شناسهٔ خبر: 36894 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جلالی:‌ حائری نگهبان استراتژیک امنیت مدنی کشور بود

احمد جلالی از رؤسای اسبق کتابخانه مجلس در مراسم تشییع پیکر عبدالحسین حائری، او را نگهبان استراتژیک امنیت مدنی کشور دانست و گفت:‌ تمامی کسانی که امروز به ایجاد ثبات و امنیت کشور می‌اندیشند، وامدار استاد حائری هستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛  مراسم تشییع پیکر عبدالحسین حائری فهرست‌نویس و نسخه‌شناس برجسته صبح امروز دوشنبه دوم شهریور با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی وزیر دادگستری، آیت‌الله محقق داماد، محمدرضا مجیدی رئیس کتابخانه مجلس ، مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب، احمدجلالی از رؤسای پیشین کتابخانه مجلس، صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، رجبی دوانی رئیس سابق کتابخانه مجلس، حجت الاسلام ابوترابی‌فر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و .... در کتابخانه مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم مجیدی رئیس کتابخانه مجلس در سخنانی گفت‌: درگذشت شخصیت و چهره ماندگار این سرزمین، حافظ، احیاگر و پاسدار میراث مکتوب، استاد مسلم فهرست‌نویس و نسخه‌شناس شهیر کشور را به همه بزرگان اصحاب قلم تسلیت عرض می‌کنم.

احمد جلالی از رؤسای سابق کتابخانه مجلس نیز در سخنانی گفت: شاید توجه به میراث مکتوب کشور و زحمات شخصی مثل استاد حائری که در این باب تلاش کردند تا میراث مکتوب کشور را احیا کنند، در ذهن نسل جوان مورد توجه نبوده و اینها را تفاخر به گذشته و یادآوری نیاکان و نشان دادن ریشه‌های خانوادگی بدانند. اما این کار در موضوع زندگی امروز و در سطح کلان موضوع زندگی مردم مورد توجه است. احیای میراث کشور، میراث مکتوب، مادی و معنوی و معرفی و پاسداشت آن در امنیت استراتژیک کشور موثر است. در حقیقت نشان دادن و تبیین ریشه‌های تمدن یک کشور حصار امنیت برای آن کشور است و برای پاسداشت مرزهای این کشور، مسلمانی، تشیع و ایرانی‌گری لازم است.

وی ادامه داد: در همین راستا علاوه بر صاحبان معرفت و علاوه بر نسخ خطی و میراث مکتوب تمامی کسانی که به زندگی امروز و ایجاد ثبات و امنیت کشور می‌اندیشند، وامدار استاد حائری هستند. ایشان شخصیتی بسیار متوازن در برابر این میراث بود به گونه‌ای که نماد اتاق ایشان در همین اواخر این موضوع را نشان می‌داد. خاطرم است هنگامی که به اتاق ایشان می‌رفتم احساس می‌کردم که این همت افراشته از وجود مبارک او به گونه‌ای است که حتی ایشان در میان این نسخ خطی گم می‌شوند و اصلاً دیده نمی‌شوند.

احمد جلالی گفت:‌ در بسیاری از مناطق دنیا از جمله فرانسه و در دانشگاه سوربن رشته‌های مهندسی را جزو علوم دانشگاهی حساب نمی‌کنند و می‌گویند که دانشگاه جای رشته‌هایی مثل حقوق، ادبیات و تاریخ است. چرا که این علوم هستند که نخبه‌پرورند و نقش آموزشی کشور براساس آنها استوار است و این همان چیزی است که تحت عنوان فرهنگ یاد می‌شود. این مرد نگهبان استراتژیک امنیت مدنی کشور بود که از میان ما رفت.

نظر شما