شناسهٔ خبر: 36624 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

محمود صلاحی:پردیس خاوران و صبا به فضای تئاتری اضافه می‌شوند/ راه‌اندازی ارکستر فیلارمونیک در منطقه ۲

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: پردیس تئاتر خاوران شامل ۵ سالن تا ۲ هفته آینده افتتاح می‌شود. همچنین پردیس تئاتر صبا در خیابان ملک با ۵ سالن در حال آماده‌سازی است و امیدواریم به وضعیتی برسیم که همانند پاریس و مسکو در تهران هر شب شاهد اجرای نزدیک به یکصد تئاتر باشیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از هنرآنلاین؛ صبح امروز دوشنبه ۲۶ مرداد ماه محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در نخستین نشست رسانه‌ای خود  با عنوان "تهران، شهر همدلی" که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، پاسخگوی سوالات خبرنگاران شد.

صلاحی در بخشی از سخنان خود با اشاره به بودجه تعیین شده برای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: آنچه که شهرداری به عنوان بودجه برای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تعیین کرده است، رقمی ۱۳۰ میلیارد تومانی است که با احتساب هزینه شهریه‌ها مبلغی بالغ بر ۱۵۰ میلیارد تومان می‌شود و با تدبیر شهردار و شورای شهر در اصلاح بودجه می‌توانیم این مبلغ را افزایش دهیم.

پرداخت هزینه ۳۰ درصدی گروه‌های تئاتری

صلاحی درباره عملکرد شهرداری در بخش تئاتر گفت: در بخش تئاتر ما شورایی با حضور دکتر محمود عزیزی، مرضیه برومند و ایرج راد تشکیل دادیم که از این پس کارهای نمایشی توسط این شورا مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. ما در حوزه تئاتر کمبودهای فراوانی داریم و فضای تئاتری کمی داریم به همین جهت به زودی پردیس خاوران را که بزرگترین سالن تئاتر تهران است، افتتاح خواهیم کرد. این پردیس با داشتن ۴ سالن تئاتر و یک سالن سینما می‌تواند نوید بخش روزهای خوبی برای اهالی تئاتر باشد. از سوی دیگر به زودی پردیس تئاتر صبا نیز به بهره‌برداری می‌رسد، این پردیس نیز با داشتن ۵ سالن اختصاصی می‌تواند کمک شایانی به اهالی تئاتر تهران و حتی کشور نماید.

وی افزود: یکی دیگر از امکاناتی که برای اهالی تئاتر در نظر گرفته شده است کم کردن سقف هزینه اجاره سالن‌هاست که ما از ۵۰ درصد آن را رساندیم به ۳۰ درصد یعنی گروه‌های تئاتری از این پس با پرداخت ۳۰ درصد از هزینه می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همچنین به لزوم توجه به تئاتر کودکان اشاره کرد و گفت: ما در کتابخانه‌های‌مان بخش کودک داریم و باید برای تئاتر کودکان هم فکر جدی بکنیم. من خودم شخصا مسوولیت بخش کودکان را برعهده می‌گیرم تا آن‌ها در اولویت باشند. توجه ویژه به کودکان، سفارش اسلام است و باید در طول سال، بخصوص در تابستان، اولویت با آموزش آن‌ها باشد. 

تولید سالانه ۱۰ فیلم مستند در سازمان فرهنگی هنری

وی در ادامه با اشاره به جلسات هفتگی با هنرمندان اظهار کرد: ما چهارشنبه هر هفته جلساتی را با هنرمندان در سازمان داریم و در تمام عرصه‌های هنری به گفتگو می‌پردازیم و از طرح‌ها و ایده‌های آنها استقبال می‌کنیم و تا به ثمر رسیدن طرح‌های توافق شده کار را پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تمام بخش‌های خصوصی و دولتی ارتباط خوبی دارد. محور اصلی سازمان فرهنگی هنری را بر مبنای تعامل قرار داده‌ایم چرا که هیچ‌کس به تنهایی نمی‌تواند یک هدف جامع را محقق کند. جشنواره فیلم شهر امسال بعد از ۴ سال برگزار شد، با حضور بیش از ۲۳۰۰ اثر که از این میان ۳۰۰ اثر از هنرمندان خارجی بود و باقی از هنرمندان عرصه‌های مختلف؛ قرار است از این پس نیز جشنواره فیلم شهر هر سال برگزار شود چرا که در شهر موضوعات متفاوتی وجود دارد که نیازمند پرداختن به آنها هستیم. از سوی دیگر ما هر سال جشنواره فیلم فجر را نیز داریم، درکنار این جشنواره قصد داریم از فیلم‌های جشنواره فیلم شهر بهره ببریم.

وی ادامه داد: در همین راستا ما تصمیم داریم سالانه ۳ فیلم سینمایی و ۱۰ فیلم مستند را در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تولید کنیم و هزینه‌های آن را نیز تامین می‌کنیم که از این میان سه فیلم بلند سینمایی قطعا در جشنواره فیلم فجر حضور خواهند داشت. 

بدهی میلیاردی جشنواره فیلم شهر در حال پرداخت است

رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران همچنین درباره وضعیت پرداخت بدهی جشنواره فیلم شهر نیز گفت: بدهی جشنواره بیش از یک میلیارد تومان بوده است که ما در سازمان تصویب کرده‌ایم این بدهی پرداخت شود که در حال پرداخت است. درباره دبیر جشنواره نیز به دنبال فردی هستیم که بتواند جشنواره‌ای که هر چهار سال یک بار برگزار می‌شده را به صورت سالانه و با افزایش ۲۰ درصدی در کمیت و کیفیت به جلو هدایت کند.

کلاس‌های موسیقی در فرهنگسراها فعالند

محمود صلاحی درباره وضعیت تدریس موسیقی در فرهنگسراها که در زمان ریاست حجت‌الاسلام شهاب مرادی رئیس پیشین این سازمان تعطیل شده بود، اظهار کرد:‌ تدریس موسیقی در فرهنگسراها آغاز شده و تاکنون در هشت فرهنگسرا کلاس‌های موسیقی برگزار شده و هفت فرهنگسرای دیگر هم تا پایان سال، این کلاس‌ها را برگزار می‌کنند. برخی هنرمندان از هزینه‌های بالا گله داشتند که ما تصمیم گرفتیم، درصد بالایی از هزینه‌ها را برعهده بگیریم تا این کلاس‌ها در اختیار مردم قرار بگیرند. 

وی ادامه داد: آنچه برای ما اهمیت دارد، این است کسی که به‌عنوان استاد، موسیقی تدریس می‌کند باید در کارش برجسته باشد. هنری مد نظر ما است که متعالی و در خدمت تعالی فرد و جامعه باشد. ما هنر را برای تعالی می‌خواهیم و باید بدانیم که در چه مسیری حرکت می‌کنیم. 

ارکستر فیلارمونیک راه اندازی می‌شود

رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران به راه‌اندازی ارکستر فیلارمونیک تهران اشاره کرد و گفت:‌ پیشنهاد این ارکستر توسط آقای مختاباد مطرح شد و شهردار هم آن را پذیرفت. اصل موضوع به تصویب رسیده و قرار است هیئتی برای آشنایی با ارکستر فیلارمونیک شهرهای مهم دنیا، سفرهایی به خارج از کشور داشته باشند. همچنین جانمایی این ارکستر در منطقه ۲ در حال انجام است. تمام تلاش ما این است که امکانات فرهنگی و هنری در مناطق مختلف توزیع مناسب داشته باشد. 

صلاحی همچنین به برگزاری کنسرت غلامرضا صنعت‌گر پیش از عمل جراحی او اشاره کرد و گفت: در صحبتی که با این هنرمند داشتیم، قرار شد پیش از این‌که مورد عمل جراحی قرار گیرد، در فرهنگسرای بهمن یک کنسرت برگزار کند. قرار است برای برخی کنسرت‌های موسیقی، یارانه‌هایی برای اهالی جنوب شهر در نظر گرفته شود. اگر ما بتوانیم هزینه سالن را از هنرمند کمتر بگیریم، او هم هزینه کمتری از مردم می‌گیرد و سالن پر می‌شود و مردم هم استفاده می‌کنند. 

ممیزی نداریم

صلاحی درباره اکران فیلم‌ها در سالن‌های زیرمجموعه این سازمان نیز اظهار کرد: پروانه نمایش و مجوز وزارت ارشاد برای ما کفایت می‌کند که یک فیلم را در سالن‌های زیر مجموعه خود به‌نمایش بگذاریم. تاکنون هم فیلم‌هایی که مجوز اکران گرفته‌اند در سالن‌های ما بدون ممیزی و بازبینی اکران شده‌اند. 

وی ادامه داد: یک سالن در فرهنگسرای رسانه و یک سالن در فرهنگسرای انقلاب خالی بودند که به‌زودی برای نمایش فیلم آماده می‌شوند. در ملاقاتی که با مجید مجیدی داشتم به او گفتم که ما آمادگی خود را برای نمایش فیلم "محمد (ص)" در تمام سالن‌های‌مان اعلام می‌کنیم. سالن‌های دو فرهنگسرای رسانه و انقلاب برای نمایش فیلم آماده می‌شوند و بخشی از تجهیزات آن را وزارت ارشاد تقبل کرده است. 

نمایشگاه کتاب به "شهر آفتاب" منتقل می‌شود

رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به این پرسش که آیا شهرداری برای جابه‌جایی نمایشگاه کتاب بین‌المللی تهران در سال آینده برنامه‌ای دارد؟ گفت: نمایشگاه کتاب تهران پربازدید‌ترین نمایشگاه ماست و به‌عنوان یک برند در دنیا، از طرف ایران مطرح می‌شود. مصلای تهران مکان مناسبی برای نمایشگاه کتاب نیست. دکتر قالیباف در بازدید خود از نمایشگاه امسال قول داد که این نمایشگاه سال آینده در نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب برپا شود. با افتتاح نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب رنکینگ ما در زمینه نمایشگاه بین‌المللی که جایگاه خوبی نداشت، ارتقا پیدا کرد و ما بعد از چین، در رتبه دوم آسیا قرار داریم و بعد از آلمان و چین، رتبه‌ای در دنیا به لحاظ مساحت و تجهیزات داریم. اکنون ۶۵ هزار مترمربع فضای مسقف آماده بهره‌برداری است. فاز اول را تا سال اول آماده می‌کنیم. در فاز دوم هم هتل و اتاق‌های تجارت برای تسهیل میزبانی از مهمانان خارجی در نظر گرفته شده است. 

وی همچنین به افتتاح خانه شعر در سازمان و توجه ویژه به این بخش، اظهار کرد:‌ شعر، بخشی از هویت تاریخی ماست و ما شعرای بزرگی داریم که وزن‌شان از شعرای دنیا خیلی بالاتر است. همزمان با بزرگداشت مشفق کاشانی، خانه شعر در سازمان افتتاح شد. تصمیم داریم یک جریان جدی در این زمینه راه بیندازیم. مقام معظم رهبری در جلسه‌ای که با شاعران داشتند از شعر اولی‌ها استقبال کردند. این نگاه ایشان به ما می‌آموزد که باید نگاه تازه‌ای به شعر در نسل جدید داشته باشیم. 

صلاحی همچنین بیان کرد: فرهنگ، دغدغه اصلی مقام معظم رهبری در ۲۰ سال گذشته بوده است و بارها از واژه مظلوم برای فرهنگ در بیانات‌شان استفاده کرده‌اند. ما در سازمان ۹۰ کتابخانه داریم. ۲۹۰ کتابخانه هم در بخش‌های دیگر شهرداری وجود دارد که به درخواست ما به سازمان منتقل می‌شوند تا زیر نظر معاونت فرهنگی روی آن‌ها سیاست‌گذاری یکسان صورت گیرد. همچنین قرار است رصد شهری در زمینه کتابخانه داشته باشیم، یعنی ببینیم در کدام منطقه کتابخانه کم است یا وجود ندارد تا در این زمینه فعالیت‌مان را گسترش دهیم. 

هفته فرهنگی تهران در مسکو

رئیس سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تهران از برگزاری هفته ادب و هنر ایران در نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو خبر داد و گفت: ایران در این نمایشگاه به‌عنوان مهمان ویژه حضور دارد. قرار است موضوع تهران و ایران در هفته فرهنگی این نمایشگاه با محوریت اعزام گروه‌های هنری و ادبی برگزار شود. یک گروه موسیقی سنتی به سرپرستی کیوان ساکت، گروه نمایشی راگا به سرپرستی حسین ربیعی، هنرمند نقال، بهزاد ریاضی هنرمند کاریکاتوریست و یک گروه ادبی شامل جلا‌ل‌الدین کزازی، هوشنگ مرادی کرمانی، گروس عبدالملکیان و فاضل نظری حضور خواهند داشت. عصر شعر تهران، عصر داستان تهران و عصر شاهنامه نیز با حضور ادیبان ایرانی و روسی برگزار می‌شود. همچنین برنامه تجلیل از تهران‌شناسان برجسته ایرانی و روسی را در این هفته فرهنگی در برنامه‌های خود داریم. 

پس از ۲۱ سال نخبگان کاریکاتور جمع شدند

در بخش دیگری از این نشست، امیر عبدالحسینی - معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران - درباره وضعیت خانه کاریکاتور گفت: در چند ماه گذشته جلسه‌ای در سازمان شکل گرفت که نخبگان کاریکاتور ایران در آن حضور داشتند. این نشست بعد از ۲۱ سال برگزار شد و در آن، شورایی شکل گرفت که کاریکاتوریست‌های صاحب‌نام، عضو آن هستند. این شورای هنری جلسات هفته‌ای دارد و تمام رویدادهای خانه کاریکاتور در آن جلسات تصویب و اجرا می‌شود. بهمن عبدی، محمدحسین نیرومند، کیارش زندی، امین مویدی و بهرام عظیمی اعضای شورای سیاست‌گذاری خانه کاریکاتور هستند. 

صلاحی در خاتمه درباره عملکرد سازمان فرهنگی هنری شهرداری در حوزه تجسمی نیز اظهار کرد: ما دراین بخش نیز نگاهمان مثبت است و از آقای فلاح خیرخواستیم تا به عنوان مدیر هنرهای تجسمی با ما همکاری داشته باشند. چنانچه طرح یا ایده‌ای در این زمینه باشد قطعا از آن استقبال خواهیم کرد.

نظر شما