شناسهٔ خبر: 36700 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پاداش يك ميلیارد دلاری بنياد پهلوی به عاملان كودتای ۲۸ مرداد

در، صد و چهل و نهمين ماهنامه الكترونيكی موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران، به مناسبت شصت و دومين سالگرد كودتای ۲۸ مرداد، اسناد مربوط به پاداشهای برخی از عوامل داخلی و خارجی اين كودتا منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در کودتای ۲۸ مرداد که افراد زیادی چه ایرانی و چه خارجی دخیل بودند و شاه که همواره خود را مدیون آنان می دانست تا آنجا که در توان داشت به این گونه افراد کمکهای زیادی کرد.

سفیران آمریکا و انگلیس و افسران عالی رتبه خارجی از این خوان یغما بی نصیب نماندند و میلیونها دلار از بیت المال ملت به جیب آنها رفت. رسوایی از این بذل و بخشش و غارتگری به جایی رسید که موضوع آن در کمیسیون تحقیق سنای آمریکا مطرح گردید. طی تحقیقاتی که به عمل آمد، معلوم شد که تنها در سال ۱۹۶۲ مبلغ ۱۵۹ میلیون دلار از درآمد نفت ایران و کمکهای دولت آمریکا، به حساب بنیاد پهلوی در بانکهای سویس ریخته شده و از آن حساب مبالغی به افراد مورد نظر پرداخت گردیده است.

مجله آمریکایی نیشن با استناد به مدارک مورد تایید «سوکمیسیون» سنای آمریکا، صورت چند فقره از چکهایی را که از حساب بنیاد پهلوی در «یونیون بانک»  سویس در ژنو به وابستگان محمدرضا شاه و دیگران پرداخت شده بود، زیر عنوان «افسانه یک میلیارد دلاری»  منتشر ساخت. در این صورت حساب چکهایی که به نام اشخاص مختلف صادر شده و پس از وصول از حساب بنیاد پهلوی کسر گردیده، دیده می شود.

در گزارش مجله نیشن آمده است: خارجیانی که نامشان در صورت حساب ذکر گردیده، کسانی هستند که در فعالیتهای سیا در سال ۱۹۵۳ برای سقوط مصدق و بازگرداندن شاه به سلطنت دست داشته‌اند. مشخص ترین این افراد، لویی هندرسن سفیر آمریکا در تهران، آلن دالس رئیس سیا و سلدن شاپین سفیر آمریکا بعد از هندرسن هستند.

افراد دیگری از قبیل هنری لوس صاحب سابق مجله تایم ـ لایف، جوزف آلن سفیر سابق آمریکا در ایران، پیگات دریادار انگلیسی، ویلیام وارن رئیس سابق اصل ۴ در ایران، دیوید راکفلر برادر فرماندار پیشین نیویورک، ژنرال پی یر معاون فرماندهی نیروی هوایی انگلستان و یکی دو تن دیگر که شناخته نشدند، نیز از پاداش گیرندگان هستند. برخیاز اسناد مرتبط با اين پاداشها نيز در مجله بهارستان منتشر شده است.

در اين مجله الكترونيكی همچنين غير مردمی ترين انقلاب تاريخ يعنی همان انقلاب سفيد دوران پهلوی به روايت عكس و سند مورد بازخوانی قرار گرفته است.   

بر اين اساس کارگران، دانش‌آموزان و دانشجویان و حتی كاسبان و اصناف در حركتی نمايشی و تظاهرات اجباری به خيابانها كشيده می شدند تا مثلا انقلاب شاه و ملت و یا همان رفراندم ششم بهمن را گرامی بدارند. حتی مقامات بلندپایه حکومتی هم به نمایشی بودن و غیرمردمی بودن چنین نمایش اذعان داشتند. انقلابی که بر عکس تمام جهان انقلابی دولت ساخته بود و شاه ادعا می کرد که با تفویض اصلاحات شش گانه‌اش انقلابی در همه ابعاد زندگی مردم چه کشاورز و چه شهرنشین و چه کارگر پدید آورده است.

برای ورق زدن ماهنامه الكترونيكی موسسه مطالعات تاريخ معاصر ايران می توانيد به این پیوند مراجعه كنيد.

نظر شما