شناسهٔ خبر: 36761 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سالار عقیلی: موسیقی سنتی مثل تخت جمشید است/ از اجرای اکسپو میلان تا همراهی ارکستر ملی در شهرستان‌‌ها

فردا سالار عقیلی در روز ملی ایران در اکسپو میلان 2015 به اجرای برنامه می‌پردازد، این خواننده معتقد است؛ موسیقی سنتی ریشه در فرهنگ و سنت ما دارد و هیچ وقت از بین نمی‌رود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل ازهنرآنلاین؛ فردا ۲۳ آگوست مصادف با اول شهریورماه است، درست در چنین روزی در کشور ایتالیا در شهر میلان روز ملی ایران در اکسپو ۲۰۱۵ برگزار می‌شود و سالار عقیلی به عنوان نماینده فرهنگ و هنر ایرانی با گروه ارکسترش با نام "راز و نیاز" برای اجرای برنامه در این مراسم حضور خواهد داشت. این اتفاق میمون بهترین بهانه برای یک گفت‌وگوی ویژه با این خواننده شد که این روزها حسابی در ارکستر ملی ایران می‌درخشد:

 

گفتگویمان  را از حضور در پرطرفدارترین برنامه تلویزیونی شروع کنیم، بازخورد حضور در "خندوانه" چطور بود؟

بسیار خوب بود و برنامه خوبی از آب درآمد.، در واقع بعضی از برنامه‌ها سبک هستد و من شرکت نمی‌کنم. شاید مجری برنامه "خندوانه" هم هرکسی به غیر از رامبد جوان بود شرکت نمی‌کردم.

بعد از کسالتی كه برایتان رخ داد این روزها حال‌تان چطور است؟

خدا را شکر امروز حال و روز بهتری دارم و توانستم سلامتی‌ام را تا حد زیادی به دست بیاورم. بعد از رضایت پزشک معالجم در شهر نیشابور روی صحنه رفتم و مشکلی هم پیش نیامد. از همه مردم ایران که در تمام این مدت جویای حالم بودند ممنونم. در واقع همین توجهات مردم عزیزمان است که ما هنرمندان را سرپا نگه داشته است. وقتی هنرمند می‌بیند که مردم دوستش دارند و به کارش احترام می‌گذارند، برای کار خودش هم تلاش می‌کند.

بعد از رضایت پزشک معالج روی صحنه رفتید؟

بله، نزدیک به هزار تلفن در طی این ۵ روز بیماری به من شد و اولین کنسرتم بعد از کسالتم هم در شهر نیشابور چند روز پیش برگزار شد، برای من جالب بود که بیماری من از مشهد شروع و به مشهد ختم شد و اینکه در سرزمین امام رضا (ع) این اتفاق افتاد و سلامتی را از امام رضا (ع) خواستم را باید به فال نیک گرفت. فکر نمی‌کردم با توجه به داروهای مصرفی و با اینکه این بیماری روی صدای من تأثیر گذاشته بود، بتوانم کنسرت خوبی را اجرا کنم، اما خدا را شکر اجرای خوبی به جا ماند.


خبرهایی شنیدم مبنی بر حضورتان در اکسپوی میلان؟

بله در روز ملی اکسپوی میلان در روز اول شهریورماه در سالنی ۱۲۰۰ نفره با حضور مقامات سیاسی دو کشورایران و ایتالیا، همچون نخست وزیر ایتالیا و معاون رییس جمهور در این شهر روی صحنه خواهم رفت.

به عنوان نماینده موسیقی سنتی ایران چه آثاری را اجرا خواهید کرد؟

خوشحالم به عنوان نماینده ایران برای این کنسرت انتخاب شدم، من کارهای زیادی برای مملکتم خوانده‌ام که هر کدام حال و هوای خودش را دارد. در این برنامه چند کار وطنی به اضافه قطعات موسیقی اصیل ایرانی برای شناساندن موسیقی ایران به خارجی‌های حاضر در این برنامه ارائه خواهم کرد، چون نماینده هستیم باید این شکل از موسیقی را با اجرای کارهایی مثل "خوشه چین" معرفی کنیم.

شما دومین بار است که برای کنسرت به ایتالیا سفر می‌کنید؟

بله چند وقت پیش با ارکستر فرانسه در سه شهر مختلف کنسرت‌هایی با اجرای "اپرای مارکوپولو" اجرا کردیم، این اجراها به اسپانسری "پیر گاردین" در شهرهایی چون ونیز، لاکست (شهر مرزی فرانسه و ایتالیا)، لیدو د کامیوره به شکل نمایش متشکل از سه خواننده از کشورهای چین ، فرانسه و ایران برگزار شد.

در اجرای روز ملی ایران در اکسپو چه ارکستری را همراه خود می‌برید؟

من در این سفر گروه ۲۰ ساله "راز و نیاز" را كه متشكل از نوازندگان خوب و همدل موسیقی است، در كنار خود دارم.

از اجرا با ارکستر ملی چه خبر؟

من هنوز از آخرین اجرا هیچ اطلاعتی ندارم، در حقیقت حتی فرصت نکردم به دنبال دریافت دستمزد هم بروم. هر زمان که ارکستر ملی دعوت کند این دعوت را با جان و دل می‌پذیرم و در خدمت ارکستر و استاد فخرالدینی خواهم بود. در مصاحبه‌ای هم گفتم ارکستر ملی ملک شخصی کسی نیست هرکس صلاحیت داشته باشد می‌تواند در این ارکستر برای مردم بخوانند. به هر حال این رهبر ارکستر است که تصمیم می‌گیرد چه کسی در این ارکستر به عنوان خواننده حضور پیدا کند.

افتتاح ارکستر و سازمان ارکسترها در موسیقی اتفاقی خوش یمنی است، نظر شما چیست؟

بارها در مصاحبه‌هایم خوشحالی‌ام را ابراز کردم نه تنها من بلکه همه موزیسین‌ها از هر اتفاق خوبی که در موسیقی ایران زمین می‌افتد خوشحال می‌شوند. اما امیدوارم اجراهای ارکستر چه ملی چه سمفونیک ادامه دار باشد. همه ارکسترها باید در داخل و خارج روی صحنه بروند تا مردم شاهد اجراهایشان باشند. وظیفه ما معرفی این برنامه برای کسانی است که آشنایی چندانی با موسیقی ندارند و باید بتوانیم با این معرفی همه را به موسیقی علاقه‌مند کنیم كه امیدوارم با پیگیری مسوولان ذی ربط این اتفاق رخ دهد.

چندی پیش جشن آلبوم "سر هزار ساله" برگزار شد آلبومی که مدت‌ها از انتشار آن می‌گذشت؟

اواخر اردیبهشت ماه آلبومم با عنوان "سر هزار ساله" توسط شرکت ایران گام منتشر شد و تاریخ انتشار آن مصادف با ماه رمضان و اجرای ارکسترهای ملی بود در نتیجه نتوانستیم رونمایی درستی داشته باشیم به همین دلیل چندی پیش یک رونمایی از این اثر كه از ساخته‌های کیوان کیانیان است، داشتیم که بازتاب خوبی هم داشت.

به غیر از این آلبوم چه آثاری را در دست انتشار دارید؟

در حال حاضر ۲ آلبوم در دست انتشار دارم که اولین آلبوم با عنوان "قافله سالار عشق" به آهنگسازی مازیار شاهی به یاد استاد محمدرضا لطفی است و دومین آلبوم نیز با همکاری جلیل عندلیبی ساخته شده که برای عنوان آن یک سری کاندید وجود دارد اما این عناوین هنوز به مرحله انتخاب نهایی نرسیده‌اند.

اجرای زنده چطور؟

آخرین اجرایم با ارکستر ملی بود بعد از این در شهرستان‌های ساری، اصفهان، زنجان و در آخر هم در اکسپوی میلان اجرا خواهیم داشت.

امروز موسیقی سنتی به مسیری می‌رود که ساز و آواز رو به فراموشی است، شما چقدر به این مسئله اعتقاد دارید؟

اگر مردم از آواز خسته می‌شوند به خاطر اجرای آن خواننده است، البته بستگی به شعر هم دارد وقتی خواننده شعر را درست بشناسد و مطالعه داشته باشد می‌تواند به بهترین شکل به شنونده منتقل کند شاید این انتقال صورت نمی‌گیرد. در کنسرت نیشابور دو غزل از خیام به اضافه آواز اصفهان با تمام گوشه‌هایش را اجرا کردم و بسیار هم مورد استقبال قرار گرفت، در واقع ما نزدیک به ۴۰ دقیقه ساز و آواز داشتیم و نکته جالب این قضیه این است که در این مدت صدا از مردم در نمی‌آمد! به جرات می‌گویم که مردم نیشابور یکی از بهترین و با فرهنگ‌ترین شنوندگان موسیقی هستند. من اجراهای زیادی برگزار کردم اما این را با اعضای گروه هم در میان گذاشتم که این کنسرت جزو بهترین اجراهای‌مان بود.

شما معتقد هستید موسیقی سنتی امروز به شکل خسته‌کننده‌ای تبدیل نشده است؟

موسیقی سنتی ریشه در فرهنگ و سنت ما دارد. این نوع از موسیقی مانند سی و سه پل یا تخت جمشید است که هیچ وقت از بین نمی‌رود.

اما امروز کمتر به این بخش از موسیقی توجه می شود؟

این کمتر بودن ظلم موزیسین‌ها است نه خود موسیقی. علاوه بر این حرف خوب باید خوب گفته شود تا خوب تاثیر گذارد.

به نظر شما حال و روز موسیقی سنتی امروز چطور است؟

ما ۷۰ میلیون جمعیت داریم آواز خواندن سنتی هم سخت است و کار هر خواننده‌ای نیست، مثل رانندگی كردن است امروزه خیلی‌ها راننده هستند اما کمتر کسی راننده کامیون است، چرا که هرکسی توانایی این کار را ندارد.

پس برای همین است تهیه‌کننده‌ها بیشتر رو به برگزاری موسیقی پاپ می‌آورند؟

موسیقی پاپ همه فهم‌تر است و همه می‌توانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند، اما در موسیقی سنتی تا چند کتاب شعر نخوانده باشید نمی‌توانید به مفهوم آن پی ببرید. در موسیقی پاپ انتخاب وجود ندارد. شما به عنوان ببینید وقتی که کنسرت‌های پاپ برگزار می‌شود همه حمله‌ور می‌شوند اما در موسیقی سنتی اسامی به صورت آپشن درآمده و شما انتخاب می‌کنید اما در پاپ به این شکل نیست. موسیقی اصیل سنتی تخصصی است و باید به چیزی که می‌شوند شناخت داشته باشد یا ساز بزند. این شکل از موسیقی پیش‌ترها در دربار پادشاهان بود و قشر فرهیخته آن را می‌شنیدند و بعد از آن وارد قشر فرهیخته جامعه شد برای همین است که هرکسی که اهل آن باشد، این نوع موسیقی را می‌پسندد.

مینا آتشی

نظر شما