شناسهٔ خبر: 37038 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ضرورت راه اندازی درس پیشگیری از اعتیاد در دانشگاهها

قائم مقام دبيركل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید بتوانیم ۲ واحد درسی اجباری در حوزه پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها تاسیس و تدریس کنیم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ عليرضا جزينی در مراسم امضای تفاهم نامه با دانشگاه پیام نور گفت: مواد مخدر يكی از آسيب‌های مهم اجتماعی است كه ايجاب می كند مسئولان امر در مبارزه با آن، با همه اقشار جامعه ارتباط برقرار كنند به ويژه با دانشگاه‌ها كه در حوزه پيشگيری از اعتياد از اهميت خاصی برخوردارند.

وی افزود: آماری كه طی ۲ سال گذشته در بين دانشگاه‌هاي وزارت علوم و بهداشت از اعتياد دانشجويان جمع‌آوري شده است، نگران‌كننده است كه میبايست سه موضوع پيشگيري، درمان، توانمندسازي و صيانت را در دانشگاه‌ها به صورت منسجم دنبال كنيم و با اين مراكز علمي و آموزشي همكاري تنگاتنگي داشته باشيم.

قائم مقام دبيركل ستاد ادامه داد: ما با يک جامعه هدف بسيار ارزشمند يک ميليون نفري در اين دانشگاه روبرو هستيم كه با احتساب خانواده‌ اين دانشجويان و كاركنانش، چهار ميليون نفر مي‌شوند كه مي‌بايست مباحث پيشگيري از اعتياد براي آنان آموزش داده شود.

جزيني افزود: يكي از مسايل نگران‌كننده در بين دانشجويان، خوابگاه‌هاي دانشجویی و خانه‌هاي مجردي است كه کنترل و نظارت مستقیم و غیر مستقیم دستگاه‌های نظارتی بر این امر باید مورد توجه جدی قرار گیرد. با ورود دانشجو به خوابگاه، ارتباط وی با خانواده‌اش تقريبا قطع مي‌شود و ديگر والدين كنترلي بر وي ندارند. اين غفلت موجب بروز آسيب در دانشجو مي‌شود، لذا در اين ميان، مسئولان دانشگاهي بايد كنترل صحيحي بر دانشجو داشته باشند.

وی ادامه داد: ستاد مبارزه با مواد مخدر استراتژی متوازني دارد كه داراي پنج راهبرد اساسي مقابله، پیشگیری، درمان، صیانت و توانمندسازی مي‌باشد، پيشگيري از اعتياد مهمترين راهبرد اين استراتژي است كه امسال در اولويت برنامه‌های ستاد قرار گرفته است.

جزينی با بیان اینکه قرص ریتالین كه به قرص شب امتحان در بين دانشجويان مشهور و اعتیادآور است، گفت: داروخانه‌ها مجوزی برای فروش آزاد این قرص ها بدون نسخه معتبر پزشک ندارند.

وی در ادامه با اشاره به رشته كارشناسي ارشد مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه‌ها گفت: اين موضوع ۱۳ دي ماه ۹۳ در وزارت علوم تصويب شد، با وجود اين رشته، مي‌توان موضوعات مربوط به حوزه اعتياد همچون پيشگيري،‌ صيانت، ‌نوع مقابله و... را در دانشگاه‌ها ارايه كرد و باید بتوانیم ۲ واحد درسی اجباری در حوزه پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه‌ها تاسیس و تدریس کنیم.

جزينی بيان داشت: دانشگاه پيام نور با توجه به فضاي مجازي كه در اختيار دارد،‌ مي‌تواند منابع مربوط به حوزه پيشگيري از اعتياد را به دانشجويان ارائه كند، نرم افزار اين امر آماده است و به صورت پايلوت در وزارت تعاون اجرايي شد كه بسيار اثربخش بود. همچنين در دانشگاه‌ها مي‌توان نمايشگاه‌ها و كارگاه‌هاي آموزشي پيشگيري از اعتياد را برگزار و از مدرسان كارآمد در عرصه پيشگيري استفاده كرد

كريم نجفي برزگر، معاون فرهنگي و اجتماعي دانشگاه پيام نور كشور نیز در مراسم امضاي اين تفاهم‌نامه با ستاد مبارزه با مواد مخدر كه در سازمان مركزي دانشگاه پيام نور برگزار شد گفت: فرصت خوبي براي اين دانشگاه فراهم شده تا در رفع مشكلات اجتماعي كشور قدم بردارد، سال گذشته با توجه به اعتباراتي كه ستاد براي اين دانشگاه در نظر گرفت، كارگروه‌هايي توسط معاونت آموزشي دانشگاه و همچنين جلساتي در استان‌هاي آسيب‌خيز تشكيل شد.

وي افزود: مواد مخدر اهرمي است كه دشمن با اشاعه آن سعي در تخريب نظام جمهوري اسلامي و نابودي جوانان دارد،‌ بنابراين با همكاري يكديگر در جهت رفع آسيب‌هاي اجتماعي تلاش خواهيم كرد چرا كه معتقديم اين امر كمک بزرگي به به نظام كرد.

به گزارش مهر، هدف كلي اين تفاهم‌نامه كمك به تحقق اهداف دانشگاه پيام نور و در راستاي توسعه همكاري‌هاي ۲ جانبه، ارتقاء مشاركت در جهت تحقق سياست اجتماعي كردن امر مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‌ها از طريق اجراي برنامه‌هاي پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي و اعتياد، آموزش مهارت‌هاي زندگي، گسترش روحيه نشاط، شادابي و اميدواري، اعتماد اجتماعي، جلب مشاركت‌هاي مردمي و درمان اعتياد و كاهش آسيب‌هاي ناشي از آن و مشاركت در اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي و پژوهشي و براساس سياست‌هاي كلي ابلاغي از سوي مقام معظم رهبري (مدظله‌العالي) در امر مبارزه با مواد مخدر است مبارزه و سند جامع پيشگيري اوليه از اعتياد مي‌باشد.

بهره‌گيري از ظرفيت‌هاي موجود علمي، تحقيقاتي و تشكل‌هاي دانشجويي در جهت اجراي برنامه‌‌هاي ستاد در عرصه‌هاي پيشگيري، اطلاع‌رساني، درمان اعتياد، توانمندسازي و كاهش آسيب‌هاي ناشي از اعتياد در بين دانشجويان، توليد و چاپ منابع علمي و آموزشي براي كليه گروه‌هاي هدف تحت پوشش با تهيه و توليد بسته‌هاي آموزشي مختص دانشجويان، ‌خانواده‌ها، كاركنان و اعضاي هيات علمي، همكاري و تبادل اطلاعات در طراحي برنامه‌هاي آموزشي مناسب به منظور ارتقا سطح آگاهي دانشجويان،‌ والدين با هدف حساس‌سازي و فعال‌سازي فضاي دانشگاه و دانشگاهيان و جلب مشاركت آنان در امر پيشگيري از اعتياد، انجام پروژه‌هاي پژوهشي و آموزشي در عرصه‌هاي مرتبط با مبارزه با مواد مخدر، اختصاص دو واحد درسي مرتبط با پيشگيري از اعتياد در دانشگاه، هدايت و حمايت از پايان‌امه‌هاي تحصيلي بويژه در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري از اهم تعهدات دو سازمان در اين تفاهم‌نامه است.

نظر شما