شناسهٔ خبر: 37025 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چاپ آخرین کتاب «گونتر گراس» پس از مرگ

مجموعه‌ای از شعرها و قطعه‌های ادبی «گونتر گراس» شاعر فقید آلمانی با گذشت چند ماه از درگذشت او، روانه بازار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛  شش ماه از درگذشت گونتر گراس شاعر آلمانی برنده نوبل گذشته و حالا مجموعه‌ای از قطعه‌های منظوم و منثور او در کتابی به نام «درباره میرایی» (On the Finite) به چاپ رسیده است.

این کتاب که با لهجه پروسیای شرقی نوشته شده، دربردارنده قطعه‌هایی به شعر و نثر و مجموعه‌ای از طراحی‌های گراس است. تم اصلی این کتاب فناپذیری و میرایی انسان است.

نویسنده «طبل حلبی» چندی پیش از مرگش گفت: رمانی را شروع نکرده‌ام، چون می‌دانم سه یا چهار سال برای تمام کردن آن وقت ندارم.

به گزارش لانووا، شاید به همین دلیل باشد که او در عوض مجموعه‌ای از آثار کوتاه‌تر را در سال‌های پایانی عمرش به نگارش درآورد.

اولین چاپ کتاب «درباره میرایی» در ۱۷۶ صفحه‌ در شمارگان ۵۰ هزار نسخه‌ منتشر شده است.

گونتر ویلهلم گراس رمان‌نویس، شاعر، نمایشنامه‌نویس، تصویرگر، مجسمه‌ساز و نقاش آلمانی متولد ۱۶ اکتبر ۱۹۲۷ در شهر «دانتسیگ» بود که در سال ۱۹۹۹ به عنوان برنده‌ جایزه نوبل ادبیات معرفی شد. این نویسنده سرشناس در سال ۱۹۵۹ با نگارش رمان «طبل حلبی» که به ۲۴ زبان ترجمه شده است به شهرت رسید.

او رمان کوتاه «موش و گربه» را در سال ۱۹۶۱ به چاپ رساند و در سال ۱۹۶۳ «سال‌های سگی» را روانه‌ بازار کتاب کرد. این آثار که هر سه به ظهور نازیسم پرداخته‌اند، به عنوان «سه‌گانه‌ دانتسیگ» معروف‌اند.

یکی از جنجالی‌ترین رخدادهای زندگی گونتر گراس، مصاحبه‌ او درباره‌ کتاب «پوست کندن پیاز» در سال ۲۰۰۶ بود که طی آن این برنده‌ نوبل ادبیات اعتراف کرد زمانی عضو ارتش نازی بوده، در حالی‌که پیش از آن تصور می‌شد او به علت آن‌که خیلی جوان بوده، در ارتش نازی عضویت نداشته است.

جایزه «کارل گئورگ بوشنر» سال ۱۹۶۵، جایزه‌ «توماس مان» ۱۹۹۶، جایزه‌ «پرنس آستوریاس» ۱۹۹۹ و دکترای افتخاری دانشگاه آزاد برلین از جمله افتخارهای این نویسنده‌ بزرگ آلمانی هستند.

 

گونتر گراس در سال ۲۰۱۲ با انتشار شعری علیه رژیم اشغالگر قدس به تیتر اول روزنامه‌های جهان تبدیل شد. او در آوریل آن سال شعری را به نام «آن‌چه باید گفت» منتشر کرد که در آن اسراییل را تهدیدی علیه صلح جهانی خواند. چاپ این سروده در سه روزنامه نیویورک تایمز، ریپابلیکا و دویچه سایتونگ خشم مقام‌های اسراییلی را برانگیخت تا جایی‌که ورود این شاعر آلمانی را به سرزمین‌های اشغالی ممنوع اعلام کردند.

 

او در طول دوران نویسندگی‌اش در گونه‌های مختلف نمایشنامه،‌ شعر‌ و ادبیات‌ داستانی قلم می‌زد. «موش و گربه»‌، «سال‌های سگی‌»، «ماده موش»، «قرن من»، «آخرین رقص» و «از دفترچه خاطرات یک حلزون» از جمله مشهورترین کتاب‌های این نویسنده هستند. شرایط و رخدادهای سیاسی و اجتماعی مهم‌ترین دغدغه‌های گراس بودند که انعکاس آن‌ها در آثارش هوایداست.

نظر شما