شناسهٔ خبر: 36669 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آمریکا، سیاهان، سرمایه‌داری/ گفتگوی سیمافکر با ناصر فکوهی

دکتر ناصر فکوهی، انسان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اعتراضات اخیر سیاه‌پوستان در فرگوسن و برخی دیگر از شهرهای آمریکا را تحلیل کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ طبيعت ـ در منظر انسان غربی ـ عرصه غلبه فلسفه تكامل است و همه موجودات از جمله انسان‏هاي رنگين‌‏پوست در اين چرخه تعريف می شوند. بنابراين، تحولات جايگاهی و قشربندی حاكم بر سياه‌‏پوستان در غرب مدرن نيز چيزی جز دگرگونی شيوه‏‌ به‏‌كارگيری ايشان در زنجيره تكاملی تجدد غربی نبوده و نيست؛ سياه برده در مزارع كشاورزی، سياه كارگر در كارخانه‌‏های صنعتی، سياه مصرفكننده خرد در اقتصاد خدماتی و ... تنها صورتكهای يك واقعيت واحد هستند، اما اگر سياه برده با مكانيزه شدن كشاورزی به سياه كارگر ارتقاء يافت، يا چنانچه سياه كارگر در دوره دولت رفاه به سياه مصرف‏‌كننده صعود كرد؛ «سياه دوره ركود سرمايه‌‏داری مالی» چه سرنوشتی خواهد داشت؟ آینده سیاهان آمریکا چیست؟ چرا خشونت عليه سياه‏‌پوستان مهار نمی شود؟

اینها سوالاتی است که سیمافکر پیش روی دکتر ناصر فکوهی، انسان‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، گذاشته است تا به کمک تحلیل‌های ایشان، بتوان از زاویه متفاوت و عمیق‌تری به اعتراضات اخیر سیاه‌پوستان در فرگوسن و برخی دیگر از شهرهای آمریکا نگاه کرد.

در قسمت اول این مصاحبه که توسط اسماعیل فراهانی (پژوهشگر مطالعات فرهنگی) انجام شده است، تاریخ آمریکا و دولت آمریکا مورد کنکاش قرار گرفته، به نقش و جایگاه سیاه‌پوستان در آمریکا توجه شده و نهایتاً بحران اخیر جامعه آمریکا با نظر به تبعات سرمایه‌داری پولی متاخر واکاوی شده است.

فیلم کامل و با کیفیت بالاتر این مصاحبه را می‌توانید از اینجا دانلود کنید!

نظر شما