شناسهٔ خبر: 36913 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرفصل‌های قدیمی دروس عامل رکود پژوهش در علوم انسانی

عضو هیات علمی دانشگاه علامه با بیان اینکه تحول رشته های علوم انسانی راه پژوهش در این حوزه را باز می کند، گفت: به دلیل قدیمی بودن سرفصل های دانشگاهی تعداد پروژه های پژوهشی علوم انسانی بسیار کم است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛حجت الاسلام صدرالدین شریعتی افزود: واحدهای درسی رشته های علوم انسانی راه حرکت مطالعه تطبیقی و تحقیق را در این حوزه باز می کنند، بنابراین شورای تحول علوم انسانی باید موضوع بازنگری رشته های علوم انسانی را با جدیت دنبال کند.

وی اضافه کرد: در صورتی که مباحث مربوط به بازنگری رشته های علوم انسانی در شورای تحول به درستی دنبال شود می توان به توسعه و اثر بخشی پژوهش در این زمینه امیدوار بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه تعداد پروژه های پژوهشی در حوزه علوم انسانی بسیار کم است، گفت: پژوهش نیازمند زیرساخت های مختلف از جمله به روز رسانی واحدها و رشته های تحصیلی است، بنابراین باید بازنگری رشته های علوم انسانی در شورای تحول با حرکت و شتاب بیشتری دنبال شود.

شریعتی عنوان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای تحول باید با جدیت وظایف و مسئولیت های محوله را در حوزه علوم انسانی پیگیری کنند زیرا این نهادها جایگاهی فرا ستادی دارند و می توانند نقش موثری را برای حوزه علوم انسانی ایفا کند.

وی تاکید کرد: اگر موضوع بازنگری و تحول در رشته های علوم انسانی به درستی شکل گیرد، بخشی از مشکلات پژوهش این حوزه نیز رفع می شود چراکه با تعریف عمومی و کلی رشته ها مسیر و راه برای مطالعه و تحقیق نیز فراهم می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: درحال حاضر اساتید حوزه علوم انسانی براساس علایق شخصی نسبت به پژوهش و تحقیق در این حوزه اقدام می کنند و این درحالی است که با بازنگری و تحول رشته ها اساتید می توانند متناسب با نیازهای جامعه اقدام به تعیین موضوعات پژوهش و تحقیق کنند.

شریعتی خاطرنشان کرد: در حوزه علم انسانی باید به مباحثی که مقام معظم رهبری مطرح کردند باز گردیم تا به سرعت موضوع تحول در علوم انسانی شکل بگیرد و بعد از آن مسئله پژوهش و تحقیق در این حوزه نیز در مراکز علمی و پژوهشی مورد توجه قرار گیرد.

نظر شما