شناسهٔ خبر: 36991 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نتوانستیم هزینه‌های نمایشگاه کتاب را مدیریت کنیم

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: همه پیمانکارها و عدد و رقم‌های مربوط به فعالیت آنها در نمایشگاه کتاب از قبل در کمیسیون معاملات معین شده بود و این باعث شد نتوانیم هزینه‌ها را مدیریت کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به همت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عصر روز سه‌شنبه سوم شهریور ماه در محل این اتحادیه برگزار شد.

در ابتدای این نشست که بعد از آخرین جلسه شورای برنامه‌ریزی تشکل‌های نشر در نمایشگاه بیست و هشتم برگزار شد، محمود آموزگار رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه بیست و هفتم، از تشکیل شورای برنامه‌ریزی تشکل‌های نشر برای نمایشگاه بیست و نهم در آینده نزدیک خبر داد و گفت: مقرر شده جلسات این شورا ماهی یک بار برگزار شود.

وی سپس با اشاره به واگذاری امور نمایشگاه کتاب در دوره بیست و هفتم بعد از حدود ۹ سال به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با حکمی که معاون فرهنگی وزیر ارشاد برای نماینده و رئیس این اتحادیه صادر کرد، گفت: ما از همان آغاز پیشنهاد کردیم که به کمک تعاونی ناشران ایران (آشنا) مسئولیت بخش ناشران عمومی نمایشگاه را بر عهده بگیریم.

آموزگار اضافه کرد: این روند طی شد تا اینکه سال گذشته یک تحول صورت گرفت و شورای برنامه‌ریزی تشکل‌های نشر مجاب شد که طیف‌های دیگر نشر را هم به میان خودش دعوت کند و خوشبختانه هماهنگی خوبی بین بنده و آقای اسماعیلی‌راد (مدیرعامل شرکت تعاونی ناشران ایران) در دفاع از کلیت صنف وجود داشت.

گفت و گو با محمود آموزگار

وی در عین حال حضور افراد دیگر از سایر حوزه‌های فرهنگی را در این شورا موثر ارزیابی کرد و گفت: کسانی هم که از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جلسات شورا حضور داشتند، نظرات مثبت و سازنده‌ای در خصوص نحوه برگزاری نمایشگاه داشتند. در وهله اول هیات مدیره اتحادیه تصمیم گرفت که به صورت جدی‌تر در مسائل اجرایی نمایشگاه بیست و هفتم دخالت کند و این ماموریت را به بنده داد تا این موضوع را در شورای سیاستگذاری نمایشگاه کتاب تهران مطرح کنم.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران ادامه داد: از سوی دیگر با توجه به حضور تشکل‌ها در شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه‌ها، نطفه شکل‌گیری مجمعی از تشکل‌ها برای پیشبرد برنامه‌های نمایشگاه شکل گرفت. ما یک مجموعه مشترک‌المنافع هستیم و علیرغم تفاوت دیدگاه‌هایی که ممکن است در حوزه‌های مختلف داشته باشیم، باید نشان دهیم که می‌توانیم از عهده برگزاری نمایشگاه بزرگی مثل نمایشگاه کتاب تهران برمی‌آییم.

آموزگار در عین حال با اشاره به امضای دیرهنگام تفاهمنامه مربوط به واسپاری بسیاری از امور نمایشگاه کتاب تهران میان موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی به نمایندگی از وزارت ارشاد و دولت و اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران به نمایندگی از تشکل‌های نشر، گفت: این تفاهمنامه در حالی در ۲۵ اسفند ۹۳ امضا شد که قبل از این تاریخ، کمیسیون معاملات مربوط به نمایشگاه در موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی تشکیل شده بود و اگرچه آقای همایی (مدیر نشر نی) به نمایندگی از ما در جلسات این کمیسیون حضور داشت، باید اذعان کرد که گرچه این کمیسیون در بعضی از حوزه‌ها با ما همکاری کرد، اما در بعضی حوزه‌ها همکاری نکرد و در بعضی حوزه‌های دیگر «اصلاً» همکاری با ما نداشت.

نتوانستیم هزینه‌های نمایشگاه کتاب را مدیریت کنیم

وی تاکید کرد: همه پیمانکارها و عدد و رقم‌های مربوط به فعالیت آنها در نمایشگاه کتاب در کمیسیون معاملات معین شده بود و همین باعث شد که ما نتوانیم هزینه‌های نمایشگاه کتاب را مدیریت کنیم. با این وجود مقایسه هزینه برگزاری نمایشگاه بیست و هشتم با دوره قبل از آن نشان می‌دهد که این هزینه‌ها کاهش داشته و این موید تاثیر حضور ما بوده است.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران با اشاره به اینکه واسپاری بسیاری از امور نمایشگاه کتاب تهران به تشکل‌های نشر یک تجربه بسیار گرانبها بوده و نباید تشکل‌های نشر این فرصت را به سادگی از دست بدهند، ترکیب شورای سیاستگذاری نمایشگاه بیست و نهم را هم مناسب‌تر و باکفایت‌تر از نمایشگاه بیست و هشتم ارزیابی کرد و در پایان با اشاره به زمان مناسبی که تا برپایی نمایشگاه آتی باقی است، اظهار امیدواری کرد: نمایشگاه کتاب در اردیبهشت ماه ۹۵ به مراتب بهتر از سال جاری برگزار شود و اختلاف دیدگاه‌ها میان تشکل‌های نشر باعث نشود که به هدف اصلی آنها که اجرای کامل نمایشگاه است، آسیبی نزند.

کیائیان: دلواپس بودم الان خوشبینم

در ادامه حسن کیائیان مدیر نشر چشمه و رئیس اسبق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هم در سخنانی گفت: وقتی مطلع شدم که قرار است برگزاری نمایشگاه کتاب تهران را مجددا اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بر عهده بگیرد، مقداری دلواپس شدم، چرا که وقفه‌ای حدوداً ۱۰ ساله در برگزاری این نمایشگاه توسط صنف ایجاد شده و در این مدت هم تغییرات زیادی در حوزه نشر به وجود آمده بود؛ ضمن اینکه کماکان ما با مشکل کمبود فضا و به مراتب نبود فضای مناسب برای برگزاری نمایشگاه روبرو بودیم.

حسن کیائیان

وی افزود: معتقدم که صنف نشر این ظرفیت بالقوه را برای عهده‌دار شدن نمایشگاه کتاب تهران دارد. مختلف‌المنافع بودن در نفس خود ایرانی ندارد، مهم این است که دست‌اندرکاران صنف نشر منافع جنبی را بر منافع شخصی خود ارجح بدانند و اگر چنین نگاهی وجود داشته باشد، اختلافات جزئی خیلی سریع برداشته می‌شود و حتی این اختلافات می‌تواند محوری شود برای حرکت.

کیائیان با اظهار خوش‌بینی نسبت به دستیابی نمایشگاه بیست و نهم به موفقیتی چشمگیر، تاکید کرد: ما حتی از چند ماه قبل از شروع نمایشگاه می‌توانیم کار ثبت‌نام و جانمایی ناشران را در نمایشگاه انجام دهیم و با توجه به زمان مناسبی که در اختیار داریم، می‌توانیم بانک جامع و قابل استنادی از اطلاعات ناشران را برای حضور در نمایشگاه بیست و نهم در این فرصت چند ماهه تهیه کنیم تا جانمایی‌ها بر اساس عدالت انجام شود.

رئیس اسبق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در پایان سخنانش با اظهار امیدواری نسبت به ایجاد نوعی وفاق و همدلی بین تشکل‌های نشر، گفت: احساس می‌کنم این همدلی مقداری خدشه‌دار شده است؛ لذا از آنجا که ما فقط کار صنفی می‌کنیم و به هیچ وجه بحث‌های حزبی و جناحی مطرح نیست، باید همگی به ایجاد این همدلی کمک کنیم.

رئیس سابق اتحادیه ناشران: ۹۰ درصد کتاب‌های کشور را تنها ۱۰۰ ناشر تولید می‌کنند

در این مراسم همچنین نادر قدیانی مدیر انتشارات قدیانی و رئیس سابق اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در سخنانی با بیان اینکه نمایشگاه بزرگی مانند نمایشگاه کتاب ایران واقعیت نشر ایران نیست، بخش زیادی از مشکلات آن را ناشی از صدور ۱۲ هزار پروانه نشر برای افراد مختلف دانست و گفت: اگر اتحادیه ناشران می‌خواهد سال آینده در برگزاری نمایشگاه کمک کند، باید به سمت کسب آمارهای مشخص حرکت کند. واقعیت این است که در حال حاضر ۹۰ درصد تولید کتاب در کشور توسط تنها ۱۰۰ ناشر انجام می‌شود. نباید نمایشگاه کتاب طوری باشد که یک کتاب را بتوان در دهها غرفه ملاحظه کرد.

قدیانی

در این نشست همچنین جعفر همایی مدیر نشر نی و نماینده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در شورای سیاستگذاری نمایشگاه بیست و هشتم هم در سخنان کوتاهی، گفت: اگر تلاش شود که منافع بخشی را بر منافع ملی ترجیح ندهیم و فرصت به وجود آمده در خصوص سیاست واگذاری‌های دولت را به بخش خصوصی مغتنم بشماریم، این امید وجود دارد که اتفاقات خوبی بیفتد. در حال حاضر زمینه‌ای وجود دارد که حداکثر استفاده از این فرصت بشود. اختلاف دیدگا‌ه‌ها با همدلی به حداقل می‌رسد و امیدوارم سال آینده نمایشگاه بهتر از امسال برگزار شود.

مدیر کمیته اجرایی نمایشگاه کتاب: نمایشگاه بیست و هشتم سخت‌ترین دوره نمایشگاه کتاب بود

در مراسم تقدیر از دست‌اندرکاران بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران همچنین حسین صفری مدیر کمیته اجرایی این نمایشگاه در سخنانی با اشاره به تجربه ۲۰ ساله خود در امور اجرایی این رویداد بزرگ فرهنگی، نمایشگاه بیست و هشتم را سخت‌ترین دوره نمایشگاه کتاب تهران عنوان کرد و گفت: چالش‌هایی مانند محل نمایشگاه، قطع بن اهدایی کتاب و برخی مسائل پیرامون نحوه تعامل با سازمان‌ها و نهادهای همکار، انرژی بسیار زیادی از ما گرفت ولی خوشحالم که در پایان با سربلندی این نمایشگاه هم برگزار شد.

وی با اشاره به سیاست وزارت ارشاد در واسپاری کامل امور نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به تشکل‌های نشر طی یک پروسه سه ساله، خواستار ارائه یک برنامه زمانبندی مشخص از سوی تشکل‌های نشر شد و با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی جدی نمایشگاه کتاب تهران، از مسئولان این تشکل‌ها خواست علاوه بر امور سخت‌افزاری، به حوزه‌های نرم‌افزاری نمایشگاه کتاب هم ورود کند.

صفری، کوچک‌سازی فضای نمایشگاه را یکی از راه‌حل‌های برخی مشکلات اصلی این رویداد فرهنگی عنوان و آمادگی وزارت ارشاد را برای ارائه هر گونه کمک به تشکل‌های نشر در این راستا اعلام کرد.

حسین صفری

در ادامه شعبانی رئیس کمیسیون معاملات موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی برای نمایشگاه بیست و هشتم نمایشگاه کتاب تهران در سخنان کوتاهی با اشاره به تفاهمنامه اتحادیه ناشران در این موسسه در خصوص واسپاری امور نمایشگاه به تشکل‌های نشر، گفت: زمانی که تفاهمنامه امضا شد، الحاقیه‌ای به آن بسته شد مبنی بر اینکه تمام مصوبات کمیسیون معاملات، ملاک اتحادیه برای انجام فعالیت‌های نمایشگاه کتاب باشد؛ لذا اگر قرار است اتحادیه امور نمایشگاه بیست و نهم را هم بر عهده داشته باشد، باید از همین الان مسائلی که ممکن است به وجود بیاید، رفع و رجوع شود.

نماینده وزارت ارشاد: انسجام صنفی را در حوزه نشر تهدیدی برای خودمان نمی‌دانیم

در ادامه همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری اولین جلسه شورای سیاستگذاری نمایشگاه بیست و نهم کتاب تهران در یک هفته اخیر، آغاز فعالیت‌های این نمایشگاه را چندین ماه مانده به برگزاری آن، به فال نیک گرفت و آن را نشان‌دهنده عزم وزارت ارشاد برای واسپاری بیشتر امور به تشکل‌های نشر ارزیابی کرد.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد گفت: ما انسجام صنفی را تهدیدی برای خودمان نمی‌دانیم بلکه آن را فرصتی خوب که در اختیار متولیان امر قرار دارد و می‌بایست از آن صیانت کنند، می‌دانیم. در عین حال در کنار این مساله ما هیچ‌گاه از انجام وظایف نظارتی خودمان کوتاهی نکرده‌ایم و نخواهیم کرد و آن انسجام صنفی نه تنها به مجموعه وزارت ارشاد آسیبی وارد نکرده، بلکه روز به روز شاهد توفیق بیشتری در امور مربوط به حوزه نشر هستیم.

همایون امیرزاده

امیرزاده، نگاه وزارت ارشاد را تقویت و انسجام‌بخشی بیشتر به صنوف عنوان کرد و گفت: چیزی که تا الان واگذار شده، کف واگذاری‌های معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بوده است و ما در حال حاضر مشغول احصاء موارد بیشتری که قابلیت واگذاری به تشکل‌های نشر و بخش خصوصی را دارند، هستیم. ما منافع مشترک بزرگی داریم و لازم است بعضی‌ جاها از منافع شخصی و گروهی خودمان به خاطر آن منافع بزرگ، کوتاه بیایند.

در ادامه شاهمرادی مدیر روابط عمومی مجمع ناشران انقلاب اسلامی به نمایندگی از این مجمع هم در سخنانی با بیان اینکه نمایشگاه امسال فارغ از نقاط قوت خود، برخی نکات را هم داشت که بیشتر از صنف به ارشاد و مجموعه حاکمیت برمی‌گردد، گفت: این مساله مشخصاً به حوزه سیاستگذاری‌ها مربوط می‌شود؛ بحث واگذاری نمایشگاه به تشکل‌های نشر  اتفاق خوبی است، اما باز هم وزارت ارشاد در مباحث کلان سیاستی نمی‌تواند جایگاه خودش را به کس دیگری واگذار کند و بحث‌های مربوط به واگذاری می‌بایست در حوزه‌های کالبدی و اجرایی، بیشتر اتفاق بیفتد.

نماینده مجمع ناشران انقلاب اسلامی: اتحادیه ناشران تهران نمی‌تواند نماینده همه ناشران باشد

وی افزود: حضور مجموعه‌های مختلف نشر هم جمع برگزارکنندگان نمایشگاه کتاب تهران، مساله مهمی است و سئوالاتی در این رابطه وجود دارد از این دست که این واسپاری‌ها باید کجاها انجام شود و آن مجموعه‌ای که قرار است این مسئولیت را برعهده بگیرد، کدام مجموعه باید باشد و کدام مجموعه صلاحیت بیشتری در این زمینه دارد.

نماینده مجمع ناشران انقلاب اسلامی همچنین گفت: اگر قرار است صنف نشر در این قضیه دخیل باشد، این سئوال مطرح است که مجموعه‌های مختلف صنفی چگونه باید این اتفاق را شکل دهند؛ به گونه‌ای که همه تشکل‌ها در آن سهم خود را داشته باشند. علیرغم احترامی که برای دوستان اداره‌کننده اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران قائل هستند، باید گفت که این اتحادیه تنها بخشی از نشر کشور است؛ ضمن اینکه اتحادیه تهران است و احیاناً باید اتحادیه دیگری هم در این کار دخیل شود.

شاهمرادی گفت: مساله دیگر این است که ما با مجموعه‌ای از کتابفروشان روبرو هستیم که از نمایشگاه کتاب می‌نالند و در عین حال با مجموعه‌ای از ناشران روبرو هستیم که نمایشگاه کتاب را مفری برای مشکلات خود می‌دانند. سئوال این است اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که هم اتحادیه این ناشران و هم اتحادیه آن کتابفروشان است، کجای کار را باید بگیرد؟

وی همچنین با اشاره به ساختار شورای سیاستگذاری و همچنین نحوه برگزاری نمایشگاه کتاب تهران و آنچه او نگاه از بالا به پایین دولت به تشکل‌های نشر در این امر عنوان کرد، گفت: آیا با این شرایط دوستان اتحادیه ناشران بعداً می‌توانند مطالبه‌ای از وزارت ارشاد داشته باشند و سایر مشکلات ناشران و کتابفروشان را پیگیری کنند؟ به عقیده من باید به ساز و کاری برسیم که این‌گونه نباشد که با تغییر هر دولتی، نگاه به نحوه برگزاری نمایشگاه کتاب هم تغییر کند و در سیاستگذاری‌های کلان این‌قدر دچار تشتت نباشیم.

در پایان این مراسم ازدست‌اندرکاران بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به شرح زیر تقدیر شد: عین‌الهی (مسئول کمیته اجرایی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران)، داوودی‌پور (به نمایندگی از اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران ایران و مدیر کمیته ناشران داخلی)، گهواره‌ای (ناشران دانشگاهی)، میرزابابایی (به نمایندگی از انجمن ناشران بین‌المللی و مدیر کمیته بین‌الملل)، سالکی (انجمن ناشران آموزشی)، طائب (انجمن ناشران کودک و نوجوان)، متولیان (مدیر کمیته اطلاع‌رسانی)، دهقانی (مدیر کمیته علمی فرهنگی و سرای اهل قلم)، همایی (عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه)، حافظی (مدیر کمیته مالی)، شعبانی (مدیر واحد قراردادهای معاونت فرهنگی ارشاد)، صفری (مدیر کمیته اجرایی) و عاشوری (مسئول سایت نمایشگاه).

نظر شما