شناسهٔ خبر: 36705 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اقدامات اتحادیه ناشران تهران برای مقابله با تعطیلی کتابفروشی‌های پایتخت

نائب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران از اقدامات اخیر این اتحادیه برای به صرفه شدن فعالیت کتابفروشی‌ها و ممانعت از تعطیلی آنها خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ محمدرضا توکل صدیقی، نائب رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران،  با اشاره به برنامه‌های پیش روی اتحادیه گفت:‌ در سال‌های گذشته یکی از چالش‌های نشر در کشور کمبود کتابفروشی مطرح شده است‌. بخش مهمی از این موضوع به اقتصاد نشر باز می‌گردد؛ وقتی کتابفروشی سودآور نباشد تمایلی برای فعالیت در این زمینه نیز وجود ندارد.

وی ادامه داد:‌ اکنون هم بسیاری از کتابفروشان خود ناشر هستند و از روی علاقه و فعالیت حرفه‌ای اقدام به تأسیس کتابفروشی کرده‌اند‌، بنابراین برای حل معضل کمبود کتابفروشی در کشور اتحادیه در تلاش است تا تسهیلاتی را برای کتابفروشان مهیا کند تا این تسهیلات مشوقی باشد برای تأسیس کتابفروشی.

مسکونی شدن آب،‌ برق و گاز کتابفروشی‌ها

توکل صدیقی با اشاره به پیگیری‌های اتحادیه برای معافیت مالیاتی کتابفروشان گفت:‌ با توجه به اقتصاد نه چندان مطلوب این حرفه باید کاری کرد که هزینه‌های جانبی کتابفروشان کاهش یابد و به این شیوه جبران بخشی از اوضاع نامساعد نشر شود؛ برای نمونه اکنون برق کتابفروشی‌ها تجاری محسوب می‌شود‌، اگر این برق مسکونی شود،‌ تا اندازه‌ای در هزینه‌های اداره یک کتابفروشی کاهش پیدا می‌شود‌، هم‌چنین هزینه‌هایی که در مالیات کسب و پیشه توسط شهرداری‌ها گرفته می‌شود، تعرفه‌های آب و گاز که آنها هم تجاری اعمال می‌شوند و ... هزینه‌های بسیاری را بر کتابفروشان تحمیل می‌کند‌. اگر به شیوه صحیح در این زمینه مدیریت شود‌، می‌توانیم به کاهش هزینه‌های جانبی بپردازیم،‌ این کار در دستور کار اتحادیه نیز قرار دارد.

مشمول شدن کتابفروشان دارای ۵ عضو در قانون معاف از بیمه

وی افزود:‌ مشکل دیگری که کتابفروشان امروز با آن روبرو هستند،‌ بیمه است‌. این امتیار خوشبختانه به ناشران تعلق گرفته که واحدهایی که پنج کارمند دارند‌، معاف از بیمه هستند‌، اما مشمول کتابفروشان نشده است‌. بیمه کتابفروشان خود هزینه قابل توجهی را تشکیل می‌دهد که هزینه‌های جاری را افزایش می‌دهد ما در این زمینه در اتحادیه با مسئولان تأمین اجتماعی مذاکراتی انجام داده‌ایم‌، اما هنوز منجر به تفاهم‌نامه نشده است.

توکل صدیقی گفت:‌ بنابراین اتحادیه در حال حاضر پیگیری این دو موضوع را در دستور کار دارد و امیدواریم بتوانیم با هماهنگی نهادهای ذی‌ربط از این حرفه حمایتی داشته باشیم تا شاید تعطیلی یکی پس از دیگری کتابفروشان نباشیم.

نظر شما