شناسهٔ خبر: 36733 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کتاب «آیین‌های نمایشی زمستانی در ایران»منتشر می‌شود

این کتاب بر اساس آیین‌هایی که در سراسر ایران برگزار می‌شده به قلم ناهید جهازی نوشته‌شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ به نقل ز انتشارات سوره مهر ،ناهید جهازی نویسنده این اثر درباره کتاب «آیین‌های نمایشی زمستانی در ایران»،گفت: در این کتاب سعی کردم جنبه‌های نمایشی آیین‌ها را به‌صورت بازیگری، صحنه و متن به رشته تحریر درآورم.

جهازی ادامه داد: این کتاب ماحصل یک برنامه چهارساله رادیویی به اسم آیین‌های نمایشی در ایران بوده است که از دل این برنامه، آیین‌هایی را که مربوط به زمستان بودند را جدا و طبقه‌بندی‌ کردم و نهایتاً آن‌ها را به‌صورت کتاب نگارش کردم.

این نویسنده خاطرنشان کرد: نگارش این کتاب حدود ۵ سال زمان برده است و به‌غیراز آیین‌هایی که در آن برنامه رادیویی معرفی می‌شدند آیین‌هایی دیگری را هم در این کتاب معرفی کرده‌ام.

وی گفت: این کتاب سه بخش عمده دارد بخش اول برگرفته از اسنادی است که در مرکز مردم‌شناسی نیاوران گرفته‌شده است بخش دوم مربوط به پژوهش‌ها و تحقیقاتی است که خودم آن‌ها را انجام داده‌ام و بخش سوم بررسی و تحلیل اسنادی است که درواقع همان بخش جنبه‌ای نمایشی است.

جهازی بیان کرد: این کتاب برای قشرهای مختلفی از جامعه کاربرد دارد ازجمله دانشجویان و یا افرادی که تحصیلات مرتبط با مردم‌شناسی، تئاتر و سینما دارند و یا کسانی که دوست دارند درباره آیین‌ها نمایشی مطالعه داشته باشند. درواقع می‌توان گفت این کتاب مثل فرهنگ است و داشتنش برای کسانی که اهل مطالعه هستند ضروری خواهد بود.

نظر شما