شناسهٔ خبر: 36588 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هزینه برپایی دوره دانش افزایی فارسی کمتر ازپول بلیط دانشجویان بود

مسئولان معاونت های بین الملل و آموزش و پژوهش بنیاد سعدی تاکید کردند: هزینه برپایی هشتاد و دومین دوره دانش افزایی زبان فارسی برای ۲۱۰ دانشجوی خارجی در تهران کمتر از هزینه بلیط آنها بوده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی و معاونین این بنیاد به مناسبت برگزاری هشتاد و دومین دوره دانش افزایی زبان فارسی برای حدود ۲۱۰ دانشجوی خارجی از ۳۷ کشور جهان، پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۶ مرداد در محل این بنیاد در تهران برگزار شد.

رضا مراد صحرایی سرپرست معاونت آموزش و پژوهش بنیاد سعدی در خصوص این دوره آموزشی یک ماهه گفت: این دوره دانش افزایی از حیث تنوع و تعداد شرکت کنندگان، یک دوره منحصر به فرد بود. ما امسال سعی کردیم مشارکت کنندگان در دوره را به صورت علمی تر انتخاب و دوره را هم به شکلی تخصصی تر برگزار کنیم. به همین جهت از تمام افراد پیش از ورود به ایران آزمون تعیین سطح انجام شد.

به گفته مسئول معاونت آموزش و پژوهش بنیاد سعدی ۵۴۸ نفر از ۴۳ نمایندگی جمهوری اسلامی ایران ۳۷ کشور جهان، متقاضی شرکت در هشتاد و دومین دوره دانش افزایی زبان فارسی بودند که در نهایت ۲۱۰ نفر به شیوه علمی انتخاب شدند. همچنین به جز دو نفر، تمامی مدرسین این دوره آموزشی یک ماهه دارای رتبه استاد تمامی هستند که در داشکده ادبیات دانشگاه شهید بهشتی به آموزش این دانشجویان خارجی مشغول هستند.

وی گفت: در این دوره یک ماهه ۸۰ ساعت آموزش رسمی به همراه سخنرانی و تحقیق در حوزه زبان فارسی در نظر گرفته شده است. آزمون پایان دوره روز ۴ شهریور برگزار می شود و به هر یک از دانشجویان که بتوانند ۷۰ درصد نمره قبولی را کسب کنند، گواهینامه پایان دوره که دارای اعتبار از دانشگاه شهید بهشتی است، اعطا می شود. در پایان این دوره تمامی شرکت کنندگان به یک سفر تفریحی سه روزه به اصفهان اعزام خواهند شد.

صحرایی همچنین از بودجه اندکی که برای آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی اختصاص می یابد، گلایه کرد و گفت: این در حالی است که موسسات مشابه ما نه تنها دوره های یک ماهه نمی گذارند و دوره هایشان سه ماهه است بلکه هزینه بلیط رفت و برگشت دانشجویان خارجی را هم خودشان پرداخت می کنند.

در این نشست خبری همچنین محمدرضا دربندی معاون امور بین الملل بنیاد سعدی در توضیحی در مورد هزینه های برگزاری هشتاد و دومین دوره دانش افزایی زبان فارسی برای دانشجویان خارجی، گفت: این دانشجویان تمامی پول رفت و برگشتشان را خودشان پرداخت کرده اند که مبلغی بین دو تا ۴ میلیون تومان بوده است. کل هزینه ای که ما برای برپایی این دوره آموزشی انجام داده ایم، از پول بلیط آنها هم کمتر بوده است!

وی همچنین گفت: نکته دیگر اینکه بسیاری از دانشجویان رشته های شرق شناسی به مدت دو سال دروس عمومی را می خوانند و تا آن زمان زبان خارجی خودشان را انتخاب نمی کنند و این کار را از ترم ۵ به بعد انجام می دهند. خوشبختانه تجربه نشان داده که از بین ۴ زبان ترکی استانبولی، عربی، عبری و فارسی، صد درصد دانشجویان رشته شرق شناسی، فارسی را به عنوان زبان خود در دانشگاه انتخاب می کنند.

نظر شما