شناسهٔ خبر: 37004 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چرا بسیاری از استراتژی‌های مدرن در زمینه تربیت کودک کارساز نیست؟

کتاب «روشی متفاوت در تربیت فرزند» با استفاده از علم جدید روان‌شناسی کودک، نشان می‌دهد که بسیاری از فرضیاتی که درباره کودکان بدیهی می‌پنداریم، دیگر چندان قابل اتکا نیستند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «روشی متفاوت در تربیت فرزند» نوشته پو برانسن و اشلی مریمن با ترجمه اشرف راضی یک جلد از مجموعه کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان است.

کتاب‌های این مجموعه،‌ با وجود ارتباط موضوعی،‌ هرکدام از نظر مطلب، مستقل هستند. آمادگی برای زایمان، روش‌های مناسب و صحیح شیردادن، تولد فرزند دوم، نقش پدر در تربیت کودک، پرورش کودک تیزهوش، آموختن به کودکان درباره خدا، سلامت جنسی در کودکان و نوجوانان، پرورش فرزندان امیدوار و موفق، کلیدهای رفتار با نوجوانان و نیز مطالب متنوع و جالب دیگری که به روش‌ها و مشکلات تربیتی کودکان و نوجوانان تا سنین بلوغ می‌پردازد، موضوع کتاب‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند.

روش نویسندگان این کتاب‌ها،‌ آموزش شیوه‌های عملی به والدین است. در نتیجه، هر کتاب از فصل‌های متعددی تشکیل شده است که هر فصل به توضیح یک روش کلیدی می‌پردازد. مجموعه کلیدهای تربیت کودکان و نوجوانان، علاوه بر پشتوانه علمی و معتبر خود، از زبانی ساده برای توضیح مطالب و انتقال آنها به خواننده استفاده کرده است که برای عموم مادران و پدران جوان قابل استفاده خواهد بود.

کتاب «روشی متفاوت در تربیت فرزند» با استفاده از علم جدید روان‌شناسی کودک، نشان خواهد داد که بسیاری از فرضیاتی را که درباره کودکان بدیهی می‌پنداریم، دیگر چندان قابل اتکا نیستند.

پیش‌فرض محوری کتاب این است که بسیاری از استراتژی‌های دنیای مدرن در زمینه پرورش و تربیت کودک،‌ در حقیقت نتیجه عکس می‌دهد به این دلیل که پیچش‌های کلیدی علم جدید مورد غفلت قرار گرفته است.

این فرضیات غلط، منجر به اتخاذ شیوه‌های تربیتی نادرست،‌ برنامه‌ریزی‌های غلط در زمینه آموزش کودکان و به‌کارگیری سیاست‌های اجتماعی نادرست شده است. این دانش غلط همچنین بر نحوه تفکر ما نسبت به کودکان،‌ تفسیر رفتار آنها و نحوه تعامل با آنها اثرگذار خواهد بود. هدف کتاب حاضر جنجال‌آفرینی نیست،‌ بلکه هدفش آن است که به ما بیاموزد درباره کودکان عمیق‌تر و متفکرانه‌تر بیندیشیم. تغییرات جزئی در تفکر ما می‌تواند شخصیت جامعه را در بلندمدت اصلاح کرده و به شهروندان بهتری تحویل دهد.

مباحث کتاب حاضر طیف وسیعی از موضوعات را دربرگرفته و هم‌زمان،‌هم به بافت مغز و هم روان و رفتار کودکان توجه دارد. مباحث کتاب، به کودکان همه سنین از نوزادان گرفته تا نوجوانان ارتباط دارد. این موضوعات رویکردهای چندگانه‌ای را دربرمی‌گیرد. فصول کتاب به مباحث مختلفی همچون اعتماد به‌نفس، خواب، دروغ‌گویی، نگرش‌های نژادی، هوش،‌ تعارض خواهران و برادران،‌ طغیان‌گری نوجوانان،‌ خودکنترلی، پرخاشگری، سپاسگزاری و یادگیری زبان اختصاص دارد.

کتاب در طی مسیر، مخاطب را به تجدیدنظر درباره بسیاری از مسائلی که کاملاً بدیهی تلقی می‌شود، هدایت می‌کند. عزت نفس، ‌نظریه زبان نوام چامسکی، بی‌توجهی کودک به مباحث نژادی،‌ هوش عاطفی، خبرچینی کودکان،‌ کارتون‌ها و فیلم‌های آموزنده، غربال‌گری زودهنگام کودکان باهوش، تأثیر تلویزیون در چاقی کودکان و مثبت تلقی کردن مقاومت کودک در برابر فشار همسالان از جمله این موارد است.

به گفته مولفان، دلیل انتخاب این موضوعات این است که آنها بیش از هر موضوع دیگری ما را شگفت‌زده کرده‌اند‌ چراکه دیدگاه‌های متداول در زمینه رشد کودکان را مستقیما زیر سؤال می‌برند. به محض اینکه تحقیقات اشاره‌شده در کتاب را مورد موشکافی قرار داده و شواهد آن را به دقت بررسی کردیم،‌ تفکر جدید درباره کودکان،‌ امری کاملاً بدیهی، منطقی و حتی آشکار جلوه کرد. این‌طور احساس نشد که باید کودکان خود را از روی کتاب بزرگ کنیم بلکه آن کاملاً‌ طبیعی و در واقع اصلاح دانش عامه است. فرضیات قدیمی که زمانی به آنها معتقد بودیم برایمان فرافکنی تفکر آرزومندانه به نظر رسید. به محق اینکه بر شوک اولیه نتایج اولیه نتایج ارائه‌شده در کتاب غلبه کنیم،‌ قادر خواهیم بود از زاویه جدیدی با کودکان خود ارتباط برقرار کنیم.
 
کتاب «روشی متفاوت در تربیت فرزند» نوشته پو برانسن و اشلی مریمن با ترجمه اشرف راضی در ۲۸۴ صفحه، شمارگان سه هزار نسخه و بهای ۱۶ هزار تومان از سوی موسسه انتشارات صابرین منتشر شده است.

نظر شما