شناسهٔ خبر: 36777 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

غزالی

غزالی یوحنا قمیر اندیشمندی مسیحی و لبنانی است. او از بنیان‌گذاران نهضت فرهنگی عربی و پل ارتباط تفکر شرق و غرب به حساب می‌آید.

غزالی

یوحنا قمیر

مترجم: سید محمد منافیان

ناشر:بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه

تعداد صفحات: ۱۸۰ صفحه

قیمت: ۱۲۵۰۰ تومان

هویت فلسفه اسلامی را هویت فیلسوفان مسلمان بدانیم یا ندانیم، در این تردیدی نیست که تاریخ فلسفه اسلامی، تاریخ فیلسوفان مسلمان است. این کتاب جزء مجموعه‌ای ده جلدی است که از مهم ترین آثار یوحنا قمیر به شمار می‌آید، و مجموعه‌ای است مختصر و گویا از تاریخ فلسفه‌ی اسلامی. انتخاب متفاوت این جلد، به واسطه‌ی تاثیر بسیار مهی است که کتاب تهافت الفلاسفه در تاریخ اسلام گذاشته است و زمینه‌ساز بسیاری از مخالفت‌ها و تکفیرها علیه فیلسوفان شده است.

دغدغه های یوحنا قمیر، بیش تر انسانشناختی است و برای همین عمده ی آثار خود را به معرفی بزرگانی معطوف کرده است که بیشتر با ساحات وجودی انسان توجه داشته اند و حکیمانی انسان مدار بوده اند. امام محمد غزالی یکی از شخصیت های برجسته و موثر در جهان اسلام است. در میان متفکران مسلمان، شهرت غزالی بیش از هر چیز در گرو انتقاد سهمگین و ویران کننده ی او به فلسفه است. اما شخصیت چند بعدی و جامع غزالی، از ابعاد و جنبه های دیگری نیز اهمیت دارد. از یک نظر می توان و را نیای فکری ابن عربی در تاسیس و تثبیت عرفان نظری دانست. از سوی دیگر تکامل علم اخلاق اسلامی و روانشناسی اسلامی نیز تا حدود زیادی مدیون اوست.

نظر شما