شناسهٔ خبر: 36969 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

فلسفه یونانی متقدم و ایران باستان

فلسفه یونانی تاثیرات شرقی در فرهنگ یونانی بی‌شک وجود داشته است، اما به هیچ‌وجه نباید این فرایندهای پیچیده و درازآهنگ را اقتباس‌های ساده‌ای تلقی کرد که در دوران زندگانی یک نسل صورت گرفته‌اند.

فلسفه یونانی متقدم و ایران باستان

مارینا نیکولایونا ولف

مترجم: سیاوش فراهانی

ناشر: انتشارات حکمت

تعداد صفحات:۳۱۴ صفحه

قیمت:۱۹۰۰۰ تومان

 

این کتاب از زبان روسی به زبان فارسی ترجمه شده است. مسئله‌ی تاثیرات خاور نزدیک در فرهنگ یونانی به عنوان«نوری از شرق» مدت‌هاست که در نوشته‌های علمی مجدانه مطالعه و بررسی می‌شود. محققان بسیاری به تاثیر اندیشه‌ها و باورهای ایرانی بر فیلسوفان یونانی پیش از سقراط اشاره کرده‌اند، اما هیچ‌یک به تفصیل و در قالب یک تک‌نگاری به بررسی این موضوع نپرداخته‌اند. نویسنده‌ی کتاب حاضر نخستین کسی است که مسئله‌ی تاثیر اندیشه‌ها و باورهای رایج در ایران باستان را بر تکوین و تکامل فلسفه‌ی یونانی متقدم به تفصیل و در قالب یک تک‌نگاری مورد بررسی قرار می‌دهد. او با توجه به وضعیت منابع موجود، موضعی محتاطانه در قبال مسئله‌ی مورد بحث اتخاذ کرده است و بدون هیچ‌گونه غرض‌ورزی صرفا می‌کوشد که امکان تاثیر را مورد بررسی قرار دهد نه وقوع آن را.

این کتاب شامل پنج فصل است که عناوین آن به‌ترتیب عبارت است از: «سنت اساطیری-دینی ایرانی»، «تشابهات سنت ایرانی با پیشافلسفه یونانی»، «فلسفه ایونیایی و تشابهات آن با سنت ایرانی.مکتب میلتوسی»، «هراکلیتوس و سنت ایرانی» و «فیلسوفان مکتب الئایی و سنت ایرانی».

نظر شما