شناسهٔ خبر: 36868 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اولویت های وزارت علوم برای برنامه ششم توسعه اعلام شد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری قرار گرفتن دانشگاه های ایران در سطح بین المللی، کارآفرین شدن دانشگاه ها، رشد فناوری و تاسیس شرکت های دانش بنیان را اولویت های وزارت علوم در برنامه ششم توسعه اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور عنوان کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، محمد فرهادی گفت که در راه رسیدن به این اهداف باید سرمایه گذاری جدی برای تامین منابع مالی، تاسیس و تجهیز آزمایشگاه های دانشگاهی صورت گیرد. 

وی اظهار داشت: کارهای زیادی پیش رو داریم و علی رغم توسعه کمّی متناسب در آموزش عالی، اکنون ارتقای کیفیت و ساماندهی آموزش عالی در دانشگاه ها مطرح است و ارتقای سطح دانشگاه ها را در سطح بین المللی دنبال کرده و به سوی دانشگاه های ماموریت گرا، کارآفرین و نسل سوم حرکت می کنیم.
فرهادی افزود: در کنار بازبینی رشته های تحصیلی، پژوهش های بنیادی، توسعه ای و کاربردی را دنبال می کنیم تا علاوه بر برآوردن نیازهای جامعه، به سمت تولید محصول از علم و دانش اقدام کنیم که این مهم در قالب تاسیس و توسعه مراکز رشد واحدهای فناور و پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان محقق می شود.
وی گفت: برنامه های کلان آموزش عالی کشور شامل سیاست های علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری و نقشه جامع علمی کشور است که بر اساس آن تا سال ۱۴۰۴ باید در منطقه اول باشیم و نیز برنامه های رئیس جمهوری محترم در عرصه آموزش عالی، علم و فناوری پیش روی ماست که بر این مبنا نیز برنامه اینجانب تدوین و تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ساماندهی آموزش عالی، ارائه طرح نهایی آمایش آموزش عالی به شورای عالی انقلاب فرهنگی تا پایان تابستان سال جاری،توجه به تحقیقات و فناوری و آموزش های مهارتی را از دیگر برنامه ها و اقدامات آتی وزارت علوم ذکر کرد.
وزیر علوم درخصوص تولید علم ایران در فاصله سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ گفت:بر اساس نمایه ISI رتبه تولید علم ایران از ۲۲در سال ۲۰۱۰ به ۲۱ و تا این ماه از سال ۲۰۱۵ نیز به ۱۸ جهان ارتقا پیدا کرده است. همچنین بر اساس این نمایه درمیان کشورهای منطقه، در میان جهان اسلام و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از سال ۲۰۱۰ تاکنون همچنان جایگاه دوم را داریم و در میان کشورهای عضو اوپک همچنان اول هستیم.
وی افزود: سهم ایران از تولید علم جهانی از ۰.۸ در سال ۲۰۱۰ به ۱.۴۴ در سال ۲۰۱۴ و ۱.۶۳ در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است.
بر اساس گزارش روابط عمومی وزارت علوم، فرهادی گفت: براساس نمایه Scopus، از نظر تولید علم ایران در سال ۲۰۱۰ رتبه ۲۴ جهان را در اختیار داشت که در ۸ ماه گذشته از سال ۲۰۱۵ توانسته رتبه ۲۲ را به دست آورد.
وزیر علوم افزود: بر اساس این نمایه، در میان کشورهای منطقه و جهان اسلام در جایگاه اول و در بین کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از سال ۲۰۱۰ تاکنون در جایگاه دوم و در میان کشورهای عضو اوپک در جایگاه اول هستیم.
وی تاکید کرد: موضوع مهم تعداد دانشگاه های ما در میان دانشگاه های تاثیرگذار و برتر دنیاست که براساس رتبه بندی لایدن، در سال ۲۰۱۲ هیچ یک از دانشگاه های ما در این فهرست قرار نداشتند؛ ولی در سال ۲۰۱۳، پنج دانشگاه، ۲۰۱۵ تعداد ۱۲ و در سال ۲۰۱۵ تعداد ۱۳ دانشگاه ایران در میان فهرست دانشگاه های برتر دنیا قرار گرفت که رشد مطلوب علمی دانشگاههای کشور را نشان می دهد.
وزیر علوم اظهار داشت: با رشد اعتبارات دانشگاه ها در ۲ سال گذشته شاهد رشد علمی در کشور بودیم که قطعا با افزایش اعتبارات به سطح مورد انتظار که ۳درصد درآمد ناخالص داخلی هست شاهد رشد علمی مطلوبتری خواهیم بود.
وی گفت: رشد علمی کشور از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۰ رشد تندی داشته است ولی پس از آن این سرعت ملایم تر می شود ولی متوقف نمی شود؛ ولی از نظر کیفت مقالات رشد بیشتری داشتیم که در صورت افزایش اعتبارات و تجهیز آزمایشگاه ها قطعا شتاب بیشتری خواهیم داشت. 
فرهادی تاکید کرد: جهت گیری وزارت علوم در راستای افزایش رشد علمی است و در همین مسیر در سال جاری ۵۰ آزمایشگاه مرجع دانشگاهی تجهیز می شود.
وی در خصوص وضعیت فناوری در آموزش عالی کشور گفت : در سال ۱۳۹۲ تعداد ۱۴۶ مرکز رشد واحدهای فناور در کشور مشغول فعالیت بود که در سال ۱۳۹۴ تعداد آنها به ۱۵۶ مرکز افزایش می یابد و تعداد شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک های علم و فناوری نیز در این مدت از ۶۱ به ۵۸۶ شرکت و در خارج از پارک های علم و فناوری از ۱۵۹ به ۹۳۰ شرکت افزایش یافته است.
وزیر علوم با اشاره به اینکه در سال ۹۲ هیچ دفتر انتقال فناوری در دانشگاه های کشور فعال نبود گفت: در سال ۱۳۹۴ تعداد ۴ دفتر از این نوع تاسیس شد و تاکنون ۲۲۰۰۰نفر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد اشتغال دارند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اسناد بالادستی و عزم دولت در حوزه علم ، پژوهش و فناوری گفت: چنانچه در برنامه ششم توسعه علم و فناوری اولویت داده شود قطعا به هدف گذاری رسیدن به مرجعیت علمی، در زمان تعیین شده آن خواهیم رسید.
وی با اشاره به اینکه در ۲۱ کشور دنیا سهم آموزش عالی از درآمد ناخالص کشور سه درصد است گفت: باید تلاش کنیم در سال اول برنامه ششم توسعه سهم آموزش عالی از درآمد ناخالص کشور به ۱ الی ۱.۵ درصد افزایش یابد.
وزیر علوم درخصوص کاربردی شدن پژوهش ها و تحقیقات گفت: در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان که ۴۰۰ شرکت دانش بنیان مستقر است و تاکنون ۱۰۰میلیارد تومان برای تکمیل آن هزینه شده است و گردش مالی این شرکت ها فقط در سال گذشته ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است و در سطح کشور نیز ۲۳میلیون دلار صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان صورت گرفته است.
فرهادی افزود: بسیاری از مشکلات جامعه بعد از ماموریت گرا شدن دانشگاه ها به عنوان مسئله پژوهشی به دانشگاه ها ارایه شده و در این مراکز تحقیق و بررسی در حال انجام است که به عنوان مثال می توان گفت دانشگاه ها در زمینه هایی همچون خشکسالی، انرژی های تجدید پذیر و ریزگردها دارای برنامه های پژوهشی هستند.
وزیرعلوم درخصوص ارتباط دانشگاه ها و حوزه کاربرد به همکاری این دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی اشاره کرد و افزود: برای مثال میان دانشگاه ها و وزارت نفت صرفا برای ازدیاد برداشت از مخازن نفتی به میزان ۱۰۰۰میلیارد تومان قرارداد همکاری منعقد شده است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در همه استان ها نیز شورای پژوهش استانی با دبیری یکی از دانشگاهیان شکل گرفته است و اتاق های فکر استانی نیز با حضور نخبگان علمی دانشگاهی تاسیس شده است.
فرهادی در زمینه ساماندهی رشته های تحصیلی گفت: تا پایان تابستان سال جاری ۶۰۰ برنامه درسی مورد بازبینی قرار می گیرد و بازنگری برخی از دروس نیز به دانشگاه های تیپ یک ارایه شده است.
عضو کابینه تدبیر و امید ادامه داد: دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی کاربردی هم در حال بازنگری برنامه های خود برای کارآمدی بیشتر هستند.
وی به وضعیت آموزشی دانشجویان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود چهار میلیون و ۶۰۰هزار دانشجو در کشور داریم که ۳۲ درصد دانشجویان متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی و ۶۸ درصد مربوط به دانشگاه های وزارت علوم، پیام نور، علمی کاربردی و غیر دولتی هستند.
فرهادی ادامه داد: در این دوره بسیاری از رشته های دانشگاه آزاد اسلامی به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی بررسی شد، آنهایی که شاخص ها و امکانات را داشتند در شورای گسترش تایید شده و آنهایی که مشکل داشتند برگردانده شدند تا تکمیل شوند که عمده مشکل آنها کمبود هیات علمی و تجهیزات بوده است.
وزیر علوم گفت: ما بر همه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی از جمله بر موسسات آموزش عالی غیر دولتی را هم نظارت می کنیم و تاکنون توسعه ۱۲ موسسه آموزش عالی غیر دولتی متوقف شده و به آنها دانشجو اختصاص داده نشده است همچنانکه به تعدادی از دانشگاه های معمولی و روزانه نیز رشته داده نشده است.

نظر شما