شناسهٔ خبر: 36847 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ناشران در فضای کم نقدینگی پرپر می‌شوند

مدیر انتشارات پیام عدالت با بیان اینکه نقدینگی یکی از مشکلات اساسی در حوزه نشر امروز است، گفت: در حال حاضر نقدینگی در فضای نشر خیلی کم است و ناشران دارند یکی یکی در این شرایط پرپر می‌شوند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ بیست و پنجمین نشست صبح ناشر صبح امروز با حضور مجید هادی، مدیر انتشارات پیام عدالت در مؤسسه رسانه‌ای شیرازه برگزار شد. هادی در ابتدای جلسه با بیان اینکه انتشارات پیام عدالت کار خود را از سال ۷۲ آغاز کرد، به فعالیت خانوادگی‌شان در حوزه نشر اشاره کرد و ادامه داد: پدر و پدربزرگم که هر دو از ناشران بودند، دو انتشارات پیام آزادی و پیام محراب را راه‌اندازی کردند. در واقع قدیمی‌ترین انتشاراتی که خانواده من با آن در ارتباط بود، پیام آزادی است که کار خود را از سال ۵۶ آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه انتشارات پیام عدالت تاکنون موفق به انتشار ۴۰۰ عنوان کتاب شده و عمده این آثار از استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بوده است، به موضوعات کتاب‌های منتشر شده اشاره کرد و گفت: انتشارات پیام عدالت از ابتدای کار خود تا سال ۸۴ فعالیتش را بر چاپ کتاب‌های عمومی متمرکز کرده بود. پس از آن به حوزه چاپ کتاب‌های نفیس وارد شد، اما بیشترین عناوین چاپ شده در این انتشارات حول محور موضوعات دینی است. ما هر سال هم از نظر تعداد عناوین و هم از نظر بازده اقتصادی با شرایط خوبی مواجه بودیم.

هادی با اشاره به نحوه فعالیت انتشارات پیام عدالت در چاپ کتاب‌های نفیس گفت: کتاب‌های نفیس در برهه‌ای تنها در دست چند ناشر بود، از این جهت کتاب‌ها با قیمت بالا منتشر می‌شد و دسترسی به آنها برای همه میسر نبود. رویه کار ما در انتشارات در این حوزه بر مبنای عرضه کار با یک‌سوم قیمت معین شده از سوی دیگر ناشران بود. علاوه بر این، شمارگان کتاب‌هایی که ما در این حوزه منتشر می‌کنیم، بیش از دیگر ناشرانی‌ست که در حوزه کتب نفیس فعالیت دارند. به طور مثال اگر آنها کتابی را با ۵۰۰ نسخه منتشر می‌کنند، ما شمارگان دو هزار و ۵۰۰ نسخه‌ای برای آنها در نظر می‌گیریم. بیش از ۶۰ درصد عناوینی که منتشر می‌کنیم، در قالب کتاب‌های نفیس است و دیگر آثار به حوزه‌‌هایی اختصاص دارد که با وجود سود اندک، تولید محتوای خوبی دارند. به این ترتیب که حدود ۲۵ درصد دیگر آثار به چاپ کتاب‌های دینی و مابقی به انتشار دایرة‌المعارف‌هایی برای گروه سنی کودکان اختصاص دارد. در واقع انتشارات با چاپ کتاب‌های نفیس در نظر دارد تا مشکلات مالی و اقتصادی خود را از این طریق رفع کند و از سوی دیگر، بتواند از پس هزینه‌های دیگر آثار برآید.

مدیر انتشارات پیام عدالت با بیان اینکه در این مدت توانستیم عناوینی مانند قرآن کریم، نهج‌البلاغه، حافظ، بوستان و گلستان سعدی و ... را در این قالب برای مخاطبان عرضه کنیم که با استقبال خوبی هم همراه بوده است، ادامه داد: ابتدای کار به این آسانی نبود، ما در اوان کار با مشکلاتی مواجه بودیم، اما به لطف خدا کم‌کم توانستیم در این زمینه موفق عمل کنیم و با تعدد عناوین، بازده اقتصادی کار نیز رشد یافت.

وی با بیان اینکه اگر هر ناشری سمت و سوی فعالیت تخصصی برای خود در نظر بگیرد، موفق‌تر عمل خواهد کرد، به مشکلات اقتصادی در حوزه نشر اشاره کرد و یادآور شد: نقدینگی در فضای نشر خیلی کم است و ناشران دارند یکی یکی در این شرایط پرپر می‌زنند. این امر از ناتوانی ناشران در تولید اثر نشأت می‌گیرد؛ به طوری که برخی یا کتابی ندارند و یا اگر هم منتشر می‌کنند، تعدادش بسیار کم است. همه این موارد از نداشتن نقدینگی برای انتشار آثار نشأت می‌گیرد که امکان دارد بازه اقتصادی برایش نداشته باشد. 

هادی با بیان اینکه باید نقدینگی با روش‌های مناسب به کار ناشران تزریق شود، ادامه داد: ما در نمایشگاه قرآن ۳ سال پیش، ۱۲۰ میلیون تومان فروش داشتیم؛ در حالی که تعداد عناوین مان کمتر بود اما امسال در همین نمایشگاه، ۲۰ میلیون تومان فروش داشتیم و این یک فاجعه است. چند سال پیش رویه وزارت ارشاد بر خرید کتاب از ناشران بود که می‌آمد و کتاب را از آنها به تعداد زیاد هم می‌خرید، اما در این چند ساله هم تعداد ناشرانی که از آنها خرید می‌شود، کمتر شده و هم تعداد شمارگان خریداری شده کاهش یافته است.

مدیر انتشارات پیام عدالت با بیان اینکه نقدینگی به ناشران انگیزه فعالیت بیشتر می‌دهد، افزود: با توجه به شرایط فعلی به نظرم می‌رسد که سه عامل منجر به موفقیت هر ناشری می‌شود؛ نخست آنکه ناشر از نقدینگی مناسبی بهره‌مند باشد، دوم اینکه با مراکز پخش قوی همکاری کند و آخر اینکه بتواند فضای خوبی مثلاً ۱۲ متر مربع از محیط کارش را به کتابفروشی اختصاص دهد.

نظر شما