شناسهٔ خبر: 36821 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

توضیح رضا امیرخانی درباره یک حضور

رضا امیرخانی درباره پیوستنش به شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، توضیحی ارائه داد.

فرهنگ امروز: در متنی که این نویسنده در پاسخ به برخی مخاطبانش نوشته و آن را در اختیار «ایسنا» گذاشته، آمده است: «بر آن‌چه نوشته‌ام، استوارم. هنوز نمایشگاه کتاب را در ساحت اقتصاد، آفتی برای صنعت نشر می‌دانم و با شکل و ماهیت آن مخالفم؛ اما در ساحت اجتماعی، همین مجموعه‌ی همگونِ بن کتاب و سس کچاپ را مهم می‌دانم. در بومی که مناسبت‌های تقویمی و فضاهای شهری‌اش اجازه‌ی حضور بی‌غرض به انبوهه‌ها نمی‌دهد، نمایشگاه غنیمتی است؛ برای این گردهمایی به جای فوتبال و موسیقی و سینما، قرعه به نام کتاب افتاده است و این طبعا فرصتی است برای اهل کتاب...

صورت حاضر نمایشگاه را در ساحت اقتصاد مهلک، در ساحت اجتماعیات مهم، و در ساحت فرهنگ مضر می‌دانم و این‌ها را پانزده سالی است که گاه و بی‌گاه شرح داده‌ام.

اطلاع داعیان این قلم به شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه کتاب، از این دسته نظرات، ظنی عقلایی است. من این دعوت از منتقد را محترم یافتم. می‌شد صدای منتقد را نشنید یا سیاسی فهم کرد. علاوه بر محترم بودن، این دعوت از صدا یا بهتر بگویم صداهای مخالف در شورای سیاست‌گذاری، دست کم در حافظه‌ی من، کم‌سابقه نیز بود. پس پذیرفتمش.

تمام وجهه‌ی همتم در شورا این خواهد بود که به اندازه‌ی قدمی ولو کوتاه نمایشگاه را از این فروشگاه بزرگ از تولید به مصرف دور کنم و سیاهی سالانه‌ی این دهه‌ی عزاداری کتاب‌فروشان را اندکی بزدایم. در ثانی فرصتی دارم برای رصد نگرانی‌ام از هاپولی شدن محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی و ثالثا شاید بتوان جسم جسیمِ نمایشگاه را از سفره‌خانه‌ی ناشران به سمت کافه‌ی نویسندگان حرکت داد.

با این حساب در شورای سیاست‌گذاری شاید نماینده‌ی خودم هم نباشم، چه رسد به نماینده‌ی دیگران! شورا، سخن‌گوی محترمی دارد که اخبار شورا را در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد. من نیز تا روزی که احساس مفید بودن داشته باشم، در جلسات حاضر خواهم شد. قربان محبت‌تان...»

به گزارش ایسنا، چندی پیش علی جنتی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - با صدور احکامی جداگانه، اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را منصوب کرد.

طی این احکام، دکتر سیدرضا صالحی امیری، علی‌اکبر اشعری، رضا امیر خانی، مهدی فیروزان، همایون امیرزاده، مرتضی کاظمی، دکتر مسعود شهرام‌نیا، محمد سلگی، دکتر سیدمحمد بهشتی، محمد حمزه‌زاده، مهدی اسماعیلی راد، علی‌اصغر سیدآبادی و محمدرضا توکل صدیق به‌عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری بیست‌ونهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران منصوب شدند.

نظر شما