شناسهٔ خبر: 36993 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

وزارت ارشاد اطمینان داد معافیت مالیاتی ۶۸۷ کتابفروش اعمال می‌شود

به‎رغم استفساریه رئیس سازمان امور مالیاتی به نامه معاون فرهنگی ارشاد و فهرست ۶۸۷ کتابفروش تهرانی پیوست شده به آن جهت برخورداری از معافیت مالیاتی، مشاور این معاونت نسبت به اعمال این معافیت اطمینان داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ چندی پیش سیدعباس صالحی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به پیوست یک نامه (اینجا)، فهرست اسامی ۵۱۱ کتابفروش (اینجا) و ۱۷۶ ناشر-کتابفروش (اینجا) را که عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران هستند، برای برخورداری از معافیت مالیاتی به علی عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی ارائه کرد.

معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد در نامه خود به رئیس سازمان امور مالیاتی با استناد به دستورالعملی که اواخر سال ۹۳ به امضای دو طرف رسیده بود، خواستار همکاری و انجام اقدامات لازم این سازمان برای برخورداری مشمولیت فهرست مذکور از معافیت مالیاتی مورد اشاره شده بود.

اما عسگری رئیس سازمان امور مالیاتی اخیراً این نامه را برگشت داده و خواستار استفساریه‌ای برای آن شده است.

همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این رابطه به خبرنگاران گفت: سازمان امور مالیاتی حسب وظایف قانونی خود، استفساریه‌ای در خصوص نامه ارسالی از سوی معاونت فرهنگی را خواستار شده است.

وی افزود: با توجه به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال گذشته مبنی بر تفویض اختیار مسئولیت کتابفروشان به اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، این استفساریه‌ای ظرف روزهای آینده پاسخ داده خواهد شد و مشکلی در این رابطه وجود ندارد.

امیرزاده گفت: ظرف روز شنبه و نهایتاً یکشنبه هفته آینده پاسخ لازم به این استفساریه داده خواهد شد و مانعی برای معافیت مالیاتی کتابفروشان معرفی شده در این فهرست وجود ندارد.

همچنین محمدمهدی فخری‌زاده دبیر اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: رئیس سازمان امور مالیاتی در زیر این نامه‌ که آن را برگشت داده، در عبارتی قید کرده است (نقل به مضمون) «اگرچه مطابق قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند ماموریت‌های خودش را نیابت بدهد، اما هنوز این نیابت (نیابت اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران) برای ما محرز نشده است».

همچنین بر اساس دستورالعمل یادشده، زمان اجرای این معافیت می‌بایست از ابتدای سال ۹۳ محاسبه شود هر چند به گفته رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، به رغم اینکه مطابق دستورالعمل یادشده، کتابفروشان برای برخورداری از معافیت مالیاتی نیازی به داشتن دفتر ندارند و اساساً تکلیفی بر آنها در این خصوص تحمیل نشده است، گزارش‌هایی از سوی برخی اعضای کتابفروش این اتحادیه مبنی بر مطالبه مالیات خوداظهاری ۴۰ درصدی از سوی ممیزان مالیاتی از آنها، واصل شده است.

محمود آموزگار می‌گوید: با اینکه چند ماه از امضای دستورالعمل معافیت مالیاتی کتابفروشان می‌گذرد، این دستورالعمل هنوز از سوی سازمان امور مالیاتی به حوزه‌های مالیاتی تابعه آن ابلاغ نشده است. ما از سازمان امور مالیاتی می‌خواهیم تا این دستورالعمل را به حوزه‌های مالیاتی ابلاغ کند و امیدوارم اجرای این دستورالعمل با مشکل و مانع رو به رو نشود و اینگونه نباشد که کتابفروشان روی کاغذ معاف باشند اما از آنها مالیات اخذ شود!

نظر شما