شناسهٔ خبر: 37002 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«پیکر انسان در هنر اسلامی» ایوا بئر به ایران رسید

«پیکر انسان در هنر اسلامی: میراث گذشته و تحولات پس از اسلام» نوشته ایوا بئر با ترجمه بهنام صدری از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر روانه کتابفروشی‌ها شد. نویسنده در این کتاب به تحقیق و بررسی درباره تحولات نقوش انسانی در هنرهای اسلامی پرداخته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب پژوهشی «پیکر انسان در هنر اسلامی: میراث گذشته و تحولات پس از اسلام» نوشته ایوا بئر، محقق و مدرس دانشگاه آکسفورد با ترجمه بهنام صدری منتشر شد. نویسنده در این کتاب به تحقیق و بررسی درباره تحولات نقوش انسانی در هنرهای اسلامی چه در تزیینات معماری و چه در هنرهای خرد، پرداخته است.

کتاب پنج فصل دارد که عناوین آن به ترتیب عبارتند: «جهان عرب»، «ایران»، «از ایران تا هند: دوره گورکانیان»، «پیکر انسانی در هنر ترک» و «مساله صورتگری در هنر اسلامی».

نویسنده در فصل نخست به تصویر انسان در هنر از اوایل دوره اسلامی تا دوره‌هایی چون خلافت فاطمیان در مصر، خلافت امویان و دوره ملوک الطوایف اسپانیا تا نمونه‌های بین‌النهرینی می‌پردازد. فصل دوم کتاب نیز درباره پیکره‌های سه‌بعدی، پیکرهای منقوش و نقوش دوره تیموری، صفوی، زند و قاجار است.

فصل سوم کتاب نیز به نقاشی ایران تا هند در دوره گورکانیان از عصر اکبر تا جهانگیر اختصاص دارد. نویسنده در فصل چهارم نیز به پیکر انسانی در هنر ترک و تصویرگری‌های پیش از عثمانی و دوره عثمانی پرداخته شده است. در نهایت در فصل انتهایی کتاب نیز به مباحث عقیدتی مربوط به نقوش یا چهره‌نگاره‌های واقع‌گرایانه از شمایل انسانی در دین مبین اسلام می‌پردازد.

در بخشی از مقدمه نویسنده بر این کتاب می‌خوانیم: «با وجود علاقه وافر هنرمندان مسلمان به طرح‌های انتزاعی و تمایل‌شان به تاکید بر عناصر تزئینی یا خصیصه خیالی تصویر، از همان ابتدا علاقه به هنر تصویرگری پیکر انسان و حیوان نیز در متون ادبی و منابع تصویری نمایان می‌شود. بدیهی است که مفهوم اسلامی تصویر انسان اساسا با مفاهیم امروزی آن تفاوت دارد. در مناطق و اعصار متفاوت معیارها و ایده‌های یکسانی درباره چنین بازنمایی‌هایی وجود نداشته است.»

«پیکر انسان در هنر اسلامی: میراث گذشته و تحولات پس از اسلام» نوشته ایوا بئر و ترجمه بهنام صدری با شمارگان هزار نسخه، ۲۴۰ صفحه و بهای ۱۴ هزار تومان از سوی موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) فرهنگستان هنر روانه کتابفروشی‌ها شده است.

بهنام صدری مترجم و ویراستار است. از کتاب‌هایی که با ویراستاری صدری منتشر شده می‌توان به این عناوین اشاره کرد: «گفتارهایی در پدیدارشناسی هنر» نوشته محمود خاتمی، «مکتب نگارگری شیراز» نوشته یعقوب آژند و «شیوه‌های رنگسازی در قلمرو هنر و نقاشی» نوشته جلیل جوکار.

نظر شما