشت انرژی برای من نداشته‌اند. تماشاگرانی که اجرا را می‌بیند و می روند و تمام می‌شوند.

گفتنی است نمایش "زیرزمین" با بازی الهام شعبانی و بهنام شرفی هر روز ساعت ۱۹:۳۰ در خانه موزه استاد انتظامی واقع در قیطریه (بلوار اندرزگو) روبروی بلوار کاوه، خیابان شهید احمدی به صحنه می رود.

نظر شما