شناسهٔ خبر: 36961 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیام صلح ملت ایران را می توان با زبان هنر بیان کرد

علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دوشنبه دوم شهریور ماه با حضور در فرهنگسرای نیاوران از دو نمایشگاه " از فرش تا عرش " و " صلح و سلام" بازدید به عمل آورد.

به گزارش  فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛  و به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای نیاوران ، در این بازدید که با همراهی سید عباس سجادی مدیر عامل بنیاد آفرینش های هنری نیاوران صورت گرفت مرادخانی درگفتگویی در خصوص نمایشگاه خوشنویسی "صلح و سلام"گفت: نمایشگاه بسیار خوبی بود چرا که هنرمند دستور کار مشخصی  را در این آثار پیگیری کرده  و همه چیز  حول محور همان تفکر شکل گرفته است. در واقع خطوط و کلمات به فراخور پیامی که می خواهد انتقال دهد شکل و موقعیت خاصی به خود گرفته اند و این مسئله قابل تامل است. برپایی چنین نمایشگاه هایی  سطح آگاهی و معرفت مردم را بالا می برد." صلح و سلام"  دستمایه خوبی است تا در آینده در مجامع بین المللی به نمایش گذاشته شود. از این رو امیدوارم  با توجه به این که آثار به زبان غیر ایرانی هم ترجمه نوشته شده بتوانیم در کشورهای مختلف این قبیل آثار را به نمایش بگذاریم و پیام صلح ایران را با زبان هنر بیان کنیم.

وی خط نستعلیق ایرانی را  هنری تحسین شده در مجامع بین المللی عنوان کرد و اظهار داشت:خط نستعلییق ایرانی را خیلی از کسانی که در حوزه ادبیات کار می کنند به گونه ای توصیف می کنند که دائما در حال حرکت است. در دنیا خط نستعلیق  خطی بی نظیر و تحسین شده است. این هنر جایگاه خاصی در مجامع  بین المللی  دارد.در سال گذشته که سفری به آمریکا داشتیم به موزه ای رفتیم  که کار های دوره قاجار را به نمایش گذاشته بودند و دیگر  آثارموزه  حول محور آن کار ها بود. این مهم نشان می دهد که  مردم دنیا با هنر ایرانی آشنایی خوبی دارند. آثار خوشنویسی هنرمندان ایرانی در این کارها به خوبی دیده می شد.

وی همچنین در ارتباط با نمایشگاه " صلح و سلام" ثبت خط نستعلیق ایرانی  در یونسکو را از برنامه های آتی معاونت هنری اعلام کرد و افزود:امیدواریم که در همه حوزه ها بتوانیم عملکرد خوبی را در زمینه ثبت آثار ملی از خود برجای بگذاریم. هدف ما از ثبت جهانی آثار ملی هویت بخشی به این آثار است. از این جهت تمام تلاشمان ر باید بکارگیریم تا آثاری همچون خط نستعیلق و ... از منظر هویت ایرانی ثبت شود چرا که ایران مهد تمدن و خاستگاه این  هنر ها بوده است.

بازدید از نمایشگاه از فرش تا عرش

مرادخانی در ادامه بازدید خود  از فرهنگسرای نیاوران در گالری شماره یک حضور یافت تا از آثار نمایشگاه "از فرش تا عرش"دیدن کرد.سید رفیع الدین رضوی و استاد سلیمانی ضمن استقبال از معاون هنری وزارت ارشاد ، توضیحاتی پیرامون آثار نمایشگاه ارائه دادند.

مرادخانی پس از تماشای آثار در خصوص نمایشگاه قلمکاری و خوشنویسی "از فرش تا عرش "گفت:از همه کسانی که دست اندکار برپایی این نمایشگاه بودند تشکر می کنم. فضای متفاوتی را در این نمایشگاه شاهد هستیم چه از نظر تکنیک بکار رفته در خلق آثار و چه از نظر به نمایش درآمدن هنر ایرانی و اسلامی. در واقع بازدید کنندگان نمایشگاه "از فرش تا عرش" فهم جدیدی از موضوع اصالت را درک و دریافت می کنند. آثار و قدرتی که خطاط  در خلق این آثار ایجاد می کند نشان دهنده این است که  همه چیز حساب شده و دقیق صورت پذیرفته که این مهم  نیز نوید اتفاقات خوبی در آینده را می دهد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه صحبت هایش اظهار داشت:فصل خوبی را در زمینه برپایی  کارهای هنری  در فرهنگسرای نیاوران شاهد هستیم.امیدوارم اتفاقاتی از این دست بیشتر روی دهد و  حرکت ها و جنبش های خوب  و نویی در حوزه هنر  انجام شود.

وی در پایان صحبت هایش اصفهان را  پایتخت هنری ایران عنوان کرد و ادامه داد : آثاری از این دست در جایی خلق شده است که خاستگاه هنر ایران بوده است. در اصفهان هنر های بسیاری  خلق شده به تکامل رسیده و صادر شده است. هنر در مناطق مختلف  ایران متاثر از هنر اصفهان بوده و هست. امیدوارم در ابعاد وسیع تر و بزرگ تری بتوانیم کاری کنیم تا  این نمایشگاه همانطور که در  استانبول بوده و با استقبال خوبی مواجه شده  در مجامع دیگر نیز به نمایش گذاشته شود. 

شایان ذکر است نمایشگاه خوشنویسی "صلح و سلام" مجموعه آثاری همراه با خوشنویسی لاتین از هادی دربان حسینی جمعه۳۰ مرداد ماه و نمایشگاه "از فرش تا عرش" همزمان با آغاز دهه کرامت شامگاه یکشنبه ۲۵ مرداد ماه در نگارخانه های فرهنگسرای  نیاوران گشایش یافت.

علاقمندان برای بازدید از این دو نمایشگاه می‌توانند همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۹و جمعه ها ۱۴ تا ۱۹  به نشانی خیابان پاسداران روبروی پارک نیاوران فرهنگسرای نیاوران  مراجعه نمایند.

نظر شما