شناسهٔ خبر: 36819 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اختصاص بیمه اشتغال به دانشجویان استعدادهای برتر

معاون برنامه ریزی بنیاد ملی نخبگان گفت: دانشجویان استعداد برتر در صورت بهره‌مندی از جوایز تحصیلی این بنیاد از بیمه اشتغال برخوردار می‌شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ غلامعلی منتظر در نشست تشریح آیین‌نامه جایزه‌های تحصیلی دانشجویان صاحب استعدادبرتر افزود: در صورت بهره‌مندی دانشجویان از تسهیلات آموزش‌یاری، پژوهش‌یاری، فن‌یاری و یا فرصت مطالعاتی فرد تا مدت استفاده از تسهیل مذکور از بیمه اشتغال نیز برخوردار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه جایزه تحصیلی از سال ۸۶ به افراد مورد تائید بنیاد اعطا شده است، گفت: پیش از این جوایز تحصیلی، بیشتر به صورت کمک هزینه‌های مالی اعطا می‌شد و بنیاد ملی نخبگان شناسایی افراد و پرداخت جوایز را به عهده داشت. به همین دلیل هیچ ارتباط مستقیمی میان بنیاد و دانشگاه‌ها که مرجع اصلی تربیت دانشجویان هستند وجود نداشت.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: از سال ۹۳ بنیاد با هدف پررنگ کردن نقش دانشگاه، شناسایی مستعدان‌برتر را در چارچوب مقررات بنیاد ملی نخبگان به دانشگاه واگذار کرد.

منتظر با اشاره به تغییرات اعمال شده در آیین‌نامه‌ جایزه‌های تحصیلی، اظهار داشت: براساس این تغییرات فرد باید بداند داشتن استعدادبرتر یک نعمت تعهدآور است و نه یک مزیت توقع‌آفرین و به عبارت دیگر صاحب استعدادبرتر به دلیل برخورداری از هوش و توانایی بالاتر نسبت به دیگران، مسئولیت بیشتری در قبال جامعه خود دارد.

وی گفت: یکی دیگر از تغییرات مهم آیین‌نامه جدید شرط تداوم فعالیت نخبگانی است. به این معنا که فرد صاحب استعدادبرتر نمی‌تواند تنها به دلیل موفقیت در یک آزمون و یا رقابت علمی به صورت مادام از تسهیلات ارائه شده برخوردار شود و وی تنها تا زمانی می‌تواند مشمول جوایز بنیاد شود که فعالیت‌ نخبگانی خود را تداوم بخشد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه چهار جایزه آموزشی، پژوهشی، فناورانه و فرهنگ برای دانشجویان استعداد برتر در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در دوره کارشناسی، جایزه فرهنگ پررنگ‌تر است چرا که در این مقطع انتظار فعالیت پژوهشی زیادی از دانشجو نیست. البته دانشجوی کارشناسی نیز می‌تواند با شرکت در برنامه‌های متعدد مانند برنامه‌های جمعه‌ کارآور (استارتاپ‌ویکند) مهارت‌های کارآفرینی را در خود تقویت کند.

منتظر خاطرنشان کرد: تمام اعتبارهای پرداختی به دانشجویان در ازای فعالیت‌ دانشجویی پرداخت می‌شود تا علاوه بر جلوگیری از پرداخت پول بی‌تکلف، مستعدبرتر بداند هوش برتر وی تعهدآور است.

وی گفت: امکان برخورداری از بیمه تکمیلی نیز برای دانشجویان‌ صاحب استعدادبرتر در هر سه مقطع در نظر گرفته شده است.

اختصاص اعتبارهای آموزش یاری و پژوهش یاری با نظر دانشگاه

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه در دوره کارشناسی ارشد جایزه پژوهشی بیشتر می‌شود، اظهار داشت: در سال تحصیلی ۹۴-۹۵ اعتبارهای آموزش‌یاری و پژوهش‌یاری فقط در ازای قرارداد با دانشگاه به افراد پرداخت می‌شود. فعالیت دانشجو باید در دانشگاه و زیر نظر استاد راهنما و یا مدیر گروه باشد. به این ترتیب با تخصیص دانشجوی خوب به استاد از استاد هم حمایت می‌شود.

منتظر با اشاره به تسهیلات دوره دکتری تخصصی، گفت: در این مقطع چون حضور مداوم دانشجو در دانشگاه از اهمیت بالایی برخوردار است تلاش شده است جوایز پژوهشی تا حد امکان افزایش یابد.

وی با اشاره به ایجاد امکان فرصت مطالعاتی برای دانشجویان دوره دکتری افزود: علاوه بر امکان گذراندن فرصت مطالعاتی در خارج از کشور، تشویق‌های خوبی برای گذراندن فرصت مطالعاتی در داخل در نظر گرفته شده است.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان خاطرنشان کرد: افراد از بین سه جایزه آموزش‌یاری، پژوهش‌یاری و فن‌یاری تنها می‌توانند از یکی استفاده کنند و از بین دو جایزه هسته پژوهشی و هسته فناوری نیز می‌توانند از یکی برخوردار شوند. ضمن اینکه در صورت بهره‌مندی از تسهیلات  آموزش‌یاری، پژوهش‌یاری، فن‌یاری و یا فرصت مطالعاتی فرد تا مدت استفاده از تسهیل مذکور از بیمه اشتغال نیز برخوردار می‌شود.

منتظر با بیان اینکه طبق شیوه‌نامه جایزه‌های تحصیلی، دانشگاه‌های برتر کشور از سهمیه‌ای خاص برخوردار هستند، گفت: دانشجو برای مشمول شدن باید حداقل امتیاز مذکور در شیوه‌نامه را کسب کند که البته این حداقل امتیاز متناسب با سطح علمی هر دانشگاه تعیین می‌شود و از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است.

وی تاکید کرد: به جز سهمیه دانشگاه‌های‌برتر؛ هر استان سهمیه جداگانه‌ای نیز دارد که این سهمیه در اختیار بنیادهای نخبگان استانی قرار دارد البته سهمیه دانشگاه آزاد در اختیار خود دانشگاه است و جزو این سهمیه محسوب نمی‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه اصول آیین‌نامه ثابت اما شیوه‌نامه پویا و قابل اصلاح است، به انتشار کتاب «راجا» اشاره کرد و گفت: در این کتاب تمام آنچه باید افراد و دانشگاه‌ها در خصوص آیین‌نامه جایزه‌های تحصیلی بدانند گردآوری شده است ضمن اینکه فصلی به نام پرسشگان نیز در این کتاب است که در آن سوالات متداول به همراه پاسخ آنها آورده شده است.

طبق آمارهای جهانی ایران کشوری مهاجر فرست نیست

منتظر به مسئله خروج نخبگان از چرخه خدمت اشاره کرد و گفت: مهاجرت به معنای خروج مهندسان، پزشکان و کارگران ماهر تعریف می‌شود، بر این اساس طبق آمارهای جهانی ایران کشوری مهاجر فرست نیست.

وی عنوان کرد: البته آنچه برای مجموعه بنیاد مهم است، حضور آنان در چرخه خدمت به جامعه است. ممکن است فردی در کشور باشد اما خدمتی به جامعه نکند همانطور امکان دارد متخصصی در خارج از کشور باشد اما حضوری پررنگ در چرخه خدمت به جامعه داشته باشد.

طبق آمارهای جهانی ایران کشوری مهاجر فرست نیست افزود: در سال گذشته اقدامات خوبی در راستای همکاری با متخصصان غیرمقیم انجام شده که تاکنون نیز از آن نتایج قابل توجهی به دست آمده است.

منتظر با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های دیگر دستگاه‌ها، گفت: بنیاد علاوه بر گسترش تعامل با وزارتخانه‌ها و نهادهای دیگر در صدد است زمینه همکاری با خیرین را نیز فراهم کند تا بتواند از توانمندی آنان نیز در تحقق اهداف بنیاد بهره‌مند شود.

نظر شما