شناسهٔ خبر: 36593 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ماهواره مشترک کشورهای اسلامی راه اندازی شود

یک کارشناس مسائل خاورمیانه، بهترین راه مقابله با جریان های تکفیری را تشکیل یک ماهواره مشترک از سوی کشورهای اسلامی دانست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ حسن هانی‎زاده روز دوشنبه در حاشیه ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت (ع) گفت: جمهوری اسلامی ایران در نشست های سازمان همکاری های اسلامی طرح تشکیل یک ماهواره مشترک کشورهای اسلامی را برای مقابله با افکار وهابیت ارائه داد که اجرا نشد.
وی افزود: این ماهواره می تواند اسلام ناب محمدی (ص) را به کشورهای اروپایی معرفی کند که به دلیل کارشکنی برخی کشورهای اسلامی راه اندازی نشد و جمهوری اسلامی ایران می تواند در حوزه منطقه ای با حضور کشورهای منطقه مانند عراق و سوریه، این شبکه ماهواره ای را به منظور مقابله با گروهک های تکفیری و وهابیت ایجاد کند.
هانی زاده با اشاره به فعالیت برخی شبکه های ماهواره ای جمهوری اسلامی ایران گفت: بیشتر شبکه های موجود به صورت محلی فعالیت دارند؛ درحالی که باید این شبکه ها به زبان های فرانسه، انگلیسی و عربی و شبانه روز فعال باشند.
وی افزود: کارشناسان آگاه به مسائل منطقه و آگاه به افکار تکفیری ها نیز تحلیل های خود را از این طریق ارائه دهند تا تکفیری ها را به حاشیه برانند.
هانی زاده در ادامه گفت: عربستان سالانه ۱۰ میلیارد دلار برای رسانه های خود هزینه می کند که این هزینه در مقایسه با فعالیت سایر مذاهب اسلامی رقم بسیار بالایی است و این کشور با داشتن یک راهبرد تبلیغاتی و رسانه ای تلاش می کند تا وحدت اسلامی را زیر سوال ببرد و از شکل گیری وحدت میان مذاهب اسلامی به ویژه در میان اهل سنت و شیعه جلوگیری کند.
این تحلیلگر بین المللی تاکید کرد: برخورداری از رسانه های قدرتمند در ایران و اختصاص بودجه مناسب برای مقابله با افکار وهابیت در منطقه یکی از ملزومات مقابله با افکار تکفیری و وهابی ها است که این نقیصه وجود دارد و ما هیچگونه استراتژی برای مقابله با تکفیری ها نداریم. 
وی تکفیری ها را محصول و برآیند همکاری مشترک وهابیت و صهیونیسم جهانی دانست و گفت: قطب نمای سیاسی و حرکت داعش در دست اسراییل و عربستان سعودی است و کشورهای اسلامی درگیر افکار تکفیری در منطقه می توانند با نشست های مشترک، راهکار عملی برای مقابله با این گروهک ها ارائه دهند که در غیر اینصورت این افکار سراسر منطقه را فرا خواهد گرفت.
این تحلیلگر مسائل منطقه افزود: آنچه که در سوریه، عراق و یمن می گذردناشی از همکاری مشترک عربستان و اسراییل است که هدف آن در درجه اول ضربه زدن به تشیع و در مرحله دوم ضربه به وحدت جهان اسلام است.
هانی زاده که معتقد است تکفیری ها و داعش به خوبی از فضای مجازی استفاده می کنند، اظهار کرد: داعش در هر نقطه ای وارد می شود، ابتدا به ایجاد شبکه مجازی و شبکه های تلویزیونی و رادیویی اقدام می کند.
وی این اقدام را یکی از مسائل نادر دانست که یک گروهک تکفیری قبل از اشغال منطقه ای انجام می دهد و به خوبی از فضای مجازی استفاده می کند. 
این کارشناس افزود: در گزارشی درباره حمله گروه های تکفیری اعلام شده بود که دستگاه های ارتباط ماهواره ای همزمان با حرکت ستون نظامی داعش در عراق در جلوی آنها حرکت می کردند و این مساله نشان می دهد که داعش به رغم افکار تکفیری به خوبی از رسانه و فضای مجازی استفاده می کند و کشورهای قدرتمند با حمایت از این گروهک تکفیری به آنان اجازه استفاده از ماهواره و فضای مجازی را می دهند.
وی درباره برگزاری ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز گفت: این اجلاس یک حرکت خوب و روبه رشد برای مقابله با گروه های تکفیری به لحاظ رسانه ای و آگاهی بخشی است و برپایی چنین نشست هایی می تواند نوعی همگرایی منطقه ای و جهانی در حوزه جهان اسلام ایجاد کند. 
هانی زاده که برگزاری چنین همایش هایی را بسیار مشکل گشا و کارساز می داند، تاکید کرد: راهکارهای عملی باید پس از هر سمینار ارائه شود و کمیته های تخصصی نیز باید راهکارهای عملی خود را برای مقابله با گروهک های تکفیری ارائه دهند.
ششمین اجلاس مجمع عمومی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با شعار «هم افزایی و مشارکت در پیشبرد اهداف اسلام» از شنبه با حضور ۵۰۰ میهمانان خارجی از ۱۳۰ کشور به همراه ۵۰۰ میهمان داخلی در سالن اجلاس سران آغاز شد و فردا (سه شنبه) با برگزاری مراسم اختتامیه به کار خود پایان می دهد.
مجمع جهانی اهل بیت (ع) از سال ۶۹ آغاز به کار کرد و طبق اساسنامه، این مجمع یک موسسه بین المللی مردمی و غیردولتی است که هر چهار سال یک بار با حضور اعضاء از کشورهای مختلف، مجمع عمومی برگزار می کند.
شش کمیسیون شامل کمیسیون های فرهنگی، تبلیغی و حوزه های علمیه، سیاسی، حقوقی و احزاب، اقتصادی و رفاهی، زنان، خانواده و کودک، جوانان و دانشگاهیان، رسانه ها، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در قالب کمیسیون های موضوعی در این همایش فعال است.
همچنین پنج کمیسیون منطقه ای شامل کمیسیون های شرق و غرب و جنوب آسیای شرقی، آسیای میانه و قفقاز و ترکیه، کشورهای اروپای شرقی و غربی و آمریکا ، کشورهای عربی و کشورهای آفریقایی، به ارائه راهکار و برنامه های تخصصی می پردازند.

نظر شما