شناسهٔ خبر: 36671 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار نخستین اثر از مجموعه مطالعات ایرانی اسلامی

نخستین اثر از مجموعه مطالعات ایرانی اسلامی با معرفی دست‌نوشت‌هایی که برای نخستین بار مورد توجه جدی قرار گرفته است، منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ دفتر نخست «از گنجینه‌های نسخ خطّی» تألیف حسن انصاری اولین اثر از مجموعه مطالعات ایرانی- اسلامی است که به تازگی زیر نظر گروه فلسفه و کلام پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان وابسته به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

بنابراین گزارش، آگاهی‌های نفیس و سودمندی که در این کتاب دربارۀ دانشوران مسلمان و تألیفات گرانبهای ایشان ارائه شده است، حاصل سال‌ها مطالعه و تحقیق نویسنده در باب نسخ خطّی اسلامی موجود در برخی از مهم‌ترین کتابخانه‌های جهان است. بسیاری از دست‌نوشت‌هایی که در این اثر معرّفی شده یا در خصوص هویّت آن‌ها پژوهشی صورت گرفته، از بُن، نخستین بار است که مورد توجّه جدّی قرار می‌گیرد و از آن‌ها سخن می‌رود.

به همین روی، انتشار اثر حاضر را می‌توان گام مهمی در راستای تعریف و بازشناسی بخشی از میراث مکتوب جهان اسلام به‌شمار آورد. آثاری که در این کتاب، بعض مخطوطات آن‌ها شناسانده می‌شود، گسترۀ بسیار وسیعی دارد و دست‌نوشت‌هایی را در علومِ فقه، اصول، تفسیر، حدیث، تاریخ، فلسفه، مِلَل و نِحَل و خاصّه علم کلام، از فرقه‌های مختلف اعمّ از معتزله، ماتُریدیّه، اشاعره، اصحاب‌الحدیث، زیدیّه، اسماعیلیّه و امامیّه در بر می‌گیرد.

 این دفتر، در اصل، مجموعه‌ای است از یادداشت‌های حسن انصاری در باب نُسَخ یادشده که پیش‌تر از طریق پایگاه اینترنتی «کاتبان» صفحۀ «بررسی های تاریخی» در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته بود و هم‌اکنون برای نخستین بار به همراه افزوده‌هایی از سوی نویسنده و نیز با اِعمال اصلاحات ویرایشیِ لازم و تنظیم پاره‌ای از ارجاعات، در صورتی نو و با طرازی تازه، به محضر خوانندگان گرامی و دوستداران دست‌نوشت‌های کهن اسلامی عرضه می شود.

گفتنی است، گروه فلسفه و کلام پژوهشکده مطالعات اسلامی اصفهان آثار محققانه و فاخر در حوزۀ مطالعات تمدن ایرانی ـ اسلامی را که درخواست نشر در این مجموعه داشته باشند، پذیرا است.

نظر شما