شناسهٔ خبر: 36695 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توضیحات ایوبی درباره جشنواره بین‌اللملی فیلم ایران/تفکیک لازم بود

رییس سازمان سینمایی تاکید کرد برگزاری دو بخش از یک جشنواره در دو سال مختلف و با یک نام چندان زیبنده نبود به همین دلیل بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر، جشنواره بین‌اللملی فیلم ایران نام گرفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در حالی که از مدتی پیش شنیده می‌شد رضا میرکریمی مدیرعامل خانه سینما قرار است سکان‌دار بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر باشد در نهایت عصر دیروز ۲۷ مرداد حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در حکمی این کارگردان سینمای ایران به سمت دبیر جشنواره بین المللی فیلم ایران منصوب کرد. این عنوان جدید همان بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر است که این تغییر عنوان واکنش‌هایی را دربرداشت.

برای تبیین دلایل این اتفاق و این انتخاب در فرصتی کوتاه با حجت‌الله ایوبی گفتگویی انجام دادیم که وی درباره این جداسازی که از سال گذشته و در سی و دومین جشنواره فیلم فجر کلید خورده بود و امسال شکل جدی‌تری به خود گرفت، گفت: گمان نمی کنم بر کسی پوشیده باشد که سینمای ایران و نگاه اسلامی و ایرانی حاکم بر این سینما جشنواره‌ای بین المللی و مستقل را می طلبد و همین ضرورت ما را بر آن داشت که بخشی کاملا مستقل و با رویکرد جهانی در نظر بگیریم.

رییس سازمان سینمایی درباره تغییر نام نیز تاکید کرد: برگزاری دو بخش از یک جشنواره در دو سال مختلف و با یک نام چندان زیبنده نیست و موجب سردرگمی مخاطبان و مهمانان خواهد شد در نتیجه پس از بررسی های طولانی و نشست های مختلف کارشناسی به این باور رسیدیم که به جای برگزاری ناقص و کم تاثیر بخشی به عنوان بین الملل و بخش دیگری به عنوان ملی هر دو اتفاق را با شکوه و درست برگزار کنیم.

ایوبی اضافه کرد: جشنواره فیلم فجر با هدف رونمایی از سینمای ایران و معرفی آن به جهان برگزار می شود. جشنواره فیلم فجر جشن با شکوه و معرفی تولیدات سالانه سینمای ایران است و جشنواره بین المللی فیلم ایران با هدف تبادل تجربه تخصصی سینمایی ایران با جهان است. در این جشنواره تخصصی، هدف هم‌سنجی تجربه ایرانی در سینما با تجربه های دیگر و حمایت و پشتیبانی از نگاه ایرانی در سینمای جهان است. ایران پایگاه و منادی سینمای اصیل، فرهنگی و مبتنی بر ارزش های انسانی است و لازم است در همایشی سالانه راهیان این راه را گِرد هم جمع کنیم.

وی تاکید کرد: شایسته است به جای برگزاری ناقص، هر یک از این دو پروژه بزرگ شایسته و درخور و در حد و اندازه ایران و نظام جمهوری اسلامی برگزار شود. کیست که نداند برگزاری رویدادهای فرهنگی البته با رعایت استانداردها در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان کارنامه و دستاورد انقلاب اسلامی است؛ با هر نامی و در هر زمانی که باشد. و منطقی در بند لفظ نیست. ما به نام صورت و ظاهر حقیقت و معنا را قربانی نمی کنیم که فرمود: صورت سرخوش گذاران کن به رنجتا ببینی زیر آن وحدت چو گنج.

رییس سازمان سینمایی درباره دبیری جشنواره فیلم فجر توسط محمد حیدری نیز توضیح داد: البته آقای محمدی حیدری دبیر جشنواره فیلم فجر اندیشه های نو و برنامه های مهمی در داخل و خارج از کشور برای شکوه هرچه بیشتر این رویداد دارند که به موقع در این باره سخن خواهند گفت. اینکه که چهره درخشانی چون سید رضا میرکریمی و مدیر خوش سلیقه ای چون محمد حیدری این بارسنگین را به دوش گرفته اند بر همه ما و شماست آنها را یاری کنیم و حمایت اهالی رسانه از هر دسته و جناحی در امری ملی مورد انتظار است.

وی درباره زمانی که برای برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره فجر یا همان جشنواره بین‌المللی فیلم ایران در نظر گرفته شده است، بیان کرد: با در نظر گرفتن زمان دیگر جشنواره های داخلی و خارجی و وضعیت آب و هوا همچنان اردیهشت ماه سال آینده مناسب‌ترین زمان برگزاری این جشنواره است. در نتیجه این جشنواره عملا در سال بعد از جشنواره فجر اتفاق می افتد.

نظر شما