شناسهٔ خبر: 36701 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هزینه‌های میلیاردی برگزاری جشنواره ها را به عرصه تولید بیاورید

ضیاالدین دری گفت: امروز جشنواره های زیادی در کشور در حال برگزاری است. اگر به جای این هزینه‌ها، این پولها را به عرصه تولید بیاوریم هر ۴ سال یکبار می توانیم یک جشنواره خوب با ده‌ها فیلم برگزار کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛  مراسم رونمایی از مستند «رمز و راز ملکه» به کارگردانی مهدی نقویان در حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم پس از نمایش فیلم، ضیاءالدین دری، کارگردان تلویزیون و سینما و عباس سلیمی‌نمین، محقق به بررسی ابعاد مختلف این فیلم پرداختند.

دری در ابتدا با تاید بر اینکه این فیلم منبع خوبی برای رجوع است، گفت: ما با فیلمی مواجه هستیم که اطلاعاتی خوبی راجع به انگلستان در اختیاری ما قرار می‌دهد. شرایط ایجاب می‌کند که مردم ما از خشم نسبت به ابن کشورها عبور کنند و به معرفت در مورد ساختار آنها برسند.

سلیمی نمین در ادامه گفت: ما امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که ابرقدرت ها بر اساس ادعا آن را اداره می‌کنند. آنها تلاش می‌کنند تا افکار عمومی جهان را مرعوب سازند به جای اینکه خود را به درستی معرفی کنند.

وی افزود: ما در تاریخ معاصر کشور خود، درگیری‌هایی جدی با انگلیس داشتیم با این حال کارهای خوب تحقیقاتی راجع به این کشور انجام ندادیم. در ظاهر ما می‌بینیم که در این کشور دموکراسی وجود دارد اما وقتی به ساختار قدرت آن کمی نزدیک می‌شویم به حقایق پی می‌بریم. این فیلم مقداری از حقایق را به ما نشان می‌دهد.

سلیمی‌نمین: نمادهای دموکراسی جهان در حقیقت نقش مردم را محدود می کنند
این محقق تاکید کرد: آرای عمومی در انگلستان هیچ تاثیری بر نظام سرمایه‌داری حاکم بر این کشور ندارد. در نظام پارلمانی این کشور، محدودیت‌های جدی برای انتخاب ملت وجود دارد و این تاثیرگذاری را بر ساختار حکومت به شدت کاهش می‌دهد. همچنین ساختار قدرت در این کشور به نوعی پایه ریزی شده است که وزرا حتی نمی‌توانند در ساختار وزارت خانه خود تغییرات اساسی دهند و این در همه وزارت خانه‌ها صادق است. وسعت بخش ثابت در نظام انگلیس به نوعی است که بخش حزبی سیاست این کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
سلیمی‌نمین خاطرنشان کرد: ما باید در مورد این کشورها روشن‌سازی کنیم تا مردم فکر نکنند که این کشورها قله دموکراسی هستند. در ایران هر رییس جمهوری که توسط مردم انتخاب می‌شود، می‌تواند صدر تا

ذیل وزارتخانه ها را تغییر دهد و این حتی در وزارتخانه های استراتژیک هم صادق است. این نشان دهنده مهم بودن اراده ملت در کشور ماست. با این حال به ما می‌گویند شما دموکراسی ندارید و این کشورهایی که اینگونه انتخاب و نقش ملت را در قدرت محدود کرده‌اند، به نمادهای دموکراسی تبدیل شده اند.

دری: هرکس در ایران در مورد نظام فیلم بسازد، بایکوت می‌شود
ضیاءالدین در ادامه گفت: پس از جنگ جهانی دوم، قدرتمندان انگلیس متوجه شدند که باید خودشان را از دید مردم مخفی کنند و تنها نمادی به عنوان شاه را در ظاهر نگهدارند. آنها با سو استفاده از نام دموکراسی توانستند خود و سرمایه‌هایشان را از دید عموم خارج کنند. این فیلم در مورد پشت پرده‌های زندگی ملکه انگلستان صحبت می‌کند. فردی که در پشت چهره سالم و پاکش که رسانه‌ها ارائه می‌دهند، قدرت زیادی در اختیار دارد.

وی در ادامه گفت: من واقعا نمی‌دانم روشنفکران جامعه ما زمانی که انقلاب در حال وقوع بود، چه توقع و فکری در ذهنشان داشتند که اینگونه با حکومت برخورد می‌کنند. رئیس جمهور آمریکا به قدری قدرت دارد که در هر لحظه می‌تواند در یک منطقه جهان جنگ به پا کند. شما حتی اختیارات ملکه انگلیس را با اختیارات رهبر جمهوری اسلامی مقایسه کنید. اختیارات رهبری تنها برای حفظ نظام در نظر گرفته شده است. در ایران یک روحانی رهبر کشور است که فتوا می‌دهد ما با سلاح هسته‌ای مخالف هستیم. در انگلیس ملکه‌ای که هیچ شانیت مذهبی ندارد، کشیش کلیسای کانتربری را انتخاب می‌کند اما در ایران مرجعیت دینی آزاد و در تحت اختیار مردم است. شرایطی که حکومت ایران در اداره کشور ایجاد می‌کند هم بر اساس خواسته مردم است. مردم ایران ملتی مذهبی هستند و برای همین مذهبی بودن هم رژیم شاهنشاهی را سرنگون کردند. با این حال قشر محدود روشنفکر در کشور اسم سانسور را بر این خواسته ملت ایران می‌گذارد. روشنفکر ما می‌بیند که هنرمندان انگلستان فیلم در مورد حکومتشان می‌سازد ولی دم بر نمی آورند اما در ایران اگر کسی فیلمی بسازد که در آن به یکی از خوبی های کشور اشاره کند توسط روشنفکران بایکوت می‌شود و این متاسفانه حتی در برخی رسانه‌های ما نیز وجود دارد.

این کارگردان خاطرنشان کرد: من در انگلیس زندگی کردم. این کشور مردم خوبی دارد اما سیاستمداران تعیین کننده این کشور با مردم عادی خیلی فرق دارند. ایرانی‌هایی مثل رزم‌آرا، فروغی و ... که به این سیاستمداران نزدیک شدند، تغییر اساسی در رفتارشان به وجود آمد. 

وی در ادامه گفت: انقلاب ما خیلی جوان است. 37 سال در نظر تاریخ 2 روز هم حساب نمی‌شود. ما هنوز داریم تاوان استقلال خود را پس می‌دهیم و در تحقق شعار استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی در بخش استقلال هستیم. مذاکرات هسته ای اخیر و نشستن وزرای خارجه در مذاکراتی طولانی با ما نشان داد که آنها به این نتیجه رسیده اند که سهم ما را هم بدهند. آنها هیچ وقت ما را به رسمیت نمی شناسند اما حمایت مردم از حکومت باعث شد که آنها از فکر براندازی نظام بیرون بیایند.

دری: دلیل ساخته نشدن فیلم‌های خوب، وجود ستون پنجم‌های دشمن است
دری تاکید کرد: دلیل ساخته نشدن فیلم درباره حکومت و گرایش فیلمسازان به ساخت فیلم های خانوادگی در ایران وجود ستون پنجم‌های دشمن در کشور است. افرادی که در سمت‌های مشاور با ظاهرهای مذهبی قرار دارند و حتی شاید همه حرف انها را بیشتر از حرف من قبول داشته باشند. فکر نکنید که دشمنان ما را رها می‌کنند. آنها مقابل هر حرکت استقلال طلبانه ای را می‌گیرند. زمانی که همین حرف‌های من در رسانه‌ها منتشر شود، به من و بچه‌های من فشار می‌آورند و به ما برچسب سنبل تحجر و وابستگی می‌زنند.

وی گفت: شاکله‌ای که امام خمینی(ره) برای این نظام تعیین کردند کاملا درست و سالم است و اختلاف چپ و راست سیاسی تنها در  تاکتیک های اداره کشور است و نه اصل نظام. رهبر انقلاب هم بعد از امام خمینی این مسیر را ادامه دادند.

نقویان: وقت آن رسیده که روشنفکران سهم ما از سینما را بدهند
نقویان، کارگردان مستند «رمز و رازملکه» در ادامه گفت: من علاقمند به تولید این نوع فیلم‌ها هستم. با اینکه فشارهای زیادی از بیرون برای ساخت این فیلم بر ما وارد می‌شود اما دیگر زمانی فرارسیده است که روشنفکرها سهم ما را از سینما در اختیارمان بگذارند. ما به عنوان فیلمسازان نسل چهارم انقلاب می بینیم که بعد از سال 88 و جریان فیلمسازان جشنواره عمار دیگر هیبت انحصار روشنفکران در حال شکستن است.

وی گفت: من دوست دارم در آینده فیلمی در مورد فرانسه که به عنوان مهد دموکراسی شناخته می‌شود، بسازم. ضدیت و مقابله این کشور با اسلام کاملا با شعار دموکراسی آنها در تناقض است. من همچنین در تحقیقات رمز و راز ملکه به کدهایی از کشور انگلیس رسیدم که می تواند زمینه ساز ساخت فیلمی جدید در این مورد باشد.

این کارگردان در مورد ضعف اصلی برای ساخت مستندهایی مانند «رمز و راز ملکه» گفت: متاسفانه هنز حلقه وصلی بین محققان و هنرمندان وجود ندارد. این اتفاق باید بیافتد تا کارها بیشتر پیش برود. آقا در دیدار با فیلمسازان جشنواره عمار تاکید کردند که امروز حوزه ها دستشان در دادن اطلاعات از تمام تاریخ حوزه پر تر است.

سلیمی‌نمین: دشمن با دادن پول به هنرمندان در کشور شبکه سازی می‌کند
سلیمی نمین در ادامه گفت: دلیل نبود حلقه وصل این است که ما نمی‌خواهیم در زمینه فرهنگی اقدامی انجام دهیم. اگر خاطرات ویلبر درایران را بخوانید می‌بینید که آنها چه شبکه هایی در ایران می‌ساختند. آنها به هنرمندان و حتی بعد از فوت به فرزندانشان به صورت مستمر پول می دادند تا در راستای اهداف آنها کار کنند. بعد از کودتای 28 مرداد هدایت فرهنگی مردم ایران به دست فرانکلین افتاد اما هیچکس اکنون در مورد او چیزی نمی داند. فرانکلین کسی بود که تعیین می کرد در مدارس ما چه کتابهایی تدریس شود و چه کتابهایی در کشور ترجمه شود. اما پس از انقلاب با هوشمندی امام و رهبری در این شبکه سازی وقفه ایجاد شد.

وی افزود: ویلبر در خاطراتش می‌گوید ما در قبرس مقاله تهیه می کردیم و در مطبوعات ایران منتشر می کردیم. شبکه های آنها به قدری قوی بود که در قبرس کاریکاتور مصدق را می کشیدند و فردایش در مطبوعات ایران چاپ می کردند. ما با جریان هایی مواجه هستیم که در فضاسازی خبره هستند. آهنها با جایزه دادن یا منکوب کردن افراد فضاسازی می کنند.

دری: نیاز به انقلاب مدیریتی داریم
دری در ادامه تاکید کرد: ما نیاز به یک انقلاب مدیریتی داریم. مدیران ما باید برنامه ریزی کنند تا ما از کودکی پی به حقایق ببریم. من نذر کرده ام که فیلمی در مورد تاریخ عاشورا از لحظه شهادت امام حسین(ع) تا پایان سخنرانی حضرت زینب(س) در مجلس یزید بسازم. ساخت این فیلم زمان بر و هزینه بر است. من نمی توانم برای تحقیق این فیلم همه چیز را کنار بگذارم چون هزینه های زندگی را باید تامین کنم. برای همین مجبور هستم در یک پروسه 10 یا 20 ساله تحقیقات را انجام دهم. اگر نهادها در این زمینه ها به هنرمندان کمک کنند ما می توانیم بهتر پیش برویم.

دری: هزینه‌های میلیاردی برگزاری جشنواره ها را به عرصه تولید بیاورید
وی افزود: امروز جشنواره های زیادی در کشور در حال برگزاری است. در برخی زمینه ها حتی تعداد فیلمهای خوب با تعداد جشنواره ها یکی است. به عنوان مثال جشنواره کودک هر سال با هزینه های میلیاردی در حال برگزاری است. اگر به جای این هزینه‌ها، این پولها را به عرصه تولید بیاوریم هر 4 سال یکبار می توانیم یک جشنواره خوب با ده ها فیلم درباره کودک برگزار کنیم.

این جلسه با تشکر مهدی نقویان از محسن یزدی، مدیر مرکز مستند سوره به پایان رسید.

نظر شما