شناسهٔ خبر: 36763 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مصطفی بیات« تاريخ پس فردايي عالم» را نوشت

کتاب«تاریخ پس فردایی عالم»نوشته مصطفی بیات توسط موسسه انتشارات اميركبير وابسته به سازمان تبليغات اسلامي برای نخستین بار روانه بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  فرديد يكي از روشنفكران ايراني است كه بيشترين تأثير را بر متفكران بعد از خود داشته است. او به ريشه‌شناسي كلمات و مفاهيم بسيار اهميت مي‌داد و با كاوش‌هاي اسم‌شناسانه و وام گرفتن از انديشمندان و عرفاي اسلامي، فلسفه هايدگر و غور در متون ديني به مطالبي نو دست يافت كه تجددگرايان و سنت‌گرايان را به محاجه و چالش واداشت. او در انتخاب كلمات بسيار دقيق بود. فرديد در مقام فيلسوف مفهوم تازه‌اي را به زبان فارسي عرضه داشت كه سرنوشت تاريخي بسيار مهمي يافت و آن مفهوم غرب‌زدگي است.

اسم‌شناسي در فلسفه فرديد از جايگاه ويژه‌اي برخوردار بوده و يكي از مبادي‌اش است. از مبادي ديگر او افكار هايدگر و ابن عربي است. علم به ادوار تاريخي، قلب انديشه فرديد است و جايي است كه مقدمات انديشه‌اي او در آن به هم مي‌پيوندد و مبنايي براي نظام‌پردازي وي مي‌شود. او با التقاط اين سه مبادي، فلسفه ويژه خود را بنا گذاشت و به راستي به عنوان فلسفه جديد ايران شناخته شد. كتاب حاضر بر آن است تا به تبيين و استخراج منابع فكري او و ديدگاهش به انقلاب و انتظار بپردازد و همچنين موعوديت در تفكر شيعي را تحليل نمايد.

سید احمد فَردید با نام اولیه سید احمد مهینی یزدی است که این نام در سال ۱۳۱۸ به فردید تغییر یافت . وی در سال ۱۲۸۹ در یزد متولد شد.

دروس مقدماتی و زبان فرانسه را در یزد خواند. در ۱۳۰۵ به تهران رفت و در مدرسه سلطانی و دارالفنون به تحصیل ادامه داد.

مدتی درس طلبگی خواند و با فلسفه اسلامی آشنا شد. اندکی بعد در دانشسرا در رشته ادبی مدرک لیسانس دریافت نمود و ضمن اشتغال به تدریس، زبان‌های پهلوی و آلمانی را نیز آموخت.

او بعد از جنگ دوم جهانی به فرانسه و آلمان رفت تا به تحصیل فلسفهٔ معاصر اروپایی به ویژه اگزیستانسیالیسم و فلسفهٔ مارتین هایدگر فیلسوف آلمانی بپردازد. ولی پس از سال‌ها اقامت در اروپا موفق به اخذ هیچ درجه تحصیلی نشد.

 

به گفتهٔ غلامحسین ابراهیمی دینانی هرچند فردید دروس حوزوی نخوانده بود بسیاری از کتاب‌های معارف اسلامی و علم اصول را می‌شناخت و از آن‌ها یاد می‌کرد. وی در زمینهٔ ریشه‌یابی لغات نیز مطالعات زیادی داشته است، هرچند نظرات او با نظر زبان‌شناسان مطابقت نداشت.

گفتني است چاپ اول اين اثر تاليف «مصطفي بيات » با جلد شوميز و قطع رقعي و با قيمت ۹۵.۰۰۰ ريال توسط انتشارات اميركبير منتشر شده است.

نظر شما