شناسهٔ خبر: 36856 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار جامع‌ترین مأخذشناسی با موضوع وقف از سوی خانه کتاب

«مأخذ شناسی وقف» تمامی نوشتارهای موجود درباره «وقف» را که شامل 6هزار و 293 مدرک به صورت کتاب، مقاله، پایان‌نامه و نسخه خطی، به زبان فارسی و عربی و اردو تا پایان سال 1393 خورشیدی است در شش قالب عنوان اثر، نویسنده، سال انتشار، زبان، نوع اثر، مکان نگهداری و موضوع، ارائه می‌کند. این کتاب به همت سید احمد سجادی‌جزی گردآوری و از سوی موسسه خانه کتاب، منتشر شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  «مأخذ شناسی وقف» با هدف راهنمایی، استناد و ارائه اطلاعات مأخذ و منبع شناختی درباره آثار موجود در موضوع «وقف»، به همت سید احمد سجادی جزی گردآوری و از سوی موسسه خانه کتاب چاپ و منتشر شد.

در موضوع کتابشناسی وقف تا کنون سه اثر ارزشمند برای معرفی آثار فارسی نگاشته شده، که با توجه به گذشت سال‌های متمادی از انتشار این آثار، هر یک با کاستی‌هایی روبه‌رو هستند؛ به طوری که اغلب جامعیت کاملی ندارند زیرا نویسندگان تمام توجه خود را تنها به معرفی کتاب‌ها گذارده و به معرفی مأخذهای دیگر همچون پایان‌نامه‌ها و مقالات توجهی نشان نداده‌اند و این موضوع جای خالی یک مأخذ شناسی جامع در موضوع «وقف» را بیش از پیش نمایان می‌کرد.

کتاب «مأخذ شناسی وقف» آثار موجود در قالب‌های کتاب، بخشی از کتاب، مقاله، پایان نامه و نسخه خطی را آورده و اطلاعات اثر شناختی آن در شش قالب «عنوان اثر»، «نویسنده»، «سال انتشار»، «زبان»، «نوع اثر»، «مکان نگهداری» و «موضوع» و مؤلفه‌های فرعی خاص هر اثر، ارائه شده است.

سید احمد سجادی جزی، نویسنده «مأخذ شناسی وقف» در پیشگفتار خود بر این کتاب می‌نویسد: «این در این نگارش سعی شده تمامی نوشتارهای موجود درباره «وقف» تا پایان سال ۱۳۹۳ خورشیدی در قالب‌هایی مختلف و به زبان فارسی و عربی و اردو، منعکس شود و حتی مطالبی اندک در حد چند صفحه که در کتابی حجیم ولی منبع از وقف بیان شده، به صورت «بخشی از کتاب» ارائه گردد و موضوعات مطرح شده در آن گفتار وقفی بیان شود تا مخاطب به ابعاد نوشتار واقف شده و برای تفصیل مطلب به نوشتار مراجعه کند.

کتابشناسی وقف می‌تواند با معرفی آثار نگاشته شده، راهنمایی جدی و عملی از تمام اقدامات و تجربه‌ها و ابتکارات نگارشی در مقوله وقف و بازگو کننده دغدغه‌های فکری‌ای باشد که در جهان اسلام در بستر وقف جریان داشته و بیانگر حرکت‌های یکپارچه اندیشمندان اسلامی در وادی وقف است.»

همچنین در مقدمه‌ای که مجید غلامی جلیسه، مدیر عامل موسسه خانه کتاب، بر این کتاب نوشته، می‌خوانیم: «تا پیش از انتشار «مأخذشناسی وقف»، از میان تمام کتابشناسی‌های منتشر شده در ایران، کتاب «وقف در آیینه آثار» جامع‌ترین کتاب پیرامون منابع منتشر شده در موضوع «وقف» به شمار می‌آید که طی آن ۱۸۰۴ عنوان کتاب، مقاله و پایان‌نامه که در موضوع وقف به نگارش درآمده است، ذکر شده است.

اما «مأخذشناسی وقف» در حال حاضر جامع‌ترین کتاب نگاشته شده در این موضوع است که به همت حجت‌الاسلام و المسلمین سید احمد سجادی جزی به نگارش درآمده و طی آن ۶۲۳۹ مدرک مشتمل بر کتاب، پایان‌نامه، مقاله و ... به زبان‌های مختلف گردآوری شده و در هر مدخل ضمن اشاره به موضوعات، منابعی که می‌توان اثر را در آن بازیابی کرد اشاره شده است و در حقیقت فهرستگانی کامل از آثار منتشر شده درباره «وقف» است.»

«مأخذشناسی وقف» به همت سید احمد سجادی در ۱۳۹۰ صفحه گردآوری و با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۷۵ هزار تومان، از سوی موسسه خانه کتاب، منتشر شده است.

نظر شما