شناسهٔ خبر: 36926 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آموزش عالی از انتخاب وزیر تا ارتقای کیفیت

آموزش عالی هر چند در دو سال گذشته با حاشیه هایی از جمله تعیین وزیر برای این وزارتخانه مواجه بوده اما در این مدت همواره برای کیفیت برنامه و آموزش ها تلاش کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، طی دو سالی که از عمر دولت تدبیر و امید می گذرد، مهم ترین اولویت و دغدغه اصلی مسوولان آموزش عالی کشور، ارتقای کیفیت آموزش عالی بوده که طی سال های گذشته و به دلیل بالابردن بدون ضابطه جذب دانشجو به شدت آسیب دیده است.

از تعداد بیش از ۴ میلیون دانشجوی کشور، ۹۲۷ هزار و ۳۱۱ نفر در مقطع کاردانی، ۲ میلیون و ۸۶۶ هزار و ۲۹ نفر در مقطع کارشناسی، ۴۵۴ هزار و ۹۷۸ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و ۶۰ هزار و ۹۰۰ نفر نیز در مقطع دکتری حرفه ای (PHD) مشغول به تحصیل هستند؛ تعداد دانشجویان دوره دکتری تخصصی نیز ۵۸ هزار و ۶۸۳ نفر است.
این دانشجویان در ۲ هزار و ۵۲۱ رشته مختلف دایر در دانشگاه های سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند.
در حال حاضر ۳۵ هزار و ۱۴۷ رشته محل در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور وجود دارد که ۹ هزار و ۶۰۷ رشته محل آن مربوط به دوره های کاردانی، ۱۵ هزار و ۸۸۶ رشته محل آن مربوط به دوره کارشناسی، ۷ هزار و ۳۵۱ رشته محل آن در دوره کارشناسی ارشد و ۲ هزار و ۳۰۳ رشته محل مربوط به دوره دکتری تخصصی است.
۶۸ هزار و ۵۵۲ نفر اعضای هیات علمی تمام وقت بیش از ۲۵۰۰ دانشگاه و موسسه آموزش عالی کشور هستند. 
کل فضای آموزشی و کمک آموزشی آموزش عالی نیز در همین سال به بیش از ۱۱ میلیون و ۴۳۱ هزار و ۹۵۱ متر مربع رسید.
وزارت علوم در حالی به دولت یازدهم تحویل داده شد که بنا به گفته محمدحسین امید معاون مالی و اداری وزیر علوم، تنها ۶۰ درصد از بودجه مصوب دانشگاه ها طی سال های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ به آنها تخصیص داده شده بود. با این حال در سال ۱۳۹۳، بیش از ۹۰ درصد بودجه آنها به دانشگاه تخصیص داده شد که این امر تحولی بزرگ برای دانشگاه های کشور به ویژه دانشگاه های کوچک و در شهرهای دور محسوب می شود.

نظر شما