شناسهٔ خبر: 36975 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خط نستعلیق ایرانی در یونسکو ثبت می شود

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت خط نستعلیق ایرانی در یونسکو را ازبرنامه های آتی این معاونت اعلام و ابراز امیدواری کرد که در همه حوزه ها عملکرد خوبی در زمینه ثبت آثار ملی برجای گذاشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، علی مرادخانی در حاشیه بازدید از دو نمایشگاه برپاشده با عنوان از فرش تا عرش و صلح و سلام در فرهنگسرای نیاوران، نمایشگاه را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: هنرمند دستور کار مشخصی را در این آثار پیگیری کرده و همه چیز حول محور همان تفکرش شکل گرفته است.
به گفته وی در واقع خطوط و کلمات به فراخور پیامی که می خواهد انتقال دهد شکل و موقعیت خاصی به خود گرفته اند و این مسئله قابل تامل است.
معاون وزیر ارشاد اظهار داشت: برپایی این چنین نمایشگاه هایی سطح آگاهی و معرفت مردم را بالا می برد.
وی صلح و سلام را دستمایه خوبی برای به نمایش گذاشتن در مجامع بین المللی در آینده عنوان و ابراز امیدواری کرد که با توجه به این که آثار به زبان غیر ایرانی هم ترجمه نوشته شده بتوانیم در کشورهای مختلف این قبیل آثار را به نمایش بگذاریم و پیام صلح ایران را با زبان هنر بیان کنیم.
مراد خانی خط نستعلیق ایرانی را هنری تحسین شده در مجامع بین المللی عنوان کرد و اظهار داشت: خط نستعلیق ایرانی را خیلی از کسانی که در حوزه ادبیات کار می کنند به گونه ای توصیف می کنند که دائما در حال حرکت است. 
وی خاطرنشان کرد: در دنیا خط نستعلیق خطی بی نظیر و تحسین شده است. این هنر جایگاه خاصی در مجامع بین المللی دارد.در سال گذشته که سفری به آمریکا داشتیم به موزه ای رفتیم که کار های دوره قاجار را به نمایش گذاشته بودند و دیگر آثارموزه حول محور آن کار ها بود. این مهم نشان می دهد که مردم دنیا با هنر ایرانی آشنایی خوبی دارند. آثار خوشنویسی هنرمندان ایرانی در این کارها به خوبی دیده می شد.
وی همچنین در ارتباط با نمایشگاه صلح و سلام ثبت خط نستعلیق ایرانی در یونسکو را از برنامه های آتی معاونت هنری اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که در همه حوزه ها بتوانیم عملکرد خوبی را در زمینه ثبت آثار ملی از خود برجای بگذاریم.
وی تصریح کرد که هدف ما از ثبت جهانی آثار ملی هویت بخشی به این آثار است؛ از این جهت تمام تلاشمان را باید بکارببندیم تا آثاری همچون خط نستعیلق و ... از منظر هویت ایرانی ثبت شود چرا که ایران مهد تمدن و خاستگاه این هنر ها بوده است.
معاون هنری وزیر ارشاد همچنین در ادامه با حضور در گالری شماره از آثار نمایشگاه از فرش تا عرش دیدن کرد.
مرادخانی پس از تماشای آثار در خصوص نمایشگاه قلمکاری و خوشنویسی از فرش تا عرش هم ضمن قدردانی از دست اندرکاران برپایی این نمایشگاه،گفت: فضای متفاوتی را در این نمایشگاه شاهد هستیم چه از نظر تکنیک بکار رفته در خلق آثار و چه از نظر به نمایش درآمدن هنر ایرانی و اسلامی. 
به گفته وی بازدید کنندگان این نمایشگاه فهم جدیدی از موضوع اصالت را درک و دریافت می کنند. 
او افزود: آثار و قدرتی که خطاط در خلق این آثار ایجاد می کند نشان دهنده این است که همه چیز حساب شده و دقیق صورت پذیرفته که این مهم نیز نوید اتفاقات خوبی در آینده را می دهد.
معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه اظهار داشت:فصل خوبی را در زمینه برپایی کارهای هنری در فرهنگسرای نیاوران شاهد هستیم.
مراد خانی ابراز امیدواری کرد: اتفاقاتی از این دست بیشتر روی دهد و حرکت ها و جنبش های خوب و نویی در حوزه هنر انجام شود.
وی ادامه، اصفهان را پایتخت هنری ایران عنوان کرد و گفت: آثاری از این دست در جایی خلق شده که خاستگاه هنر ایران بوده است؛ در اصفهان هنر های بسیاری خلق شده به تکامل رسیده و صادر شده است.
مرادخانی افزود: هنر در مناطق مختلف ایران متاثر از هنر اصفهان بوده و هست. امیدوارم در ابعاد وسیع تر و بزرگ تری بتوانیم کاری کنیم تا این نمایشگاه همانطور که در استانبول بوده و با استقبال خوبی مواجه شده در مجامع دیگر نیز به نمایش گذاشته شود.
نمایشگاه از فرش تا عرش همراه با به نمایش گذاشتن ارزش های نوین خوشنویسی ایرانی در یکی از مهمترین مراکز خوشنویسی جهان اسلام ، ثبت رکورد جدیدی را در فروش آثار هنر ایرانی در عرصه بین المللی رقم زده است. 
مجتمع هنری سلام برپا کننده و مجری برگزاری این نمایشگاه، برآن است تا تجارب هنری خود را که با شیوه کارگاهی و خرد جمعی هنرمندان زبده انجام گرفته، برای نخستین بار در داخل کشور به هنرمندان و هنردوستان هموطن در قالب نمایشگاه تلفیق خوشنویسی و قلمکاری ،این هنر شناخته شده ،مردمی و آشنا با ذائقه ایرانیان را معرفی نماید. 
این نمایشگاه یکشنبه ۲۵ مرداد ماه در گالری شماره یک فرهنگسرای نیاوران گشایش یافت و همچنان پذیرای بازدیدکنندگان از این رویداد هنری است. 
این نمایشگاه با آثاری که به زبان انگلیسی ترجمه شده پیام صلح و دوستی ملت ایران را با زبان هنر اصیل ایرانی نشان می دهد. نکته حایز اهمیت در این آثار استفاده از جملات و کلام بزرگان است. با توجه به موقعیت خاص جمهوری اسلامی ایران در معادلات جهانی خصوصا در این مقطع زمانی و دوران پسا تحریم، یکی از وظایف مهم مراکز فرهنگی و هنری توجه به موضوعاتی از این دست خصوصا مسئله صلح برای بشریت است. 
در ۳۳ تابلو این نمایشگاه از جملات و آیات برگزیده قران کریم و نهج البلاغه همچنین آثار شاعرانی همچون فردوسی، سعدی، حافظ ،فریدون مشیری، شفیعی کدکنی، برتولت برشت، جبران خلیل جبران، ویکتور هوگو و... ،برای به تصویر کشیدن مفاهیم مرتبط با موضوع صلح استفاده شده است. 
این نمایشگاه تا ششم شهریورماه همه روزه از ساعت ۱۰ تا ۱۹و جمعه ها ۱۴ تا ۱۹ در فرهنگسرای نیاوران پذیرای علاقه مندان و بازدیدکنندگان از این رویداد هنری است. 

نظر شما