شناسهٔ خبر: 36734 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیا پرفروش‌ترین کتاب آمازون واقعا بچه‌ها را خواب می‌کند؟

خرگوشی که دلش می‌خواست بخوابد عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های کودک در سایت آمازون است که به ادعای نویسنده‌اش می‌تواند در عرض چند دقیقه کودکتان را به خوابی خوش دعوت کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «خرگوشی که دلش می‌خواست بخوابد» نوشته کارل جوهان فورسن این روزها اخبار زیادی را به خود اختصاص داده و شایعه‌های زیادی درباره آن مطرح است که والدین با خواندن آن برای کودکان می‌توانند به سرعت ظرف چند دقیقه کودک‌شان را خواب کنند.

این مدعا آنقدر در رسانه‌های مختلف و در شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت دست به دست شد تا فروشی بی‌سابقه و کم‌نظیری برای یک کتاب داستان کودکانه در آمازون رقم زد. اما نویسنده این کتاب که یک روانشناس کودک است به شدت بر این باور است که در نگارش کتاب از تکنیک‌ها و متدهایی استفاده کرده که بچه‌ها را به سادگی خواب می‌کند.

جوهان فورسن در این کتاب داستانی با جملات و روایت‌های تکراری برای بچه‌ها نوشته و همه شخصیت‌های آن از خرگوش، حلزون تا جغد داستان در وضعیتی مشابه قرار دارند. آنها مدام خمیازه می‌کشند یا به خواب می‌روند و بسیار کم انرژی هستند. وجود چنین شخصیت‌هایی و همینطور جملات تکراریی، بدون هیجان و یکنواختی از جمله اسرار جوهان فورسن برای خواب کردن بچه‌ها است.

خرگوشی که می‌خواست بخوابد

همین امر گمانه‌زنی‌های مختلفی را برای منتقدان مطرح کرد که چطور برای فروش بیشتر یک کتاب رسانه ها و مردم مورد سوءاستفاده قرار گرفتنند. از طرفی برخی این موضوع را ادعا نمی‌دانند و می‌گویند این داستان ۲۶ صفحه‌ای که توسط نویسنده سوئدی کارل جوهان فورسن نوشته شده مانند یکی معجزه است و می تواند کودکان را سریع به رخت‌خواب بفرستد.

دیلی میل برای بررسی این موضوع با مادران مختلفی صحبت کرده درباره میزان تاثیرگذاری این کتاب و ادعای مطرح شده، صحبت کرده است.

مادرانی که در این نظرسنجی شرکت کردند و کتاب «خرگوشی که دلش می‌خواست خوابد» را برای فرزندانشان خواندند با واکنش‌های متفاوتی رو به رو شدند. بسیاری از آنها درباره بچه‌هایشان می‌گویند که آنها به هر بهانه و ترفندی می‌خواهند از رفتن به رختخواب فرار کنند. این مادران شب‌های زیادی برای بچه‌هایشان افسانه‌ها و قصه‌های هیچان انگیز زیادی خواندند اما معتقدند خواندن داستان خرگوش واکنش‌های متفاوتی با داستان‌های دیگر دارد و واقعا بچه‌ها با شنیدن این داستان با چشم‌های سنگین به خواب می‌روند و خیلی زود می‌خوابند.

نظر شما