شناسهٔ خبر: 36951 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«اتوود» نامزد جایزه کتاب تورنتو شد

فهرست نامزدهای نهایی جایزه کتاب تورنتو ۲۰۱۵ با حضور «مارگارت اتوود» اعلام شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ مارگارت اتوود نویسنده سرشناس کانادایی به فهرست نهایی جایزه ۱۰ هزار دلاری تورنتو راه پیدا کرد.

 

نویسنده «آدمکش کور» با «تشک سنگی» که مجموعه داستان‌های نامزد جایزه «تریلیوم» اوست، به این فهرست راه یافته است. «آندره الکسیس» با رمان کوتاه «پانزده سگ» و «کاترین کویتین‌بروور» برای «همه چیزهای شکسته» از رقیب‌های اتوود در این رقابت هستند.

 

به گزارش تورنتو استار‌، «ایستگاه یازدهم» نوشته «امیلی جان مندل» و «آخرین بازی هاکی» به قلم «بروس مک‌دوگان» هم دو اثر برگزیده دیگر هستند که در این فهرست دیده می‌شوند.

 

جایزه کتاب تورنتو در سال ۱۹۷۴ راه‌اندازی شد و امسال چهل‌ویکمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد. به برنده نهایی این جایزه ۱۰ هزار دلار و به هر یک از برگزیدگان بخش نهایی یک‌هزار دلار اعطا می‌شود.

 

مارگارت اتوود شاعر، داستان‌نویس و نویسنده هشت کتاب کودک است. او که اکنون یکی از سرشناس‌ترین نویسندگان و منتقدان ادبی کاناداست، جایزه‌های ادبی فراوانی را در کارنامه ادبی خود ثبت کرده است. اتوود تاکنون پنج بار نامزد دریافت جایزه ادبی بوکر شده و یک‌بار در سال ۲۰۰۰ موفق شد برای رمان «آدم‌کش کور» آن را به دست آورد.

 

او در سال ۱۹۸۵ جایزه ادبی «آرتور سی‌کلارک» را از آن خود کرد. جایزه دولتی ادبیات کانادا، جایزه «گیلر» و جایزه «ایمپک دوبلین» از دیگر جایزه‌های ادبی هستند که در کارنامه حرفه‌یی اتوود به چشم می‌خورند.

 

از این نویسنده آثار متعددی منتشر شده که بسیاری از آن‌ها به زبان فارسی نیز ترجمه شده است. رمان‌های «قصه‌ ندیمه»، «عروس فریبکار»، «گریس دیگر»، «آدمکش کور» و «اوریکس و کریک» از جمله آثاری هستند که از او به زبان فارسی ترجمه شده‌اند.

نظر شما