شناسهٔ خبر: 36799 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«امت و امامتِ» دکتر شریعتی نقد و بررسی می‌­شود

هفتاد و ششمین نشست دوشنبه­ های کتاب اندیشه به نقد و بررسی کتاب «امت و امامت» اختصاص می­ یابد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در ادامه سلسله نشست­ دوشنبه­ های کتاب اندیشه، کتاب «امت و امامت» اثر دکتر علی شریعتی نقد و بررسی می­ شود.

 کتاب «امت و امامت» نوشتاری از مجموعه سخنرانی ها و درس های دکتر علی شریعتی در حسینه ارشاد است. از رهگذر این گفتار که به بررسی جامعه شناختی اصل امامت شیعی می پردازد، نظام سیاسی و حکومتی ایده آل خود و نوع تعامل جامعه ی اسلامی (امت) را با حاکم اسلامی (امام) بررسی می کند.

همچنین گفتار امت و امامت در این کتاب را می‌توان از مهم‌ترین بحث‌های جامعه‌شناختی پیرامون حکومت اسلامی و بررسی تمایزات آن با حکومت‌های استبدادی و دموکراسی‌های مرسوم دانست. گفتار انتظار مذهب اعتراض هم اولین ایده‌پردازی درباره‌ ساختار حکومت ولایت فقیه است و جالب توجه است که ساختار حکومتی که دکتر علی شریعتی در این گفتار معرفی می‌کند شباهت زیادی به اندیشه ولایت فقیه در جمهوری اسلامی ایران دارد و پیش از وی در میان روشنفکران مذهبی، فردی به این صورت درباره ساختار حکومت اسلامی در زمان غیبت سخن نگفته بود.

این برنامه دوشنبه ۲ شهریور از ساعت ۱۷ با حضور دکتر احسان شریعتی فرزند دکتر علی شریعتی و دکتر عباس منوچهری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، در سالن اجتماعات فرهنگ­سرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه برگزار و حضور برای علاقمندان آزاد است.

نظر شما