شناسهٔ خبر: 36629 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اگر خبرنگار احساس نیاز به مطالعه نکند، از جامعه هم نباید انتظاری داشت

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در نشست روز گذشته گفت: یکی بهترین فعالان و معرفان عرصه کتاب خبرنگاران و اهالی رسانه هستند و ما از آنها تقاضا داریم که همین کار را در رسانه‌های خود نیز ادامه دهند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ عصر روز گذشته دوشنبه ۲۶ مرداد ساعت ۱۶ در فرهنگسرای رسانه، چهاردهمین سلسله نشست «کتاب‌خوان» به منظور اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب به همت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.

در این نشست که از این پس قرار است به صورت اختصاصی با حضور نمایندگان یکی از اقشار فرهنگی کشور برگزار شود، کتابداران، نویسندگان، فعالان فرهنگی، اهالی رسانه، اعضای کتابخانه‌های عمومی و همه علاقه‌مندان به کتابخوانی، به معرفی کتاب‌های موردنظر خود می‌پردازند.

این اولین نشست تخصصی «کتابخوان» ویژه اصحاب رسانه بود که با حضور فعالان فرهنگ و رسانه از جمله منصور ضابطیان، عبدالله روا، علیرضا معینی، امیرعلی نبویان، حمید بهشتی، صادق وفایی، نفیسه اسماعیلی، شبنم رجبی، سهراب تازیکه، معصومه نیک‌نیا و مارال دوستی برگزار شد.

در نشست روز گذشته کتاب‌هایی مانند «چتر بازی در امواج» از محمدعلی گودینی، «در صحبت قرآن» از حسین الهی قمشه‌ای، «کیک قدرت و رسانه‌های نوین» از لطف‌الله سیاهکلی و محسن فردرو، «جزء از کل» از استیو تولتز»، «بازمانده روز» از کازوئو ایشی گورو، «پاپاراتزی نیستم» از حسین انتظامی، «مارک و پلو» از منصور ضابطیان، «نفحات نفت از رضا امیرخانی، «بهترین داستان‌های کوتاه از آنتوان چخوف، «سفره‌های افطاری» از محمدصالح حجت‌الاسلامی، «هشت کتاب» از سهراب سپهری، «هنر شفاف اندیشیدن» از رالف دوبلی معرفی شد.

در طول این نشست اصحاب رسانه همچنین به بیان نظرات خودشان در باب کتابخوانی و دیگر مسائل پرداختند. یکی از خبرنگاران در طول این نشست گفت: «خبرنگاری که احساس مطالعه نمی‌کند، از جامعه هم نباید انتظاری داشت.»

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخش پایانی این نشست گفت: نشستی که امروز برگزار شد یکی از بهترین برنامه‌های «کتابخوان» بوده است. با برنامه امروز نزدیک ۳۰ نشست برگزار شده و حدوداً ۳۰۰ کتاب معرفی شده‌اند. این یکی از بهترین نشست‌ها بود به این دلیل که همه کتاب‌ها را خودشان خوانده‌اند.

وی افزود: این نشست نشان داد که یکی بهترین فعالان و معرفان عرصه کتاب خبرنگاران و اهالی رسانه هستند و ما از آنها تقاضا داریم که همین کار را در رسانه‌های خود نیز ادامه دهند و نهاد کتابخانه‌ها آماده است تا بدون هیچ چشم داشتی حمایت خود را از هر برنامه‌ای که مرتبط با کتاب است را حتی با نام آن رسانه انجام دهد.

مختارپور در پایان گفت: این کار ساده‌ای است که با بوی مصنوعی جایی را خوشبو کرد اما برنامه‌های کتابخوان چیزی است که رایج شود، عطر کتابخوانی در همه‌جا منتشر می‌شود و این مانند آن است که گلی کاشته شده و بوی آن به‌صورت طبیعی پخش شود. جامعه‌ای کتابخوان شود، عطر کتابخوانی از همه ابعاد آن پراکنده خواهد شد.

نظر شما