شناسهٔ خبر: 36918 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«شوالیه» در کتابفروشی‌ها

کتاب «شوالیه» (کتاب راهنمای جنگجوی قرون وسطی) نوشته مایکل پرستویچ با ترجمه حسین بحری توسط نشر ققنوس منتشر و راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ کتاب «شوالیه» (کتاب راهنمای جنگجوی قرون وسطی) نوشته مایکل پرستویچ با ترجمه حسین بحری به تازگی توسط نشر ققنوس منتشر شده است. این کتاب اولین عنوان از مجموعه «جنگاوران» است که این ناشر منتشر خواهد کرد.

شوالیه‌ها، برترین جنگجوهای قرون وسطی در اروپا بودند. آن‌ها با زره و سلاح کامل، سوار بر اسب ظاهر می‌شدند. کتاب پیش رو، تمام اطلاعات مهم و ضروری را که شوالیه‌های سرفراز قرون وسطی داشتند، در اختیار مخاطب قرار می دهد. نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۱۰ به چاپ رسیده است.

کتاب «شوالیه» صرفا کتابی درباره جنگجویان قرون وسطی نیست بلکه دریچه‌ای به سوی شناخت نظامی اجتماعی و فرهنگی اروپا در دوران مذکور است. این کتاب با بررسی منصب شوالیه گری در اروپای اواخر قرون وسطی، شرایط زندگی و جایگاه اجتماعی افرادی را نشان می دهد که به نحو موثری در تحولات سیاسی، نظامی و اجتماعی آن روزگار نقش آفرینی می‌کردند.

نویسنده این کتاب، از اساتید تاریخ جنگ در قرون وسطی است. مترجم نیز در بازگردانی متن کتاب تلاش کرده تا سبک بیان نویسنده تا حدی که به دریافت و فهم مطلب آسیب نزند، حفظ شود. زیرا در متن اصلی، نویسنده به گونه ای با مخاطب خود صحبت کرده که گویی قصد آموزش وی را برای شوالیه شدن در قرن پانزدهم میلادی دارد.

عناوین مختلف این کتاب به ترتیب عبارت اند از: عالم شوالیه گری، باروری و تربیت، شوالیه شدن، اسلحه زره و اسب، فرقه های شوالیه گری، یارگیری و همراهان، مسابقات پهلوانی و جنگ با نیزه بر پشت اسب، عملیات جنگی، جنگ صلیبی، سربازان اجیر، بانوان و دوشیزگان، محاصره، میدان نبرد، باج و غنیمت، دینداری و یادداری، نقشه اروپا در قرون وسطی، واژه نامه، گاهشمار، برای مطالعه بیشتر، یادداشت ها و منابع تصاویر.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

«رسم است که قبل از نبرد یک مورد جنگ تن به تن اتفاق افتد. در سال ۱۳۳۳، اسکاتلندی تنومندی به نام ترونبول، شوالیه‌ای انگلیسی به نام رابرت بنهال را پیش از جنگ هلیدون هیل به مبارزه طلبید و به سختی شکست خورد. از آن زمان، چنان جنگ هایی بین دشمنان خیلی بیش تر رواج یافته است، و به شما فرصتی عالی می‌دهد تا مهارت های جنگ با نیزه خود را به نمایش بگذارید. یک نمونه رویاروریی بین شوالیه ای فرانسوی و رابرت کولویل انگلیسی طی عملیات سال ۱۳۴۶ بودو کرد فرانسوی حریفان را «به عشق بانویش» به مبارزه‌ای تن به تن دعوت کرد. او و کولویل دو دور با نیزه بر پشت اسب جنگیدند، اما دور سوم را لغو کردند، چون سپر شوالیه فرانسوی شکسته بود.

در سال ۱۳۸۲، شوالیه ای فرانسوی به نام تریسان دو روئا همین که دانست بین کاستیل و پرتغال صلح برقرار شده، قاصدی به سوی انگلیسی های تحت امر کنت کمبریج برستاد و از آنان خواست تا فردی از آن ها با او مبارزه تن به تن کند. نوچه ای انگلیسی به نام مایلز وینزر که بی صبرانه می خواست شوالیه شود، درخواستش را پذیرفت. تعداد زیادی از شوالیه های انگلیسی او را تا بادایوس، محلی که قرار بود جنگ درگیرد، همراهی کردند. وی پیش از نبرد چنان که باید، شوالیه شد. هر شرکت کننده سه نیزه داشت؛ و نیزه ها هر بار شکسته شدند. سپرها و زره‌ها شکسته و پاره شدند، اما هیچ یک از مردان زخمی نشد. همه حاضران معتقد بودند که مبارزه عالی بوده، چون هر دو طرف آن گونه که باید افتخار کسب کرده بودند...»

این کتاب با ۲۸۸ صفحه مصور رنگی، شمارگان هزار و ۵۰۰ نسخه و قیمت ۲۰۰ هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما