شناسهٔ خبر: 36932 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طهوری: همدلی و همزبانی نیازمند حذف انتظارات نابجاست

احمد طهوری، مدیر کتابفروشی طهوری اعتقاد دارد که برای تحقق شعار همدلی و همزبانی ملت و دولت لازم است توقعات در حد معقولی حفظ شود و بر این باور است که نباید انتظار داشت با حمایت‌های دولتی و سوبسید کاغذ، کتاب چاپ شود و بعد دولت بیاید و آن کتاب را بخرد بلکه لازم است با افزایش کیفیت آثار، بازار نشر را بهبود بخشید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  احمد طهوری درباره تحقق شعار سال ۱۳۹۴ (دولت و ملت؛ همدلی و همزبانی) در حوزه فرهنگ و به خصوص عرصه کتاب، اظهار کرد: به طور کلی در دوره‌های مختلف تعامل بین ناشران و کتابفروشان با وزارت ارشاد دست‌خوش فراز و نشیب‌هایی بوده، اما به نظر من برخلاف برخی تصورات، وزارت ارشاد مسئول به وجود آمدن شرایط کنونی برای ناشران و کتابفروشان نیست و در رونق گذشته و رکود فعلی دخیل نبوده است.

وی با اشاره به شعار سال مبنی بر همدلی و همزبانی دولت و ملت بر واقع‌‌بینی و حذف انتظارات نابجا گفت: با آگاهی از شرایط کنونی، واقعاً از وزارت ارشاد توقعی نداریم؛ چرا که این وزارتخانه در دولت‌های قبل گام‌های بزرگی برای حمایت و ارائه سوبسید و وام‌های آن‌چنانی برداشت – که من حتی یک ریال هم از این حمایت‌ها استفاده نکردم- و امروز از این وزارت ارشاد که به نفس افتاده، انتظاری نیست.

طهوری با اشاره به سیاست خرید کتاب از سوی وزارت ارشاد، گفت: امسال بعد از حدود ۶ سال تعداد کمی کتاب از انتشارات طهوری خریداری شد که نفس این اقدام برای ما قابل توجه بود. به طور کل اینکه ما به انتظار حمایت مادی از وزارت ارشاد بنشینیم، بسیار غیر عادی است. به نظر من این یک دور باطل است که ما با حمایت‌های دولتی و سوبسید کاغذ، کتاب چاپ کنیم و انتظار داشته باشم که دولت هم بیاید و آن کتاب را بخرد! باید این انتظارات نابجا را کنار گذاشته و به کیفیت نوشته‌هایمان بپردازیم تا مردم خریدار کتاب‌های ما باشند.

مدیر کتابفروشی طهوری ادامه داد: در گذشته با سوبسیدهایی که در نظر گرفته شد بسیاری از سودجویان به انگیزه حمایت‌های دولتی، سوبیدها و وام‌ها به کار نشر کشیده شدند. نتیجه این اقدام پیشی گرفتن تعداد ناشران از کتابفروشان است که امروزه شاهدش هستیم. در حال حاضر هم اگر این حمایت‌ها برداشته شوند، ضربه‌ای به همه وارد آمده و خشک و تر با هم می‌سوزند.

طهوری در ادامه به قانون معافیت مالیاتی ناشران و فرهنگیان اشاره کرد و گفت:  در ادامه قانونی تصویب شد که ناشران و فرهنگیان از مالیات معاف شوند که باز هم گروه‌های بسیاری از جمله کیوسک‌های روزنامه فروشی که چیپس و پفک و سیگار هم می‌فروشند، طی نامه‌نگاری‌های مختلف با وزارت ارشاد خود را جزء این لایحه دانستند.

وی این قانون را دارای ایرادات محتوایی و اجرایی دانست و ادامه داد: من با کلیت این قانون مشکل دارم. چراکه هیچ جای دنیا ندیده‌ام که یک مرکز تولیدی از پرداخت مالیات معاف شود. اما ما سه هزار کتابفروشی که در کشور داریم که از این میان حدود هزار کتابفروشی واقعاً کتابفروش هستند و لوازم و اجناس دیگری در فروشگاه خود ارائه نمی‌کنند. مسئولان می‌توانستند این هزار کتابفروشی را شناسایی و به طور مشخص به آنها اعلام کنند که به عنوان مثال شما پنج سال از پرداخت مالیات معاف هستید؛ نه اینکه چنین قانون کلی را تصویب کنند.

مدیر کتابفروشی طهوری با اظهار تأسف از اجرایی نشدن این قانون، گفت: مسئولان امسال هم با همان قوت و اشتیاق سال گذشته، ناشران و کتابفروشان را معاف از مالیات عنوان کردند، اما ما هنوز در بلاتکلیفی بسر می‌بریم. این قانون آنقدر کلی است و آنقدر به آن تبصره بسته‌اند که دیگر قابل اجرا نیست و فکر می‌کنم که باید یک بازنگری اساسی در این قانون اعمال شود.

طهوری تأکید کرد: اگر صدا و سیما را جزئی از دولت حساب کنیم، از این نهاد انتظار می‌رود که به جریان کتاب و کتاب‌خوانی در جامعه توجه ویژه‌ای داشته و مردم را به کتاب‌خوانی و خرید کتاب ترغیب کند. از صدا و سیما بسیار انتظار داریم با توجه به جایگاه و نقش مؤثری که در جامعه و خانواده‌ها ایفا می‌کند، در کنار برنامه‌ها و سرگرمی‌های دیگر که در اولویت قرار گرفته و برای کتاب نیز اهمیت ویژه‌ای قائل شود.

نظر شما