شناسهٔ خبر: 36843 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بازگشت به تفکر سینوی بازار فلسفه و علم را رونق می دهد

این فیلسوف و اندیشمند تمامی این علوم را در طول هم می دانست که یکدیگر را تکمیل می کنند؛ لذا این نوع تفکر می تواند به عنوان الگویی برای جامعه دانشگاهی و نخبگانی ما مطرح باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ محمد رضایی، استاد تمام گروه فلسفه دین دانشگاه تهران در سالروز بزرگداشت حکیم ابوعلی سینا با اشاره به دیدگاه ابن سینا درباره علم دینی و رابطه علم و دین اظهار کرد: این فیلسوف طبیعیات، ریاضیات، علوم مابعدالطبیعه و فلسفه در راستای یکدیگر می دانست.

وی ادامه داد: ابوعلی سینا معتقد بود علما و اندیشمندان باید طبیعیات بخوانند و با علوم محسوس و طبیعی آشنا شوند و سپس تا حدودی بر علوم انتزاعی و ریاضیات و هندسه تسلط پیدا کرده و پس از آن الهیات و فلسفه اولی را مطالعه کنند.

مدیر گروه فلسفه دین و فلسفه دانشگاه تهران اضافه کرد: از دیدگاه ابن سینا تمام این علوم در راستای یکدیگر بوده و می توانند مکمل یکدیگر باشند؛ در واقع مبانی فلسفی و فکری این علوم دقیقا الهی است و طبیعیات و ریاضیات می تواند در فضای دینی و اسلامی مطرح شوند.

به گفته وی در واقع ابن سینا به هر امری که می نگریست، آن را به عنوان آیه و نشانه خدا تلقی می کرد و اگر هندسه می خواند، یا قواعد ریاضی را مطالعه می کرد، آنها را قواعدی می دانست که خدا در طبیعت جاری و ساری کرده است.

مسوئل کارگروه معرفت شناسی و علم دینی اساتید دانشگاه ها در ادامه تصریح کرد: همچنین، اگر ابوعلی سینا طبیعیات می خواند و بحث از جسم و ماده و قوانین مربوط به آن می کرد، این علوم و امور را قواعدی جاری و ساری در طبیعت از سوی خدا می دانست.

وی با اشاره به این که ابن سینا تعارضی میان تفکر فلسفی و طبیعی و ریاضیات نمی دید، ابراز کرد: این فیلسوف و اندیشمند تمامی این علوم را در طول هم می دانست که یکدیگر را تکمیل می کنند؛ لذا این نوع تفکر می تواند به عنوان الگویی برای جامعه دانشگاهی و نخبگانی ما مطرح باشد.

رییس کارگروه تخصصی فلسفه دین و کلام جدید شورای تحول علوم انسانی بیان کرد: در حقیقت این دیدگاه ابن سینا بر خلاف دیدگاه رایج در غرب بود که بر محافل علمی ما سیطره داشت و آنها این گونه معتقد بودند که طبیعیات با تفکر فلسفی و الهی منافات دارد و در تعارض دارد و این مساله شمال ریاضیات نیز می شود.

وی عنوان کرد: بر اساس این دیدگاه رایج در غرب، به قول یکی از دانشمندان غربیِ آن روز، دوره فلسفی و تفکر الهی به سر رسیده و امروز دورزه پوزیتویسمی است که ما باید همه امور را بر اساس این نگاه بنگریم؛ در مقابل این دیدگاه مشاهده می کنیم ابن سینا نظری مخالف داشت و معتقد بود مبانی تفکر طبیعیات همان مبانی تفکر الهیات است.

محمد رضایی اذعان کرد: زمانی که ما کتاب شفا یا اشارات و تنبیهات ابن سینا را مطالعه می کنیم، در واقع متوجه می شویم این حکیم و اندیشمند از تفکر الهی و فلسفه الهی دفاع می کند و این مساله را زیربنای تفکر علمی و ریاضی خود قرار می دهد و وقتی وارد تفکر طبییعی و ریاضی می شود یا به عنوان پزشک به مداوای بیماران می پردازد یا کتاب می نویسد، همه این امور در راستای یکدیگر قرار گرفته و مکمل هم هستند و تعارضی با یکدیگر ندارند.

مولف کتاب "الهیات فلسفی" عنوان کرد: اگر امروز در جامعه علمی دینی ما تفکر ابن سینا تجلی پیدا کند و متفکران ما تعارضی میان علم و دین نبینند، می توان به این الگوی موفق اقتداء و نتایج مثبتی دریافت کرد، همان طور که بیش از ۵۰۰ سال کتاب پزشکی ابوعلی سینا به عنوان کتاب مرجع و اصلی طب تدریس می شد.

رییس کارگروه تخصصی فلسفه دین و کلام جدید شورای تحول علوم انسانی ابراز کرد: خوشبختانه امروز اقبال تازه ای به نگرش سینوی در حوزه طب شده است و ما شاهد یک نوع بازگشت به تفکرات این سینا و طب سنتی او در ایران و غرب هستیم که البته باید آثار وی را بازخوانی کرد و مورد تامل و مداقه بیشتری قرار داد.

محمدرضایی یادآور شد: امروز تفکر سینوی می تواند الگویی برای جامعه دانشگاهی و تفکر علم و دین و رابطه میان این دو باشد چرا که بحث علم و دین یکی از مباحث رایج و داغ محافل علمی این برهه از زمان است لذا می توان آن را مورد توجه قرار داد.

نظر شما