شناسهٔ خبر: 36718 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کارشناس سینما: منتقدان قصه ها روند غلطی در پیش گرفتند

یک منتقد و نویسنده سینما با بیان این جمله که این همه حساسیت در باره فیلم قصه ها و طرح سوال در مجلس وقت زیادی را از وزیر ارشاد می گیرد، گفت: این نوع عملکرد روند غلطی است و نباید اجازه گسترش آن داده شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ شهرام خرازی ها اظهار داشت: فیلم قصه ها به طور مشخص اثری نیست که نمایش آن در سطح جامعه فسادزا و خطرناک باشد و جالب است که بسیاری از مخالفان فیلم براساس شنیده ها و جَو مخالفی که به وجود آمده بود به آن اعتراض کردند.
فیلم سینمایی قصه ها به کارگردانی رخشان بنی اعتماد که پس از حاشیه های فراوان اکران خود را در سینما های کشور به پایان رساند به سبب قانع نشدن یکی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس بار دیگر پای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را به صحن علنی خانه ملت باز کرده است. 
به ادعای این منتقد سینما بعضاً آثار مسموم در سینمای ایران تولید و اکران شده وعلت این اتفاق نیز این است که در زمان پخش فضایی علیه این فیلم ها از طرف برخی که مشخص نیست از کجا هدایت می شوند راه نیفتاده است.
خرازی ها با تاکید بر اینکه دلواپسان سوژه های خود را بسیار غلط انتخاب می کنند، ادامه داد: نتیجه این دلواپسی بی مورد آن شد که اگر فروش ۵۰۰ میلیونی برای فیلم متصور بودیم آماری چند برابر در گیشه برای فیلم به دست آمد و مخاطبان بیشتری به تماشای آن نشستند.
این منتقد اظهار داشت: فیلم قصه ها بدون شک مصرف خارجی ندارد چرا که مخاطب آن اگر فیلم های گذشته کارگردان را ندیده باشد چندان متوجه موضوع فیلم نمی شود.
خرازی ها با بیان این جمله که دلواپسان در زمان اکران فیلم قصه ها (اردیبهشت امسال ) آن را مثل آشی کردند که هر چه بیشتر هم زده می شد اشتهای بیشتری را ایجاد می کرد و افراد زیادتری به سراغ دیدن آن می رفتند، گفت: حالا تداوم این اعتراض ها قضیه را بدترمی کند تا بدخواهان ایران در خارج از کشور حساس تر شوند و بخواهند این موضوع را دستمایه رسانه های خود علیه ایران کنند.
وی اضافه کرد: پافشاری در سوال از وزیر ارشاد نشان می دهد ما مدیریت زمان را درست فرانگرفته ایم و نمی خواهیم یا نمی توانیم تمرین دموکراسی کنیم. در واقع تاب نمی آوریم دموکراسی را بر پرده سینما ببینیم.
خرازی ها با اشاره به اینکه اهمیت داشتن هنر و سینما برای نمایندگان احساس خوبی است گفت: این احساس برای فعالان سینما جذاب است، اما اینکه وزیر ارشاد را به خاطر یک فیلم به مجلس بکشانیم در واقع آب در آسیاب دشمن ریختن است.
این فعال رسانه ای تصریح کرد: خوانش وزیر فعلی ارشاد در همه حوزه های هنر، بخصوص در تئاتر و سینما با سعه صدر و وسعت نظر است که این باز شدن فضا قطعا به سود فرهنگ و اهالی هنر خواهد بود.
وی با مقایسه فضای باز فرهنگی اکنون با دهه هفتاد افزود: در دهه هفتاد هم شاهد باز شدن فضای فرهنگی کشور بودیم اما آن فضا شتابزده، ناگهانی و بی مقدمه بود که مشکلاتی را به دنبال داشت اما فضایی که امروز در هنر ما باز شده با دقت نظر است.
این نویسنده با اشاره به اینکه برای اهالی هنر بسیار خرسند است که وزیر ارشاد پشت نمایش ها و فیلم هایی که مجوز اکران دارند می ایستد، گفت: آثار فرهنگی با اکران و پخش باید به سطح جامعه بیاید و با دریافت بازخورد ها متوجه ظرفیت ها شویم.
خرازی ها ادامه داد: وزیر ارشاد دولت حاضر تا حدود زیادی معتقد است که دامنه آزادی باید به بعد از انتشار آثار هنری ارجاع داده شود بنابراین باعث شده خودسانسوری در کشور ما از بین برود.
این منتقد سینما و تلویزیون اضافه کرد: طبیعتاً از ثمرات این نوع نگاه آزادی اندیشه است که از نظر برخی منتقدان باعث ارتقاء فرهنگ خواهد شد.

نظر شما